Selasa, 5 Mei 2015

Kecelakan maut di DUKE siri II

Air Bag tidak akan berfungsi sekiranya tali keledar tidak di pasang
Anak kecil juga perlu tali keledar
Jangan malu pakai
Tidak memakai tali keledar denda RM300.00 


Kelmarin dah tulis, hari ini ada lagi yang hendak dikongsi bersama.


Apabila seorang pegawai kerajaan daripada JPJ membuat kenyataan mengenai KPI mereka untuk mengutip kematian daripada 10 ribu kepada 5 ribu orang setahun, khalayak mentertawakan beliau.


Diketawakan oleh kita sebab dia sebut, " tahun ini kita nak 5 ribu rakyat mati di Jalan raya"


Untuk mengurang kan kemalangan maut, kerajaan cuba menguat kuasakan beberapa perkara.


Antara nya ialah nombor plet, cermin gelap, lampu strobe dan yang lain pula ialah pemasangan kamera AES.


Bagaimana pun ia mendapat kritikan hebat daripada rakyat.


Kita kata, apa kena mengena plet fancy, cermin gelap, rim kangkang dengan kematian di jalan raya.


Ramai yang bantah dan ada yang sanggup merosakkan dan menjatuhkan kamera AES kononnya menyusahkan rakyat.


Lebuh raya bertol kini menjadi trek racing. Tak percaya tengok sendiri di plaza tol Jalan Duta, LDP dan lain-lain rumah toll.


Sebaik saja menjelaskan toll sama ada tunai atau kad, mereka memecut kereta selaju-laju yang mampu, ada yang sampai hampir sliding tayar belakang bagi kereta-kereta RWD yang sporty.


Banyak kemalangan maut berlaku di lebuh raya terutama di Lembah Kelang. Beberapa bulan lagi kita didedahkan sebuah kereta sport buatan Italy berharga lebih sejuta ringgit melanggar tiang jejantas dan pemandu maut. Jika kita ingat kembali memang banyak kemalangan maut yang mengerikan.


Kereta masa kini juga dilengkapi dengan satu sistem 'cut off' yang menghadkan kelajuannya, tetapi kebijaksanaan mereka berjaya mengubah suai sistem ECU kenderaan mereka sehingga mencapai kelajuan yang amat tinggi.


Jika kereta zaman 80an dahulu, untuk meningkat kan kuasa, segala ubah suai dibuat secara manual, kini hanya ke bijak IT sahaja kereta biasa boleh berubah menjadi kereta lumba.


Namun mereka bukan berlumba di track days di litar Sepang tetapi di jalan raya dan lebuh raya yang dikongsi oleh semua orang.


Kini heboh tentang kelab FMC Myvi yang dilabelkan sebagai pembunuh.


Anak mangsa yang ibu bapa meninggal dunia pun sudah pandai minta menteri KDN untuk tangkap pembunuh bapanya.


Senang untuk menyalahkan orang lain, membunuh macam mana tu?


Adakah ahli kumpulan FMC menahan dan menarik keluar pemandu Pajero Sport dan membelasah sampai mati? Adakah pemandu Pajero itu ditembak oleh FMC.


Apa yang berlaku ialah kesalahan tidak memakai tali keledar. Itu lah punca utama kematian.


Tali keledar sangat penting berbanding dengan airbags. Hari ini kerusi pemandu dan penumpang ada lampu yang akan menyala dan berbunyi apabila penumpang dan pemandu tidak buckled up tali keledar, pun begitu ramai juga yang mengubah suai suisnya supaya tanda amaran dimatikan, kononnya sakit telinga.


cukup dan berhenti di sini dahulu.

5 ulasan:

  1. Kesalahan tidak memakai tali pinggang keleder itu pada pemandu pajero dan isteri dia , memandu atas jalan secara biadap sehingga menyebabkan kemalangan tu pulak pada group myvi. Kalau beruk 6 ekor tu memandu secara berhemah, anak yang dua lagi tu masih lagi ada ibu dan ayah. Tidak timbul soal beruk beruk tu memukul sampai mati pemandu dan penumpang pajero tapi yang semua orang tahu dan mahukan sekarang semua beruk beruk yang terlibat dibawa kemuka pengadilan dan diberi hukuman semaksima mungkin dan digantung lesen memandu sepanjang hayat (kalau dapat). Sebaiknya dikenakan charged "membunuh tanpa niat" supaya jika sabit kesalahan boleh merengkok dalam penjara tidak kurang dari 10 tahun.

    BalasPadam
  2. Smlam blk dari ipoh jln sesak.20 km diekori rapat oleh lori.smpar anak kecil sy yg dduk di blakang ckap"ayah,lori kt blakang dkat berulang kali".apa yg bleh kita buat,t.p.kledar memang pakai.memecut memang tk boleh,menukar lorong pun bahaya.laju memang tk laju.60 km.bukan sekadar tali pinggang.semua nk cepat,tapiemandu mengikut jarak yg dbnar kn.memotong di tmpat dbnar kn.bukan kiri kanan potong.
    itu yg klu xcident,drebar lori kna hentak dgn kayu besball tu.

    BalasPadam
  3. Smlam blk dari ipoh jln sesak.20 km diekori rapat oleh lori.smpar anak kecil sy yg dduk di blakang ckap"ayah,lori kt blakang dkat berulang kali".apa yg bleh kita buat,t.p.kledar memang pakai.memecut memang tk boleh,menukar lorong pun bahaya.laju memang tk laju.60 km.bukan sekadar tali pinggang.semua nk cepat,tapiemandu mengikut jarak yg dbnar kn.memotong di tmpat dbnar kn.bukan kiri kanan potong.
    itu yg klu xcident,drebar lori kna hentak dgn kayu besball tu.

    BalasPadam
  4. Satu lagi soalan yg nak tanya. Pada tahap kelajuan bagaimanakah kereta yang menpunyai ciri keselatang yang tinggi boleh spin sedemikian rupa, 70kmsj, 80kmsj, 90kmsj atau melebihi 100kmsj?

    BalasPadam
  5. Polis, jpj, kdn, bandaraya, perbandaran malaysia boleh! C4 pon boleh!

    BalasPadam