Sabtu, 21 September 2013

Hadi Awang kata lain, Nik Aziz kata lain!

PAS sedia berdialog dengan UMNO dalam isu membabitkan masa depan Islam dan juga Melayu dengan syarat ia perlu berlandaskan kepada empat sumber rujukan utama iaitu al-Quran, Hadis, Ijma Ulama dan Qiyas.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata PAS tidak pernah menutup pintu rundingan dengan UMNO, malah sedia melakukannya pada bila-bila masa berlandaskan isu dan kepentingan bersama.
"PAS tetap bersedia untuk berbincang walaupun hanya membabitkan parti itu dan UMNO sahaja, tanpa disertai ahli pakatan pembangkang masing-masing dalam politik.

"Kita sedia bincang dengan UMNO, cuma cari isu yang sesuai. Atas dasar ini kita tak pernah tutup pintu dengan UMNO," katanya selepas menyempurnakan penutupan Karnival Pendidikan Islam Muassasah Darul Ulum di Pokok Sena dekat sini, sebentar tadi.

Sikit komen;

Bagus lah kalau macam tu, tetapi Nik Aziz tolak terus tak mahu langsung berbincang. Walaupun 4 syarat diletakkan oleh Hadi Awang, ia tidak menjadi masalah, cumanya sikap Pas yang selalu berdolak dalik. Nik Aziz kata Umno tolak Islam dan guna kebangsaan.

Ustaz-ustaz Pas di bawah pula kata kembali kepada Quran dan Sunnah, tetapi yang banyak diamalkan oleh Pas buka kembali kepada Quran dan Sunnah tetapi mereka lebih gemar kepada Politik dan Syiah Kawarij yang begitu mudah mengkafirkan orang lain. Pas juga gemar kepada istilah pelik seperti yang dihasilkan oleh syed Qutb dan Hassan Al Bana. Contohnya ialah Pas menyatakan orang yang tidak melaksanakan hukum hudud hukumnya kafir kerana menolak hukum Allah. Ia jelas menunjukkan Pas tidak merujuk kepada Quran dan Sunnah. Ia seolah-olah rukun Islam ada 6 perkara dan yang ke enam ialah Hudud.

.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

5 ulasan:

  1. Syarat paling utama Pas dia tak sebut,iaitu misti dapat persetujuan DAP dan Al Jubori.

    BalasPadam
  2. Akidah tok guru nik aziz pun boleh dipertikaikan...ciri ciri akidah syiah ialah mengkafir kan orang lain...hujah lain dia tak mampu nakkeluarkan cuma hujah palingmudah ialah menuduh orang yang tak sehaluan sebagai kafir...cui ciri akidah penganut syiah ialah mengkafirkan mereka yang dianggap musuh.

    BalasPadam
  3. Bila nak dialog dgn umno syarat Islam Quran hadis qiyas semua ada. Bila jumpa dgn pkr dan dap utk melemahkan melayu dan Islam di Malaysia tak da pun syarat camtu. Boleh blah lah pas pis pus.

    BalasPadam
  4. Permasalahan umat skrg begitu rumit memerlukan pemahaman agama yg mendalam utk merungkainya agar tidak mudah mudah mentakfir golongan yg tak sependapat. Begitu juga sikap ego berilmu, mudah mudah menafsir ayat dan Hadis secara zahir dan bermudah mudah hingga menuduh sesat golongan yg tak sependapat.
    Contohilah sikap Rasullullah saw dan Para Sahabat AsSabiqunal Awwalun r.anhum. dlm berhadapan pendapat dan pandangan yg berbeza.
    Umat Islam itu bersaudara, dan seharusnya berbaik sangka, bertolak ansur, berkerjasama dan bantu membantu dlm perkara kebaikan.

    BalasPadam
  5. KEMANAKAH DAYA FIKIRAN KITA BILA KITA DAH TUA. JAWABNYA NYANYOK. JADI PENDAPAT NIK AZIZ TU MASUK DALAM KATEGORI YG TULAH.

    BalasPadam