Sabtu, 29 April 2017

BASIKAL TIDAK LAGI DIBENARKAN DALAM PERKHIDMATAN KTM KOMUTER





Bermula Isnin 1 Mei 2017 , penunggang basikal menggunakan perkhidmatan KTM Komuter bagi laluan Butterworth-Padang Besar-Butterworth akan tidak lagi dibenarkan untuk membawa basikal mereka. 

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dalam satu kenyataan semalam, berkata sebab peraturan baru itu adalah untuk memastikan keselamatan dan keselesaan bilangan yang semakin meningkat daripada penumpang. 

"Apabila perkhidmatan yang mula diperkenalkan pada September 2015, kita hanya mempunyai 500 penumpang setiap hari. 

Sekarang, kita mempunyai kira-kira 11,000 penumpang setiap hari. 

"Kami memohon maaf atas kesulitan yang terjadi dan kami mengucapkan terima kasih kepada semua penunggang basikal dan kumpulan berbasikal yang telah menggunakan laluan Butterworth-Padang Besar-Butterworth kami. 

"Bagaimanapun, basikal masih dibenarkan di laluan Butterworth-Padang Rengas-Butterworth kami." 

Pada Jun tahun lepas, KTMB telah melancarkan program 'Ride and Ride' dalam usaha untuk menggalakkan orang ramai, terutamanya penunggang basikal, menggunakan pengangkutan awam ke destinasi popular di utara seperti Butterworth, Taiping, Gurun dan Padang Besar itu. 

Ia berkata sejumlah 10.173 penumpang telah membawa bersama basikal mereka pada perkhidmatan Komuter utara sejak Jun tahun lalu hingga Mac.

Sementara itu, Setiausaha Persatuan Industri Kereta Api Malaysia Haniff Ghazali berkata daripada mengharamkan basikal di laluan tertentu, KTMB seharusnya merangka satu penyelesaian untuk penunggang basikal yang menggunakan armada untuk bekerja, bermain dan mempunyai masa yang baik dengan rakan-rakan dan keluarga. 

"Oleh kerana perkhidmatan kereta api laluan utama muktamad yang memenuhi dalam bandar dan antara negeri, KTMB tidak mampu untuk menurunkan penumpang dalam segmen eko-pelancongan dan sukan-kesihatan. 

"Kita sedar bahawa enam gerabak menetapkan dalaman semasa tidak mesra terhadap simpanan basikal tetapi mengharamkan basikal tidak jawapan. 

 "Oleh itu, saya berharap KTMB kreatif dapat menangani semua keperluan segmen pasaran dan mengoptimumkan kapasiti ETS."