Selasa, 31 Oktober 2017

Wan Azizah spesis apa?



Wan Azizah claim that the number of penerima BR1M meningkat kepada 7 juta orang sejak ia pertama kali diperkenalkan pada 2012 membuktikan kegagalan program itu untuk meningkatkan kualiti kehidupan golongan miskin, kata pemimpin pembangkang Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Dakwaan dan kesimpulan simplistik tahap macai maya macam ini dari pemimpin teratas Pakatan ialah antara punca mengapa pengikut Pakatan tidak bertambah bijak.

Bila BR1M diperkenal kan pada tahun 2012, ia hanya dihadkan kepada keluarga yang berpendapatan RM3,000 sebulan dan ke bawah..

Pada tahun 2013 pula, BR1M ditambah-baik. Selain keluarga yang tetap menerima BR1M, buat kali pertama, individu yang belum berkahwin yang berumur 21 tahun dan ke atas juga layak.

Akibat ini, jumlah penerima BR1M bertambah.

Pada tahun 2014, kelayakan isi rumah untuk menerima BR1M juga dinaikkan daripada RM3,000 kepada RM4,000 sebulan.

Kenaikan ini juga menambahkan jumlah penerima BR1M bertambah lagi.

Kerajaan dengan sengaja mahu tolong lebih ramai orang berbanding dengan golongan asal pada BR1M tahun 2012. Macam ini pun salah?

Oleh itu, pembangkang sebenarnya tidak suka kerajaan untuk menambahkan bilangan untuk di tolong.

Mereka marah kerajaan pula dengan menggunakan tuduhan yang tidak masuk akal.

Salah kah, kerajaan mahu menolong lebih banyak orang ataupun kembali kepada era Tun Mahathir yang hanya mahu menolong kroni-kroni dan anak-anak dia sendiri sahaja.

LSS.