Sabtu, 29 Mac 2014

Tahniah BN Sarawak

PRK bahagian Mukah kali ini untuk kerusi Dun Balingian berjalan dengan aman damai.

Kenapa begitu?

Sebabnya tak lain tak bukan kerana tidak ada gerombolan Pas ke sana. Ia berbeza dengan PRK Parlimen Sibu satu ketika dahulu.

Kebiasaannya baik dalam Pru atau Prk di Sarawak keadaan akan sentiasa aman dan tenang. Tidak akan ada pergaduhan atau ejekan, budaya buruk mula berubah apabila Pas dan Pkr mula memasuki bumi Sarawak.

Lihat tadi semasa Pengarah Prk mengumumkan keputusan, kedua-dua pihak yang bertanding berada di pentas dan penyokong masing-masing berada di bawah. Suasana ini hanya wujud di sana sahaja sejak sekian lama.

Mungkin gerombolan Pas sudah serik kerana kehadiran mereka mengganggu dan mencetuskan huru-hara di sana. Dahulu mereka anggap suasana Prk di sana kalut semacam Prk di semenanjung.

Ketika itu seorang muslimat Pas telah memalukan dirinya dan seluruh gerombolan Pas kerana mengenakan hijab berlogo Dap. Apabila gambarnya viral seluruh negara, barulah muslimat tersebut malu sendiri. Tak kurang juga kisah muslimat lari lintang pukang kerana dikejar dan dijilat kaki oleh anjing penduduk. Mereka tersalah tuju, disangka rumah didiami oleh orang melayu islam tetapi tersalah kerop.

PRK Sibu memberi pengajaran buat mereka dan akibatnya Prk kali ini tidak ada lagi muka-muka Pas. Tambahan lagi ialah hubungan baik Pas Pkr kini semakin keruh. Ia jelas dapat dilihat pada Prk Kajang minggu lalu.

Setelah 13 tahun Pas bersama Dap dan Pkr, mereka masih lagi kekal sebagai pakatan haram kerana masih gagal mendaftarkan pakatan mereka secara sah seperti yang dilakukan oleh BN yang dianggotai oleh 14 parti komponen.

Tahniah sekali lagi kepada seluruh jentera Bn yang jauh dan dekat dalam usaha mengekalkan 35 kerusi PPB.