Sabtu, 30 Ogos 2014

SYARIKAT PENERBANGAN MALAYSIA TENAT DAN LINGKUP


Syarikat penerbangan Malaysia MAS kini diserang oleh media luar dengan bertujuan untuk memalukan negara dan menutup operasi syarikat yang seusia umur UMNO.

Malayan Airways ditubuhkan pada 1 Mei 1946 dan UMNO pada 11 Mei 1946. MAS membawa imej Malaysia bukan membawa imej Asia.

Kerugian Mas dikatakan meningkat kepada tahap paling tinggi iaitu 65 peratus. Kelmarin Khazanah bersedia untuk menyuntik 6 bilion dan pengstrukturan semula akan melibat 6 ribu tenaga kerja bakal dikurangkan

Usaha menyelamat kan MAS adalah usaha bijak dan wajib dilakukan. MAS adalah syarikat penerbangan yang unggul dan berprestasi tinggi.  Tak kala syarikat penerbangan lain yang lebih besar dan hebat pun boleh berkubur dan bankrap MAS masih gagah terbang ke seluruh 60 destinasi dunia dengan penuh bergaya.

"Biasa lah, persaingan syarikat penerbangan amatlah hebat."

Wujudnya pesaing tempatan yang membawa imej Asia sememangnya dilihat telah menjejaskan pendapatan MAS.

Entah apa silapnya semua penerbangan warrant kerajaan telah berpindah kepada syarikat lain. Hari ini dengan suntikan dana baru sebanyak 6 bilion diharapkan semua penerbangan menggunakan warrant kerajaan wajib di kembalikan hak kepada MAS.

Isu penjualan minuman keras juga kini menjadi topik perbincangan hangat. Ramai yang memberi pandangan supaya MAS menghentikan menghidang atau menjual minuman keras kepada penumpang.

Kita kena faham, Mas bersaing di peringkat antara bangsa, penumpang yang menaiki pesawat akan memilih syarikat yang memberi layanan terbaik. Jika MAS tidak menjual atau menghidang kan minuman keras maka jumlah penumpang antara bangsa akan merudum. Kerugian akan terus meningkat.

Jadi, untuk penerbangan yang jauh melebihi 5 jam penerbangan,  penjualan minuman keras tidak wajar dihentikan.

Isu minuman keras dalam pesawat adalah isu kecil dan fokus MAS ialah persaingan dan mencari formula terbaru untuk meyakinkan semula potensi pelanggan selepas kejadian MH 370 dan MH 17.

Point utama di sini ialah KEMBALIKAN HAK PENERBANGAN KAKITANGAN KERAJAAN YANG MENGGUNAKAN WARRANT KEPADA  MALAYSIAN AIRLINES SYSTEM YANG TELAH BERPINDAH KE SYARIKAT LAIN!!!!!