Langkau ke kandungan utama

082/02/13- 500 anjing dapat perlindungan pasangan Melayu , APA KATA PAS?

Ulasan

  1. Wow Syukur Alhamdulillah. Terlepas fardhu kifayah masyrakat setempat. Kalau tidak ada seorang Islam pun buat macam ni dan terdapat masalah penjagaaan anjing liar dalam masyrakat semua orang Islam bertanggungjawab. Saya bersangka baik fardhu Ain mereka juga di laksanakan dengan baik. Bab-bab bersuci dan sebagainya tak perlu saya persoalkan. Itu antara mereka dan Allah S.w.t. Tetapi bab hubungan dalam masyarakat yakni Fardhu Kifayah kita boleh persoalkan.

    Malangnya di Ipoh saya sebagai orang Islam masih bertanggungjawab lagi jika ada seekor anjing teraniaya. Fardhu kifayah belum selesai. Majlis Bandaran Ipoh yang di terajui oleh Melayu Islam telah saya beri amanah (melalui cukai pintu yang saya bayar) belum lagi effsien dalam tugasannya dalam bab haiwan liar.

    Pernah saya nampak seorang kakitangan penghapus anjing liar menembak Ibu anjing mati/pengsan di hadapan kanak-kanak hendak pergi sekolah (sessi tengahari/petang). Anak-anak anjing yang ada seakan-akan meraung/merintih. Trauma budak sekolah tu. Saya sebagai orang Islam juga bertanggungjawab dalam hal ini kerana fardhu kifayah saya tidak saya jaga dan usahakan dengan baik-baik.

    Belum ada pusat perlindungan haiwan termasuk seperti kucing dan anjing di sediakan oleh Majlis Bandaran Ipoh. Yang Malunya orang Kristian lama buat dah. Siap minta derma sekali. Saya nak derma pun tak boleh sebab saya tahu ianya di bawah naungan pertubuhan Kristian. Periksa Pusat perlindungan haiwan Noah's Ark untuk keterangan. (orang nak kata saya rasis dan anti Kristian katalah. Saya bukan anti cuma tidak menyokong takut-takut derma salah guna ke tujuan lain. Juga sama seolah-olah mempromosikan agama mereka)

    Maha Suci Allah - saya begitu terharu mendengar kisah Mak Intan di selamatkan dari lemas oleh anjing. Sedih mendengar kisah Mak Intan di ludah oleh orang Melayu Islam. Tetapi tak perlu keluh kesah Allah Maha Pengasih Maha Penyayang. Semoga Allah mengurniakan pahala beribu-ribu berat Gunung Uhud kepada pasangan ini dan Malaikat berbondong-bondong masuk ke rumah.

    P/s saya menulis sebagai ahli UMNO. Malangnya berita ini dari Malaysiakini news yang kita tahu dalangnya siapa. dan kita tahu dari video ini sebenarnya mereka hendak menyindir orang Islam secara umum. dengan kata lain dari lenggok bahasa wartawan mereka Malaysiakini ber kata orang Islam secara umum ini kejam atau tidak mesra kepada anjing kecuali pasangan tersebut. Sudah tentu akhirnya kesimpulannya ialah ISLAM ITU KEJAM dan pasangan ini berani menyanggah. Tidak lansung dihighlightkan bahawa Islam itu juga Ihsan kepada haiwan. Cerita Mak Intan kena ludah adalah. Halus sungguh cara mereka ni.

    BalasPadam
  2. saya juga ahli UMNO...saya juga setuju kupasan dan apa yg dikata oleh saudara 12345678 diatas....saya tak faham dgn blogger TM ni...apa kena mengena dgn kisah anjing dpt perlindungan pasangan melayu dgn PARTI PAS...MALU SAYA...

    BalasPadam
  3. Anjing adalah antara makhluk Allah yang mulia, tiada mazhab islam dan orang Islam mukmin yang mengharamkan pembelaan / penjagaan anjing, malah anjing juga boleh dijadikan senjata untuk menyembelih binatang halal.Yang jijik kepada anjing hanyalah orang melayu Islam. SOKONGLAH ISLAM SEMOGA KITA SELAMAT.

    BalasPadam
  4. Antara Al-Quran dan hadith...yang mana lebih wajib di pegang..?
    Saya setuju dgn semua pandangan di atas.Saya bukan anti hadith tapi saya lebih utamakan kalam Allah subhanawata'ala..

    BalasPadam
  5. Kat mane ni..bole tk nk ambil anjing ni

    BalasPadam
  6. Kat mane ni..boleh tk aku nk pelihara anjing ni.nk pilih anjing ni

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

Mahathir Menangis Di London Kerana Kecewa Karenah Ahli Ahli Parti Bunga

Aidilfitri tahun ini agak berbeza bagi Mahathir. Jauh dia membawa diri ke London. Membawa hati dan perasaan yang kecewa terhadap ahli ahli parti bunga dan rakan rakan barunya dalam Pakatan Harapan. 
Merajuk sungguh. Mahathir merasakan inilah masa terbaik untuk dia meluah rasa hati dan mengubat kecewa bersama keluarganya. Mahathir takut sangat bila RCI Skandal Forex ditubuhkan. Mahathir merasakan masanya mungkin terhad untuk bersama keluarganya lagi. 
Ada yang nampak, Mahathir mengesat air matanya ketika solat hari raya Aidilfitri. Sugul dan termenung jauh memandang ke sejadah. Entah apa yang difikirkan. Namun mereka yang berada di saf belakang jelas nampak kekecewaan Mahathir di pagi raya.  https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1543654558988349&substory_index=0&id=697192853634528
Menurut sumber dalaman PPBM, Mahathir sebenarnya sudah mula rasa kecewa dengan ahli-ahli PPBM. Di peringkat atas, Muhyiddin masih berkeras mahu meletakkan orang orangnya di bahagian bahagian tertent…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…