Selasa, 19 Ogos 2014

Salleh minta pihak berkuasa pantau penghasut di Sabah

Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah  Datuk Seri Salleh Tun Said meminta pihak berkuasa memantau kegiatan individu dan kumpulan tertentu yang menggunakan media sosial untuk menghasut rakyat membawa
Sabah keluar dari Malaysia.

Beliau berkata fahaman ekstrim berkenaan yang dibawa oleh pihak tertentu menerusi Facebook dan Twitter itu amat berbahaya dan boleh menggugat kestabilan dan mengancam keselamatan negara.

"Saya lihat di Sabah ini, melalui 'posting' dalam Facebook, Twitter dan lain-lain, ada usaha kumpulan dan individu tertentu menanam semangat (supaya) Sabah keluar dari Malaysia," katanya kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Jabatan Penerangan di Wisma Dang Bandang di sini hari ini.

Salleh, yang juga Timbalan Ketua Perhubungan Umno Negeri, mendakwa individu atau kumpulan ini menggunakan istilah 'self determination' yang menjurus kepada mempersoalkan pembentukan Malaysia serta mempertikaikan kewujudan Malaysia selepas Singapura tidak lagi berada dalam Persekutuan.

Katanya ada juga 'suara' yang mengajak rakyat untuk mengibarkan bendera Sabah sahaja dan tidak Jalur Gemilang, mempersoalkan kontrak pembentukan negara serta ingin membawa isu-isu Sabah ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Salleh berkata slogan dan suara-suara seperti itu boleh menanamkan semangat benci, memberontak dan pengkhianatan kepada negara.

Justeru, beliau meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan polis mengambil tindakan tegas terhadap individu atau kumpulan yang menggunakan media sosial untuk menanam semangat benci, memberontak dan pengkhianatan kepada negara.

-- BERNAMA