Jumaat, 8 Mei 2015

DATO AHMAD MASLAN MENTERI TAK FAHAM GST CUBA KELIRU RAKYAT???????


Terdengar bual bicara mengenai GST yang dipaneliskan oleh Timb Menteri Kewangan, Dato Ahmad Maslan yang dikaitkan dengan tidak cerdik di media maya. Saya agak sukar mempercayai mainan media ini kerana CGPA menyatakan beliau memperoleh 3.78, manakala "grading" kecerdikan pada kiraan CGPA ialah 3.5 ke atas.

Sebagai Timbalan Menteri yang terlibat secara langsung dengan GST, sepatutnya dia lebih faham dan mampu memberi faham kepada orang awam. Apabila saya sendiri mendengar penerangan yang disampaikan oleh beliau, seolah-oleh mengesahkan apa yang di"viral" dalam media maya.

Katanya, apabila GST dikenakan, harga barang pengguna akan turun kerana GST hanya 6% berbanding dengan struktur cukai lama SST sebanyak 10%. Ya, dari segi angka memang 6% lebih rendah dari 10%.

Di sini saya melihat Ahmad Maslan kurang CGPAnya. SST dikenakan 10% pada harga import atau harga pelepasan dari kilang? Sedangkan pengguna kena membayar GST pada harga akhir setelah ditambah keuntungan perniagaan dipelbagai peringkat.

SST

Contoh pengiraan SST dari kilang/pengimport sehingga kepada pengguna. Katakan harga import/pelepasan dari kilang RM100 + SST 10% = kos barang menjadi RM110.

Andaikan pengimport mengambil untung 10% + pemborong 10% + peruncit 30%. Maka harga pengguna akan menjadi (kos RM100 + SST RM10) + (RM11 10%pengimport) + (RM 12. 10/= 10% pemborong ) + (RM39.93/= 30% peruncit) = RM173.03

Harga pengguna termasuk SST adalah RM173.03

GST

GST adalah cukai ke atas barang dan perkhidmatan sebanyak 6% yang perlu dibayar mengikut harga akhir sebelum sampai kepada pengguna. (GST dibayar mengikut peringkat transaksi perniagaan)

Contoh harga import/pelepasan dari kilang RM100 + GST 6% = RM106. Katakan kadar keuntungan yang sama seperti SST di atas di mana pengimport 10% + pemborong 10% + peruncit 30%,
maka harga pengguna akhir akan menjadi berdasarkan kiraan di bawah.

Harga kos RM106 + (10% pengimport RM10.60 + GST RM6.70) + (10% pemborong RM16.15 + GST RM8.37) + (30% peruncit RM44.35 + GST RM11.53)= RM200.07.

Harga pengguna termasuk GST adalah RM200.07

(Nota pengiraan ini dianggap GST dikira sebagai kos oleh peniaga disemua peringkat transaksi perniagaan dengan tidak ditolak rebate 6% yang boleh dituntut semula oleh peniaga)

Bandingkan harga pengguna untuk barang yang sama dengan kadar keuntungan yang sama oleh peniaga di peringkat import + pembong + peruncit pada harga kos RM100.

SST = (Kos + keuntungan peniaga + SST) HARGA RAKYAT RM173.03

GST = (Kos + keuntungan peniaga + GST) = HARGA RAKYAT RM200.07

Bagaimana Ahmad Maslan boleh mengatakan pelaksanaan GST menjadikan harga barang lebih murah? Kalau UMNO/BN dan menteri yang memiliki CGPA 3.5 ke atas sepatutnya memulakan GST dengan kadar 0% ke atas semua barangan dan perkhidmatan.

Setelah dibuat kajian mendalam, maka GST secara satu persatu dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan mewah yang digunakan oleh rakyat yang berpendapatan tinggi.

Kerajaan yang cekap sewajibnya menjana pendapatan untuk meringankan Rakyat, bukannya membebankan rakyat dengan salah urus pihak kerajaan selama ini. Dasar UMNO/BN dilihat membebankan rakyat untuk "menghadiahkan" kekayaan percuma buat pemimpin mereka.

