Jumaat, 8 Februari 2013

082/02/13- 500 anjing dapat perlindungan pasangan Melayu , APA KATA PAS?

4 ulasan:

  1. Wow Syukur Alhamdulillah. Terlepas fardhu kifayah masyrakat setempat. Kalau tidak ada seorang Islam pun buat macam ni dan terdapat masalah penjagaaan anjing liar dalam masyrakat semua orang Islam bertanggungjawab. Saya bersangka baik fardhu Ain mereka juga di laksanakan dengan baik. Bab-bab bersuci dan sebagainya tak perlu saya persoalkan. Itu antara mereka dan Allah S.w.t. Tetapi bab hubungan dalam masyarakat yakni Fardhu Kifayah kita boleh persoalkan.

    Malangnya di Ipoh saya sebagai orang Islam masih bertanggungjawab lagi jika ada seekor anjing teraniaya. Fardhu kifayah belum selesai. Majlis Bandaran Ipoh yang di terajui oleh Melayu Islam telah saya beri amanah (melalui cukai pintu yang saya bayar) belum lagi effsien dalam tugasannya dalam bab haiwan liar.

    Pernah saya nampak seorang kakitangan penghapus anjing liar menembak Ibu anjing mati/pengsan di hadapan kanak-kanak hendak pergi sekolah (sessi tengahari/petang). Anak-anak anjing yang ada seakan-akan meraung/merintih. Trauma budak sekolah tu. Saya sebagai orang Islam juga bertanggungjawab dalam hal ini kerana fardhu kifayah saya tidak saya jaga dan usahakan dengan baik-baik.

    Belum ada pusat perlindungan haiwan termasuk seperti kucing dan anjing di sediakan oleh Majlis Bandaran Ipoh. Yang Malunya orang Kristian lama buat dah. Siap minta derma sekali. Saya nak derma pun tak boleh sebab saya tahu ianya di bawah naungan pertubuhan Kristian. Periksa Pusat perlindungan haiwan Noah's Ark untuk keterangan. (orang nak kata saya rasis dan anti Kristian katalah. Saya bukan anti cuma tidak menyokong takut-takut derma salah guna ke tujuan lain. Juga sama seolah-olah mempromosikan agama mereka)

    Maha Suci Allah - saya begitu terharu mendengar kisah Mak Intan di selamatkan dari lemas oleh anjing. Sedih mendengar kisah Mak Intan di ludah oleh orang Melayu Islam. Tetapi tak perlu keluh kesah Allah Maha Pengasih Maha Penyayang. Semoga Allah mengurniakan pahala beribu-ribu berat Gunung Uhud kepada pasangan ini dan Malaikat berbondong-bondong masuk ke rumah.

    P/s saya menulis sebagai ahli UMNO. Malangnya berita ini dari Malaysiakini news yang kita tahu dalangnya siapa. dan kita tahu dari video ini sebenarnya mereka hendak menyindir orang Islam secara umum. dengan kata lain dari lenggok bahasa wartawan mereka Malaysiakini ber kata orang Islam secara umum ini kejam atau tidak mesra kepada anjing kecuali pasangan tersebut. Sudah tentu akhirnya kesimpulannya ialah ISLAM ITU KEJAM dan pasangan ini berani menyanggah. Tidak lansung dihighlightkan bahawa Islam itu juga Ihsan kepada haiwan. Cerita Mak Intan kena ludah adalah. Halus sungguh cara mereka ni.

    BalasPadam
  2. saya juga ahli UMNO...saya juga setuju kupasan dan apa yg dikata oleh saudara 12345678 diatas....saya tak faham dgn blogger TM ni...apa kena mengena dgn kisah anjing dpt perlindungan pasangan melayu dgn PARTI PAS...MALU SAYA...

    BalasPadam
  3. Anjing adalah antara makhluk Allah yang mulia, tiada mazhab islam dan orang Islam mukmin yang mengharamkan pembelaan / penjagaan anjing, malah anjing juga boleh dijadikan senjata untuk menyembelih binatang halal.Yang jijik kepada anjing hanyalah orang melayu Islam. SOKONGLAH ISLAM SEMOGA KITA SELAMAT.

    BalasPadam
  4. Antara Al-Quran dan hadith...yang mana lebih wajib di pegang..?
    Saya setuju dgn semua pandangan di atas.Saya bukan anti hadith tapi saya lebih utamakan kalam Allah subhanawata'ala..

    BalasPadam