Ahad, 13 September 2009

ANWAR ANAK GAMPANG: LAWATAN KE TAPAK KUIL YANG MENCETUSKAN KEMARAHAN PENDUDUK SHAH ALAM

Petang semalam TM dan beberapa orang rakan telah melawat ke kuil yang terdapat di SS 19 yang kononnya berusia 150 tahun. Kehadiran kami telah dihidu oleh TVAntara dan juga Akhbar Sinar.

Pandangan dari belakang kuil

Anda dapat lihat pemegang kamera di atas yang bertatu dilengan kanan tersebut dan rakannya sedang membuat temu bual dengan salah seorang rakan yang juga bekas ahli PKR. di hadapan ialah rumah-rumah teres yang majoritynya Melayu yang telah melahirkan rasa kurang senang dengan kewujudan kuil tersebut.
Tanah ini milik PKNS yang telah diceroboh oleh pihak kuil. Pihak kerajaan BN (DS Khir)sebelum ini telah pun menyediakan tapak baru di SS 18. tetapi mereka menolak tapak tersebut.
Apakah kuil ini wujud sejak 150 tahun lalu? kuil ini bermula di sini, yang di depan. bangunan sementara dibina dibelakang. jika dibiarkan, tukang-tukang ukir akan dibawa dari India untuk proses pembesaran dan hiasan luaran.
Foto ini diambil dari hadapan sebuah rumah teres. Semasa kami berada di lokasi ini , tidak kelihatan pun sami yang menjaganya. Sunyi sepi saja.
Kuil berada di sebelah kanan foto ini