Selasa, 14 Jun 2016

Dap dalam kes #PRKKUALAKANGSAR dan #SungaiBesar tak bawa kes rasuah mereka.


Matinya Saksi Penting Kes Rasuah Ahli Dewan Undangan Negeri DAP Selangor — Cerita Sedikit Sebanyak
.

saksi kes salahguna wang rakyat ADUN DAP sri kembangan — ean yong hian wah — iaitu teoh beng hock bunuh diri. ini kerana wujud dakwaan yang ADUN itu telah berikan projek-projek kerajaan negeri di DUN sri kembangan kepada kroni-kroni — yang guna nama syarikat bumiputera — yang mana syarikat ini berikan sejumlah nilai projek itu kembali kepada ADUN DAP itu sebagai tanda terima kasih diatas penganugerahan projek kerajaan.

macc dapat mengesan beberapa syarikat bumiputera yang diperkudakan oleh penerima projek pemberian ADUN DAP sri kembangan. setelah dikaji bukti-bukti transaksi projek, maka saksi-saksi dipanggil untuk disoalsiasat.

antaranya ialah syarikat penerima projek — WSK services, Meritlink, MKMN Ent, MA Bina Melur Ent, Fizami Construction, Aris Ent.

teoh beng hock dipanggil atas kapasitinya sebagai pembantu politik ADUN DAP sri kembangan. dia adalah star witness dalam kes ini. kerana setiap transaksi pejabat ADUN itu akan melalui dirinya. dia memegang master key dalam kes ini.
pengakuan pemberian rasuah oleh penerima projek

pemilik syarikat WSK Services, iaitu Lee Wye Wing, 52, mengaku yang dia gunakan syarikat bumiputera untuk dapatkan projek ini. dan itu bukanlah rahsia kerana ADUN DAP tahu mengenainya. dia juga beritahu yang komisyen atas angin diberikannya kepada syarikat bumiputera adalah di antara 5% hingga 10%.

lee menambah, dia menerima kebanyakkan projek-projek di sri kembangan yang dia propose menggunakan syarikat bumiputera kelas F yang berbeza-beza.

maksudnya di dalam rekod ofis ADUN sri kembangan, projek-projek diberikan kepada syarikat-syarikat bumiputera yang berbeza-beza padahal last-last dapat kat syarikat WSK services jugak. dengan syarikat-syarikat bumupitera tadi masing-masing menerima komisyen 5% hingga 10% untuk khidmat letterhead untuk tujuan proposal.
Lee jua bagitahu yang sebarang perbincangan mengenai penetapan harga-harga projek yang sesuai adalah dibincangkan di antara dirinya dengan teoh beng hock. kemudiannya ah beng akan bagitau bosnya Ean.

Lee menerangkan lagi sebelum harga yang dimintanya diapprove, dia akan email kepada ah beng. ADUN DAP itu akan ubah harganya. jadi sebarang perubahan harga oleh ADUN DAP itu akan dibuat menerusi ah beng. setelah mendapat jawapan bocor, lee akan propose dengan harga baru yang sesuai dengan kretiria penganugerahan projek.


maksudnya, sebarang projek yang dikeluarkan oleh DUN sri kembangan, lee akan emailkan quote harganya. tapi jika harga itu tak sesuai dengan kretiria penganugerahan projek, maka ADUN ean akan ubah harga itu. jadi jawapan bocor harga 'sebenar' serta jumlah patut diberikan semula kepada ADUN ean akan emailkan kembali oleh ah beng kepada lee.
jadi lee akan proposekan harga baru iaitu nilai projek tambah dengan komisyen ADUN DAP.
.
ADUN DAP Sri Kembangan cuci tangan, tapi tangan Ah beng berlumuran taik

berdasarkan modus operandi ini, kita dapat lihat bagaimana ADUN DAP sri kembangan – ean, cuci tangan daripada terlibat secara lansung dalam penerimaan hadiah daripada pemberian projek-projek kerajaan negeri di kawasan DUN sri kembangan.
segala bukti menunjukkan ah beng transaksi adalah di antara lee dan ah beng. dan bukan dengan dirinya. jadi pengakuan ah beng dalam apa yang dibuatnya bagi mengukuhkan lagi pengakuan pemilik syarikat penerima projek.
.


jadi aku faham, ah beng tahu dirinya memegang kunci dalam kes siasatan MACC ini, tambah pulak dengan rasa bersalah dan rasa hormat terhadap bosnya.. memberatkan lagi beban diatas bahunya, dan mengusutkan lagi kepala hotaknya serta kacau lagi jiwanya.
ah beng jelas tak suka dengan apa yang dibuatnya di pejabat DUN sri kembangan. dengan jadi pengantara rasuah ADUN ean. ini dapat dilihat di dalam pengakuan isteri ah beng yang berkata.. ah beng pernah kata yang dia tak sabar-sabar untuk balik ke melaka dan start kampeni sendiri atau kerja dengan ahli politik lain.

ah beng yang jenis tak suka berbohong — kata orang-orang yang rapat dengannya — pasti ah beng akan beritahu perkara sebenar setelah disoalsiasat oleh MACC. apa akan jadi jika dia beritahu perkara sebenar? pasti boss yang dipandang tinggi olehnya gerenti masuk dalam punya.

semasa siasatan, ah beng ditemui mati. ah beng mati kerena celaru. ah beng rasa bersalah tak mahu kantoikan bosnya. ah beng rasa malu kalau pecahkan rahsia gengnya. ah beng bunuh diri kerena mahu selamatkan ADUN DAP daripada kantoi kes rasuah.
.

apa yang dikesali ialah, DAP bukanlah rasa bersalah di atas kematian ah beng ini. malah mahu menggunanya lagi untuk mengapi-apikan kemarahan kaum cina terhadap MACC dan kerajaan, tak habis-habis DAP pergunakan hidup ah beng ini.. sesudah mati pun dipergunakan lagi. nasib engkau la beng..
.
p/s – kalau mahu dikatakan MACC berniat membunuhnya.. itu tuduhan bangang. buat apa MACC nak bunuh saksi kunci kes ini. satu pengakuan ah beng, boleh ranapkan kredibiliti ADUN DAP itu dan juga DAP malah, pakatan rakyat secara seluruhnya. MACC tidak punya sebab untuk bunuh dan tidak punya bukti untuk disabitkan membunuh ah beng.

justice for teoh beng hock should be kasi hantam sama DAP — kerana pergunakan teoh beng hock dari dia hidup sampai lepas mati pun.



Sent from Samsung tablet.