Langkau ke kandungan utama

Kecelakan maut di DUKE siri II

Air Bag tidak akan berfungsi sekiranya tali keledar tidak di pasang
Anak kecil juga perlu tali keledar
Jangan malu pakai
Tidak memakai tali keledar denda RM300.00 


Kelmarin dah tulis, hari ini ada lagi yang hendak dikongsi bersama.


Apabila seorang pegawai kerajaan daripada JPJ membuat kenyataan mengenai KPI mereka untuk mengutip kematian daripada 10 ribu kepada 5 ribu orang setahun, khalayak mentertawakan beliau.


Diketawakan oleh kita sebab dia sebut, " tahun ini kita nak 5 ribu rakyat mati di Jalan raya"


Untuk mengurang kan kemalangan maut, kerajaan cuba menguat kuasakan beberapa perkara.


Antara nya ialah nombor plet, cermin gelap, lampu strobe dan yang lain pula ialah pemasangan kamera AES.


Bagaimana pun ia mendapat kritikan hebat daripada rakyat.


Kita kata, apa kena mengena plet fancy, cermin gelap, rim kangkang dengan kematian di jalan raya.


Ramai yang bantah dan ada yang sanggup merosakkan dan menjatuhkan kamera AES kononnya menyusahkan rakyat.


Lebuh raya bertol kini menjadi trek racing. Tak percaya tengok sendiri di plaza tol Jalan Duta, LDP dan lain-lain rumah toll.


Sebaik saja menjelaskan toll sama ada tunai atau kad, mereka memecut kereta selaju-laju yang mampu, ada yang sampai hampir sliding tayar belakang bagi kereta-kereta RWD yang sporty.


Banyak kemalangan maut berlaku di lebuh raya terutama di Lembah Kelang. Beberapa bulan lagi kita didedahkan sebuah kereta sport buatan Italy berharga lebih sejuta ringgit melanggar tiang jejantas dan pemandu maut. Jika kita ingat kembali memang banyak kemalangan maut yang mengerikan.


Kereta masa kini juga dilengkapi dengan satu sistem 'cut off' yang menghadkan kelajuannya, tetapi kebijaksanaan mereka berjaya mengubah suai sistem ECU kenderaan mereka sehingga mencapai kelajuan yang amat tinggi.


Jika kereta zaman 80an dahulu, untuk meningkat kan kuasa, segala ubah suai dibuat secara manual, kini hanya ke bijak IT sahaja kereta biasa boleh berubah menjadi kereta lumba.


Namun mereka bukan berlumba di track days di litar Sepang tetapi di jalan raya dan lebuh raya yang dikongsi oleh semua orang.


Kini heboh tentang kelab FMC Myvi yang dilabelkan sebagai pembunuh.


Anak mangsa yang ibu bapa meninggal dunia pun sudah pandai minta menteri KDN untuk tangkap pembunuh bapanya.


Senang untuk menyalahkan orang lain, membunuh macam mana tu?


Adakah ahli kumpulan FMC menahan dan menarik keluar pemandu Pajero Sport dan membelasah sampai mati? Adakah pemandu Pajero itu ditembak oleh FMC.


Apa yang berlaku ialah kesalahan tidak memakai tali keledar. Itu lah punca utama kematian.


Tali keledar sangat penting berbanding dengan airbags. Hari ini kerusi pemandu dan penumpang ada lampu yang akan menyala dan berbunyi apabila penumpang dan pemandu tidak buckled up tali keledar, pun begitu ramai juga yang mengubah suai suisnya supaya tanda amaran dimatikan, kononnya sakit telinga.


cukup dan berhenti di sini dahulu.

Ulasan

  1. Kesalahan tidak memakai tali pinggang keleder itu pada pemandu pajero dan isteri dia , memandu atas jalan secara biadap sehingga menyebabkan kemalangan tu pulak pada group myvi. Kalau beruk 6 ekor tu memandu secara berhemah, anak yang dua lagi tu masih lagi ada ibu dan ayah. Tidak timbul soal beruk beruk tu memukul sampai mati pemandu dan penumpang pajero tapi yang semua orang tahu dan mahukan sekarang semua beruk beruk yang terlibat dibawa kemuka pengadilan dan diberi hukuman semaksima mungkin dan digantung lesen memandu sepanjang hayat (kalau dapat). Sebaiknya dikenakan charged "membunuh tanpa niat" supaya jika sabit kesalahan boleh merengkok dalam penjara tidak kurang dari 10 tahun.

    BalasPadam
  2. Smlam blk dari ipoh jln sesak.20 km diekori rapat oleh lori.smpar anak kecil sy yg dduk di blakang ckap"ayah,lori kt blakang dkat berulang kali".apa yg bleh kita buat,t.p.kledar memang pakai.memecut memang tk boleh,menukar lorong pun bahaya.laju memang tk laju.60 km.bukan sekadar tali pinggang.semua nk cepat,tapiemandu mengikut jarak yg dbnar kn.memotong di tmpat dbnar kn.bukan kiri kanan potong.
    itu yg klu xcident,drebar lori kna hentak dgn kayu besball tu.

    BalasPadam
  3. Smlam blk dari ipoh jln sesak.20 km diekori rapat oleh lori.smpar anak kecil sy yg dduk di blakang ckap"ayah,lori kt blakang dkat berulang kali".apa yg bleh kita buat,t.p.kledar memang pakai.memecut memang tk boleh,menukar lorong pun bahaya.laju memang tk laju.60 km.bukan sekadar tali pinggang.semua nk cepat,tapiemandu mengikut jarak yg dbnar kn.memotong di tmpat dbnar kn.bukan kiri kanan potong.
    itu yg klu xcident,drebar lori kna hentak dgn kayu besball tu.

    BalasPadam
  4. Satu lagi soalan yg nak tanya. Pada tahap kelajuan bagaimanakah kereta yang menpunyai ciri keselatang yang tinggi boleh spin sedemikian rupa, 70kmsj, 80kmsj, 90kmsj atau melebihi 100kmsj?

    BalasPadam
  5. Polis, jpj, kdn, bandaraya, perbandaran malaysia boleh! C4 pon boleh!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…