Sabtu, 21 September 2013

Hadi Awang kata lain, Nik Aziz kata lain!

PAS sedia berdialog dengan UMNO dalam isu membabitkan masa depan Islam dan juga Melayu dengan syarat ia perlu berlandaskan kepada empat sumber rujukan utama iaitu al-Quran, Hadis, Ijma Ulama dan Qiyas.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata PAS tidak pernah menutup pintu rundingan dengan UMNO, malah sedia melakukannya pada bila-bila masa berlandaskan isu dan kepentingan bersama.
"PAS tetap bersedia untuk berbincang walaupun hanya membabitkan parti itu dan UMNO sahaja, tanpa disertai ahli pakatan pembangkang masing-masing dalam politik.

"Kita sedia bincang dengan UMNO, cuma cari isu yang sesuai. Atas dasar ini kita tak pernah tutup pintu dengan UMNO," katanya selepas menyempurnakan penutupan Karnival Pendidikan Islam Muassasah Darul Ulum di Pokok Sena dekat sini, sebentar tadi.

Sikit komen;

Bagus lah kalau macam tu, tetapi Nik Aziz tolak terus tak mahu langsung berbincang. Walaupun 4 syarat diletakkan oleh Hadi Awang, ia tidak menjadi masalah, cumanya sikap Pas yang selalu berdolak dalik. Nik Aziz kata Umno tolak Islam dan guna kebangsaan.

Ustaz-ustaz Pas di bawah pula kata kembali kepada Quran dan Sunnah, tetapi yang banyak diamalkan oleh Pas buka kembali kepada Quran dan Sunnah tetapi mereka lebih gemar kepada Politik dan Syiah Kawarij yang begitu mudah mengkafirkan orang lain. Pas juga gemar kepada istilah pelik seperti yang dihasilkan oleh syed Qutb dan Hassan Al Bana. Contohnya ialah Pas menyatakan orang yang tidak melaksanakan hukum hudud hukumnya kafir kerana menolak hukum Allah. Ia jelas menunjukkan Pas tidak merujuk kepada Quran dan Sunnah. Ia seolah-olah rukun Islam ada 6 perkara dan yang ke enam ialah Hudud.

.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.