Jumaat, 10 Mei 2013

Hala Tuju Kaum Cina Pasca PRU-13: Akhbar Cina Salahkan DAP

PRU-13 memperlihatkan kesumat kaum Cina yang tidak pernah padam kerana terpaksa menerima pemerintahan kerajaan Melayu. Jelas, mereka berada di sini bukan atas kehendak mereka tetapi 'terpaksa' kerana nenek moyang mereka telah mengambil keputusan untuk terus tinggal di negara bertuah ini. Semua orang sedia maklum bahawa kaum Cina secara azalinya adalah kaum yang mempunyai sifat perkauman tegar selain kiasu atau chauvinis iaitu tidak mungkin mengaku salah, atau mengaku kalah.

Di sinilah letaknya perbezaan antara sifat nasionalis dengan sifat assobiyah iaitu dalam mengakui kesalahan yang dilakukan oleh pihaknya.

Seorang nasionalis akan mempertahan dan membela kaumnya tetapi tetap bersikap adil dan tidak menindas atau membenci kaum lain. Tetapi, seorang yang mepunyai sifat assobiyah atau perkauman akan mendiamkan kesalahan rakan-rakan sendiri serta membenci sesiapa sahaja yang bukan dari kalangan mereka.

Secara dasarnya, tiada siapa dapat menafikan yang kaum Cina merupakan kaum yang paling berjaya di Malaysia. Oleh itu, laungan bahawa mereka tertindas dan kerajaan Melayu rasis, dengan sendirinya tidak masuk akal. Bagaimana mereka boleh menyatakan diri mereka tertindas jika di masa yang sama mendabik dada bongkak sebagai kaum yang paling kaya? Adakah orang kaya, mewah malah mampu mengugut dan menekan orang lain, dikatakan sebagai golongan yang tertindas?

Justeru, perjuangan kaum Cina untuk 'keluar dari penindasan' melalui PR merupakan satu penipuan terhadap semua termasuk diri sendiri.

'Idea' bahawa mereka ditindas dicetuskan oleh puak-puak ekstremis Cina seperti Dong Zong dan juga DAP. Kedua-dua pihak ini tidak boleh menafikannya kerana ia sudah jelas terbukti dari ceramah-ceramah dan kenyataan-kenyataan mereka di mana-mana yang sering menuduh 'kaum Cina dianaktirikan' kerajaan.

Idea ini kemudian disebar dan disemarakkan oleh akhbar-akhbar Cina. Melalui sekolah-sekolah vernakular, kaum ini kini berjaya membentuk generasi yang berpegang kuat kepada 'idea' ini. Oleh itu, generasi inilah yang kita lihat memegang bendera Malaysia secara terbalik dan yang berhimpun di Stadium Kelana Jaya malam semalam.

Nampaknya, apa yang kaum Cina inginkan iaitu menunjuk kekuatan dan memberi tekanan kepada kerajaan melalui PRU-13 telah pun berjaya. Harapan mereka, ia akan menakutkan kerajaan dan orang Melayu serta semua pihak akan semakin menghormati mereka. Harapan mereka juga agar kerajaan akan semakin tunduk kepada mereka.

Namun, sepertimana Lim Kit Siang tersilap hitung akan tindak-balas kaum Melayu dalam Tragedi 13 Mei, begitu jugalah dalam PRU-13 ini. Kaum Melayu tidak tunduk, tetapi kembali bangkit mencabar mereka. Kit Siang gagal mengingatkan kaumnya bahawa sabar Melayu ada hadnya, baik Melayu juga ada hadnya walaupun secara luaran, ia kelihatan seperti tidak terhad.

Kaum Cina adalah minoriti, itu hakikat yang tidak boleh dinafi.

Sebagai pendokong demokrasi, seperti yang dilaungkan, maka kaum Cina wajib menerima hakikat bahawa suara majoriti adalah lebih utama dari suara mereka. Oleh itu, mereka seharusnya bersyukur kerana walaupun hanya minoriti, suara kaum mereka cukup luas, malah terlalu luas sehingga tidak terkawal.

Bagaimanapun, dengan penolakan padu dari kaum mereka terhadap kerajaan dalam PRU ini, iaitu sehingga 97%, ia sebenarnya hanya melemahkan lagi kaum Cina, dan bukannya menguatkan lagi suara mereka.

Namun, mereka bernasib baik kerana sifat Melayu itu bukanlah kejam dan bukanlah bodoh seperti kaum Cina yang berpegang kepada sifat perkauman membuta tuli. Menafikan terus suara kaum Cina hanya mengundang bencana, tetapi dalam pada itu, kita tidak boleh menafikan bahawa suara mereka kini hanya tinggal 3% sahaja.

Apa yang kerajaan amat terkilan dengan keputusan PRU kali ialah hakikat bahawa kaum Cina tidak pernah setia kepada negara ini. Mereka juga tidak pernah ikhlas kepada Barisan Nasional. Semua yang mereka lakukan, kebaikan yang mereka tunjukkan hanyalah untuk kepentingan diri. Mereka menipu, memanipulasi serta menikam belakang kerajaan yang begitu banyak bertolak ansur dan mengalah dengan mereka selama ini. Mereka tidak langsung berkongsi aspirasi muhibbah, 1Malaysia, dengan sebenar-benarnya walaupun sering memaksa orang lain berbuat demikian.

Malangnya, sehingga ke hari ini juga, kaum Cina masih lagi tidak melihat masalah ini sebagai masalah 'keikhlasan' dan 'pengkhianatan' mereka kepada BN, kerajaan atau negara. Oleh itu, masih ada suara-suara Cina yang menyuruh kerajaan terus mengalah dan mendengar kata mereka konon untuk mendapatkan kembali sokongan mereka.

Masalahnya, mereka sudah menerima lebih dari sepatutnya yang diterima oleh minoriti negara lain. Dan kerajaan tidak boleh terus menerus tunduk semata-mata untuk menjaga sensitiviti mereka. Selama ini, akhbar Utusan Melayu sering diserang sebagai rasis. UMNO dituduh rasis. Perkasa dicop sebagai rasis. Semuanya hanya kerana sering mengingatkan mereka bahawa mereka sudah cukup segala-galanya.

Yang rasis adalah mereka yang berdegil ingin memisahkan dan melebarkan jurang antara kaum melalui sekolah vernakular, UEC dan macam-macam lagi. Dan mereka itu tidak lain tidak bukan adalah akhbar-akhbar Cina, Dong Zong dan juga DAP.

Kini, setelah menyedari bahawa 'tsunami' PRU-13 mereka tidak mampu menumbangkan kerajaan Melayu, malah melemahkan lagi suara kaum Cina, maka mereka mula berpandang-pandang sesama sendiri dan tertanya-tanya, "apa seterusnya?"
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.