Fikir-fikirkanlah,

* Catatan selepas Subuh, berasaskan ilmu semasa bertugas di Jabatan Kastam

Terus Beristiqamah,

Hj. Razman Hj. Zakaria
Pesuruhjaya PAS Perak

Jumaat 1 Mei 2015
14 Rejab 1436

NOTA LUTUT

RAZMAN MEMANG PAKAR DALAM PERCUKAIAN SEBAB DIA ADALAH BEKAS KASTAM YANG BERJAYA MENJADI HARTAWAN DALAM TEMPOH YANG SINGKAT. TAK PERCAYA PERGI KE LENGGONG.

HARTANAH DI KLANG PUN TAK KURANG HEBATNYA.

DENGAN KEJAYAAN INILAH  BELIAU  BERJAYA MENJADI PESURUHJAYA PAS PERAK.

CUMA HAIRAN KENAPA DIA BERHENTI DARI KASTAM DALAM USIA YANG MUDA. NASIB BAIK TAK JATUH BANGUNAN SPRM

4 ulasan:

  1. Bagi saya yang kurang arif ni sepatutnya nampak war-war kerajaan mengatakan GST 6% adalah bagus berbanding SST 10%. Kira2--kira bodoh 10%SST tolak(-) 6%GST = 4% reduction akan dinikmati oleh rakyat/pengguna....
    Tapi sekarang seolah -olah harga barangan telah dinaikkan secara diam2 kepada lebih dari 16%..
    Kenapa kerajaan tidak menjatuhkan/menurukan harga barang 3 bulan(tempoh bertenang) terdahulu sebelum implement GST 6% pada 1st April lalu?Kalau daari situ baru nampak kira2 bodoh ni cth.Harga barang sebelum GST RM100 ditolak SST 10% =RM90..Kemudian di kenakan cukai GST 6% (RM90 +6%) = RM95.40...Disini barulah nampak pengguna seperti saya bahawasanya tindakan kerajaan kenakan GST itu tidak membebankan rakyat..

    BalasPadam
  2. Diatas "kebijaksanaan" Najib dengan dibantu oleh Menteri "CGPA 3.85" hari ini yang fakir miskin lagi papa kedana pun dikehendaki membayar cukai kepada kerajaan. Anak aku yang berumur lima tahun pun bertanya apa itu GST dan kenapa perlu bayar GST (dan aku sendiri pun tak tahu macam mana nak menjawab).

    BalasPadam
  3. Asid testnya paling senang iaitu, sila admin beritahu kami semua ini apakah barangan-barangan yang telah diturunkan harga jualannya berikutan pelaksanaan GST tersebut? Admin boleh cuba pergi menjamu selera di Restoran Doli di Jalan Tupai Taiping contohnya, kemudian beritahu kami sama ada harga yang perlu dibayar menjadi lebih murah atau masih kekal atau lebih daripada sebelum pelaksanaan GST. Janganlah hanya pandai membuat serangan peribadi sahaja tanpa sebarang kajian dibuat.

    BalasPadam
  4. Bodoh juga rupenye pesuruhjaya pas perak ni. Dikiranya setiap peringkat pemborong/pengedar/peruncit akan masukkan peratus GST dalam kiraan margin mereka sekali. Maknanya kalau ada 4 peringkat GST akan ditambah 24% kedalam harga kos juga..... padahal, cukai input GST tak boleh di kira sekali dengan margin kerana GST boleh dituntut kemudian. Jadi pengguna akhir hanya akan kekal dikenakan cukai 6% dari nilai barangan. Bukan Seperti SST, dari mula barang akan dikenakan cukai jualan 10%, nilai itu akan bertambah dengan margin keuntungan peniaga yang bermakna pengguna dikenakan cukai berganda.

    Kalau tak reti pasal GST tu, pergi tanya dengan junior ko masa dalam Kastam sekarang ni. Tu ha, pengarah GST Kastam... bukan main hentam keromo macam orang tolol je.....!!!!!!!!!!

    BalasPadam