Ahad, 30 April 2017

Pas talak 3 dengan Pkr

Pas parti kononnya Islam sepatutnya sudah lama menolak PKR.  Sekarang baru nak bercerai.  Perkahwinan Pas dan PKR boleh diibaratkan perkahwinan haram.

Kenapa haram? 

Cuba kita kembali ke tahun 1997. Ketika itu Anwar Ibrahim pencetus kewujudan parti Pkr telah disabitkan dengan skandal salah guna kuasa dan skandal seks. 

Pada ketika itu Mat Sabu telah berjumpa dengan Ummi Hafilda untuk mengorek cerita salah laku seks Anwar Ibrahim.  

Mat Sabu berjaya menjual cerita kisah Aljuburi Walliwati Alsontotti. Ketika itu Mat Sabu menjadi hero Pas kerana setiap kali membuat ceramah, beliau berjaya menarik ribuan penonton. 

Akhirnya Anwar Ibrahim tewas dan dipecat oleh Memanda Mahathir Mohamad.  

Pelik bin ajaib sebaik sahaja Anwar Ibrahim dipecat dan memulakan langkah reformasi dan tentangan hebat kepada Mahathir Mohamad, ahli Pas telah buat U-turn. 

Mereka yang sebelum ini bertempik sorak akan kejatuhan Anwar telah buat pusingan U untuk bersama Anwar Ibrahim sekali lagi untuk menjatuhkan Mahathir. 

Ekoran dari itu Pas telah bekerjasama kembali dengan Anwar Ibrahim untuk berada dalam Pakatan Alternatif pada tahun 1999.

Jadi tidak hairanlah jika Pas juga sanggup bekerjasama dengan Dap dan Semangat 46 ketika itu.

Pru 12, Pas bergabung dengan Dap dan PKR dalam membentuk kerajaan negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan.  

Pas yang anti Umno menggunakan hujah Umno Kafir sejak awal penubuhan nya kerana Umno bekerjasama dengan Mic dan Mca. 

Akan tetapi dengan menggunakan istilah Tahaluf Siasi Pas halal dan tidak kafir untuk bekerjasama dengan Dap kafir harbi.

Itu lah susur galur penceritaan Pas yang berkahwin mutaah dengan Pkr. 

Dalam Muktamar Pas yang semalam, PAS telah memutuskan hubungan dengan PKR.  

Oleh ia membabitkan kerusi Pas di Selangor dan Pulau Pinang.  

Pas hanya ada satu kerusi di Pulau Penang iaitu Saleh Man dan tak ada kesan langsung. 

Impak yang besar ialah di Selangor.  Menteri Besar Selangor ialah Pkr dan Menteri Besar Selangor berkuasa penuh terhadap pelantikan Exco kerajaan.  

Jadi kedua dua pihak terutama exco dan Azmin Ali yang berkuasa tidak perlulah bermain wayang lagi. Gunakan kuasa yang ada untuk membuat rombakan barisan exco.

Apa macam, boleh kan? 




Sent from my Samsung Galaxy smartphone.