Rabu, 2 Ogos 2017

Enam inisiatif khas buat veteran ATM

Semalam YAB Perdana Menteri, Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak umum 6 inisiatif khas untuk membela nasib dan kebajikan veteran ATM serta ahli keluarga mereka.

Pengumuman ini merupakan usaha berterusan kerajaan dan Kementerian Pertahanan. Selepas ini, banyak lagi inisiatif akan diumum dari semasa ke semasa. 

Dalam masa terdekat, kita akan umumkan inisiatif berkaitan perumahan, perubatan dan kesihatan, pendidikan serta latihan. Ketika ini, Kementerian Pertahanan sedang dalam proses penilaian akhir berhubung inisiatif-inisiatif ini.

Berbalik kepada 6 inisiatif yang diumumkan semalam, sebetulnya pihak kerajaan telah mengambil kira pelbagai faktor, dapatan, pandangan dan maklum balas sebelum melaksanakannya. Bukan mudah untuk melaksanakan inisiatif-inisiatif ini. Bagi Inisiatif Bantuan Bakti Negara (BBN) sahaja misalnya, Kerajaan perlu mengeluarkan belanja lebih RM85 juta setahun.

Sejak saya memimpin Kementerian Pertahanan kira-kira 4 tahun yang lalu, pelbagai inisiatif telah dilaksanakan untuk menambahbaik aspek kebajikan veteran ATM dan ahli keluarga mereka. Inisiatif ini termasuk 1 Malaysia Veteran House Repair Programme, pembinaan rumah mampu milik, Skim Bantuan Kemasukan ke Universiti Awam untuk anak-anak veteran ATM, pembinaan Poliklinik Angkatan Tentera, Program Recognition Prior Experiential Learning-RPEL serta dan Skim Bantuan Bencana Alam.

Selain itu, saya juga telah memperkenalkan Bayaran Insentif Khas Insurgensi bagi Veteran yang cedera ketika berkhidmat pada zaman darurat dan setarakan insentif bantuan sara hidup bagi para veteran yang tidak mempunyai sumber pencarian dan daif kepada RM300 sebulan serta menurunkan syarat kelayakan daripada 65 tahun kepada 60 tahun. Ini bukan usaha yang mudah.

Terbaru, saya telah mengarahkan penubuhan Veteran Call Center yang menjadi saluran perhubungan khusus untuk para veteran dengan Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV). Melalui pusat panggilan ini, veteran ATM disarankan berkongsi berita, aduan atau apa jua maklumat yang boleh membantu Kerajaan menambah baik aspek kebajikan veteran ATM, insyaAllah.

Semua inisiatif ini memberi manfaat secara langsung kepada setiap kelompok veteran tidak kiralah sama ada yang berpencen mahupun tidak berpencen, mahupun ahli keluarga mereka.

Saya akui, pengumuman YAB Perdana Menteri semalam banyak menyentuh soal insentif kebajikan kepada golongan veteran tidak berpencen dan veteran kurang upaya. Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu hari ini, kita perlu memberi keutamaan kepada mereka yang benar-benar memerlukan. Golongan tidak berpencen ini amat perlu dibantu. Mereka tidak memiliki pendapatan tetap dan tidak mempunyai pencen bulanan apatah lagi menikmati kenaikan pencen tahunan seperti yang diperoleh para veteran berpencen.

Atas semangat setiakawan dan kesatria yang tertinggi, kita sepatutnya menyokong penuh usaha kerajaan membantu rakan-rakan kita yang tidak berpencen, tambahan pula mereka adalah terdiri dari golongan yang perlu dibantu.

Seperti yang saya disebutkan tadi, usaha membela nasib dan kebajikan veteran tentera ini tidak akan terhenti setakat ini. Banyak lagi yang akan dilakukan  selepas ini. Pihak kerajaan amat menghargai sumbangan dan pengorbanan veteran ATM dan ahli keluarga mereka termasuk veteren berpencen yang terbukti setia sehingga tamat tempoh perkhidmatan.

*Hishammuddin Hussein*
_Menteri Pertahanan_