Sabtu, 11 Mei 2013

Cina balas dendam kekalahan Dap pulak dah

Sejak Isnin, isu kenaikan barang-barang keperluan dapur mula di perkatakan.

Bermula dengan khabar-khabar angin harga bahan bakar minyak petrol dan diesel akan naik. Selepas itu roti Gardenia dikatakan naik. Harga gas masak pun naik,  pada hal kos pengangkutan dan penghantaran saja yang naik.

Sebelum ini harga gas masak 14kg jika dihantar ke rumah berharga RM 27 hingga RM 28 setong dan akan naik RM 30. Pun begitu harga isu kandungan gas kekal tidak berubah.

Hari ini Sabtu ramai pengunjung pasar borong Kamunting terkejut dengan kenaikan harga ikan. Apabila ditanya oleh pelanggan inilah lah jawapannya " BN sudah menang barang naik harga lah, dulu belum undi punya jam barang tak naik, sekalang balu naik ma"

Nampak sangat mereka menggunakan kuasa ekonomi untuk menaikkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

Di Kedah, sebelum PRU 2008, hampir semua barang keperluan pertanian terutama berkaitan dengan padi, kos meningkat mendadak. Bila rakyat tanya, jawapan yang diberikan adalah sama, "BN maa, Barang Naik lah". Akibat isu itu Kedah jatuh ke tangan pembangkang.

Sekarang siapa yang rasis?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

11 ulasan:

  1. Keadaan ini tidak sepatutnya mengejutkan. Kerajaan perlu cepat menangani masalah ini. Jika Tun Razak pun bijak mencium punca masalahnya dengan mendrafkan DEB 43 tahun yang lalu, kerajaan sekarang sepatutnya lebih ke hadapan. Sasaran 30% yang diletakkan oleh Tun Razak bukanlah angka semata-mata. Itu untuk memasikan Cina tidak memonopoli ekonomi negara. Sasaran itu tidak pernah tercapai kerana sabotaj oleh Cina. Kerajaan selepas itu tidak pernah berpeluang untuk merangka dasar yang serupa kerana akur dengan perkongsian kuasa yang diamalkan. Kerajaan majoriti Bumiputera yang dibentuk kini memiliki seluas-luas peluang untuk merangka dan melaksana satu dasar ekonomi yang lebih mantap berbanding DEB. Jangan buang masa. NGO seperti Ansara, Perkasa, Gabem, MPM dan sebagainya perlu bertindak mendesak kerajaan Bumiputera ini merangka dan melaksanakan dasar yang berkaitan. Jangan terus biarkan Cina memonopoli ekonomi dan boleh berbuat apa saja ikut suka mereka. Perhimpunan Agung UMNO akan datang perlu tegas dan menyuarakan hal ini secara terbuka. Jika Najib berdolak dalik, tunjukkan kepada Najib pintu keluar dari Seri Perdana. Kita perlukan kepemimpinan yang bijak, tegas dan berani sebagaimana Tun Razak untuk menangani dan menyelesaikan masalah ini secara jangka panjang. Jika Cina terus dibiarkan memonopoli ekonomi, mereka akan terus cuba memonopoli kuasa pula. Hentikan monopoli ekonomi Cina di Malaysia. Kerajaan perlu bertindak.

    BalasPadam
  2. Jika benar kejadian itu, kerajaan tak boleh ke ambik tindakan? Itu kan macam kes sabotaj?

    BalasPadam

  3. Ribut berlalu, kiambang bertaut.

    Penduduk Malaysia mesti bersatu terutama sekali bangsa teras iaitu MELAYU DAN BUMIPUTRA. Ayuhlah kita kuatkan semula ekonomi MELAYU dan BUMIPUTRA. Kita dah tahu siapa gunting dalam lipatan kita sekarang ini. Sedar lah bangsa MELAYU DAN BUMIPUTRA semua. AYOH KITA BERSATU UNTUK MALAYSIA TERCINTA!!!!!!

    BalasPadam
  4. tak yah bli kt kdai cina. klau dia tunjuk kuasa ekonomi kita tunjuk kuasa bli

    BalasPadam
  5. di kelantan pun sama...aku ngan member2 pernah beli barang harware...aku tanya kenapa mahal...dia kata sebab kerjaan...apek tu ingat aku orang PAS so senang2 je nak blame kerajaan...k.orang apa lagi... terus betah ngan dia dan terus senyap tak terkata...

    BalasPadam
  6. Boikot jer beli kat kedai runcit Cina tu... Kita pakat ramai2 beli kat kedai 1 Malaysia..

    BalasPadam
  7. Buy Chinese Last ... pi je kedai melayu .. mahal skit takpe... melayu islam bayar zakat ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sokong 1000% !!!

      Padam
    2. Apa China Macau buat : 1. Bangun tidooo nak tipu siapa ! 2. Kalau berniaga tak tipu Melayu mana boleh jadi kaya. 3. Dapat tanah Melayu macam dapat satu negeri.
      Apa Melayu buat : 1. Bangun tidooo nak makan apa ! 2. Kalau berniaga selalu kena tipu dengan China Macau. 3. Melayu dapat tanah BN bagi,jual kat China Macau.....China Singapora. Agak2 siapa cerdik....AWAS kalau masih tak sedar BUMI YANG DIPIJAK MILIK ORANG.

      Padam
  8. Dasar penipu nak kaut untung!

    BalasPadam
  9. masalahnya punya la susah nk cari kedai 1m kat pg ni. Buat la satu kat kaw. byn lepas.

    BalasPadam