Rabu, 16 November 2016

BILA ISU 1MDB REDA , PEKUNG PEMBANGKANG MUNCUL SATU PERSATU.



Amat betul andaian bahawa isu 1MDB hanya satu isu perniagaan yang diubah suai untuk dijadikan isu politik demi hendak mengenakan DS Najib yang enggan akur menjadi "hamba" kepada kehendak peribadi Tun Mahathir.

Tambah lagi Tun Mahathir sendiri tidak pernah berminat untuk mendakwa Najib Razak ke muka pengadilan berkaitan 1MDB kerana jauh dalam benak hatinya dia hanya mahu bermain persepsi sahaja.

Selain itu, Tun Mahathir dan kuncu juga amat tahu akan jumlah wang yang dia perlu sedia untuk membayar "counter sue" atas defamation yang dibuatnya.

Berkemungkinan tidak kurang dari RM1 billion ringgit.

Selain dia akan rugi wang dia juga akan malu kerana kesemua tuduhannya hanya berbentuk andaian atau pun "hearsay" sahaja. Yang pasti kaya adalah peguam kedua pihak.

Kini, setelah sekian lama, barulah kita sedar, setelah isu 1MDB reda dan "subsides" barulah terlihat dan terbau busuk perilaku pembangkang.

Satu persatu muncul kisah penyelewengan dan berunsur rasuah dilakukan oleh puak pembangkang mula jelas kelihatan.

Itu sebab nya apabila mahu padam atau mahu senyap , akan ada dibangkitkan di luar negara melalui media upahan untuk menaikankan kisah berkaitan 1MDB.

Ada sahaja yang mereka laporkan tanpa kemukakan bukti bila dan di mana.

Asalkan dapat divert perhatian rakyat sudah memadai.

Mereka kata orang ini main judi dengan wang 1MDB, tetapi bila dan di mana dengan disaksikan oleh siapa tidak pula disebut.

Mereka kata orang ini membuat pesta arak dan berparti secara mewah menggunakan wang 1MDB tetap tidak dilampirkan bukti nya, jika ada pun , tiada dapat disahkan kebenarannya.

Begitulah seterusnya, asalkan dapat menghidupkan kisah 1MDB sehingga PRU14 sudah memadai.

Kini, sebaik sahaja isu 1MDB reda , maka terlihat pula pelbagai penyelewengan pihak  pembangkang dalam pelbagai bentuk.

Dari penukaran status tanah, pemilikan harta  yang luar biasa banyaknya, pengurusan perniagaan berunsur rasuah dan pembelian aset dengan cara yang mencurigakan.

Untuk negeri Selangor sahaja sudah cukup menjadi juara seleweng yang akan membuat rakyat menggelengkan kepala.

Dari isu pembelian SPLASH, kisah DEIG, kisah baki wang 7.6 billion kesemuanya muncul dengan menonjol sebaik sahaja mereka tidak berbual berkenaan 1MDB.

Jumlah pembelian SPLASH yang berganda ganda sahaja sudah cukup penuh tangan Azmin Ali untuk menjawapnya.

Ini belum lagi kisah penukaran status tanah dan lain lain.

Terkini , apabila isu budak mentah berusia 28 tahun yang masuk politik parti PKR terus menjadi kaya raya dengan 3 buah rumah dibeli dalam masa terdekat antara satu sama lain dan deretan kereta mewah nya menjadi "top isu" di seluruh negara.

Ini melambangkan sesuatu yang tidak betul.

Tun Mahathir sudah pastinya akan menjadi hipokrit dalam hal ini dan pastinya berdiam diri.

Ini kerana politik Tun Mahathir adalah politik mencapai matlamat dan bukannya politik kebenaran.

Satu waktu dulu ketika Tun Mahathir masih waras dia pernah berkata " ahli politik bukan sahaja mesti bersih, tetapi juga mesti kelihatan bersih".

Kita tidak pasti sama ada Tun Mahathir sendiri ingat kepada apa yang dia sendiri katakan.

Musuh Tun Mahathir hari ini adalah dirinya yang lampau.

Beliau kontradiksi dengan dirinya sendiri akibat sikap menjilat kahaknya.

Amat nyata sekali isu 1MDB hanyalah umpan Tun Mahathir kepada rakyat marhaen untuk mengalihkan pandangan rakyat kepada diri dia sendiri.

Dengan menyerang 1MDB secara persepsi dengan bersungguh sungguh dan secara kerap dia dapat menarik mata rakyat kepada musuh nya DS Najib dan mengelak kan dirinya dari di "scrutinize".

Tetapi ramai juga rakyat yang masih dapat berfikir, lalu membuat andaian , yang bermasalah adalah Tun M sendiri dan bukannya musuh yang diserang.

Mana mungkin dahulu pun serang Perdana Menteri , sekarang pun dengan tabiat lama serang Perdana Menteri juga. Semua Perdana Menteri yang menggantikannya salah belaka.

Apa yang pasti isu 1MDB seolah olah menjadi perisai kepada pihak pembangkang,

Selagi mereka berjaya menghidupkan isu 1MDB, waima tanpa sebarang bukti , sudah memadai untuk menutup bau bangkai yang menyelubungi diri mereka.

Kini dengan redanya isu 1MDB, bau bangkai yang disorok oleh pembangkang selama ini  mula melantun dan meloyakan semua orang.

1MDB nyata sekali adalah perisai pembangkang untuk menyembunyikan kebathilan mereka sendiri, tanpanya terdedahlah semua najis dan bangkai yang dilakukan oleh pembangkang. 



Sent from Samsung tablet.

3 ulasan:


  1. Pelabur Malaysia paling berisiko - kolumnis Bloomberg


    Pelabur Malaysia paling berisiko di Asia jika perang perdagangan meletus antara China dan Amerika Syarikat yang bakal diteraju oleh Donald Trump, kata kolumnis Bloomberg Andy Mukherjee.

    Janji-janji kempen Trump, termasuk melabelkan China sebagai penyanggak mata wang dan mengakhiri "semua salah laku perdagangan asing", akan mencetuskan tindak balas, kata Mukherjee dalam seksyen Gadfly portal kewangan itu.

    Menurutnya, pelabur Malaysia adalah yang paling terdedah di rantau ini kerana negara ini bukan rakan dagangan Amerika Syarikat yang besar.

    Ini tidak seperti China, Jepun, Korea Selatan, India dan Singapura, yang adalah antara 15 rakan perdagangan terbesar Amerika Syarikat, tulis Mukherjee.

    Pelabur yang tidak tentu arah berebut untuk membeli dolar di tengah-tengah ketidaktentuan Trump "menjadikan Malaysia pasaran baru yang paling terdedah," katanya.

    Semalam, Moody berkata hutang luar negara yang tinggi menjadikan Malaysia paling terdedah.

    Ini susulan CIMB Research yang menjangka ringgit akan terus menjunam kepada RM4.80 berbanding dolar Amerika dalam tempoh enam bulan akan datang.

    Kelesuan ringgit juga boleh memberi kesan terhadap sentimen pengguna yang lemah, yang sudahpun terjejas dengan skandal 1MDB, kata Mukherji

    BalasPadam
  2. Toksah mimpilah issue 1MDB akan reda.
    Bertambah-tambah berat adalah.
    Macam ikan, sudah busuk dari kepala ke ekor.
    Yang menderita, rakayat jelata sebab kami
    yang kena tanggong bayar melalui pelbagai cukai.
    Inflasi naik dan hidup kami jadi makin tersepit.
    Tosah mimpilah, dengan mendedahkan kekayaaan
    beberapa orang algojo pembangkang, boleh tutup
    korapsi 1MDB. Umnolebih kotor macam loji najis,
    takda sekor pun bersih.
    Rosak dari kepala bawak ke ekor.
    Pembangkang kalau letak calon korap, kami akan
    pangkah BEBAS.
    Macam rakyat Amerika, we take the risk.
    Ibarat di telan mati mak, diluah mati bapak.
    So, there is no choice, really.

    BalasPadam
  3. Betulke semua pasal 1MDB tiada bukti?Bukti cukup byk cuma d malaysia PM coverup bukti.
    Tapi d negara lain spt Singapura,Switzerland dan Amerika bukti sudah d tunjukkan...d negara lain PM yg terlibat dgn skandal begini rupa dh d dakwa dan d hukum atau letak jawatan.

    BalasPadam