Ahad, 13 September 2009

NIZAR KUIL: KHALID GEREJA MENCARI TALIAN HAYAT.

Khalid Samad adalah bekas pelajar yang dihantar oleh kerajaan di bawah biasiswa JPA ke Ireland. Beratus ribu duit kerajaan Bn dia makan dan menjadi darah dagingnya sekarang.

Tetapi sayangnya Pas ortodok yang selalu menggunakan duit derma jihad telah membuat lawatan beracun ke luar negara. London, Amerika dan lain-lain negara menjadi destinasi percutian mereka. Disamping itu makan angin dan mengabihkan duit derma jihad mereka juga rajin bertemu pelajar-pelajar ini. Mula-mula solat berjemaah maghrib dan isya. lepas tu buat tazkirah, buat tazkirah politik.

Otak mereka ditune oleh pemimpin Pas dengan ceramah ceramah ini. Pemimpin Pas silih berganti bila sudah ada kekuatan di sana. Semuanya dengan harapan bila balik ke Malaysia akan menjadi ahli Pas.

Hari ini perancangan jangka panjang Pas sudah berjaya. Nizar, Khalid Samad dan ramai lagi adalah hasil semaian mereka di luar negara.

Khalid Samad yang digelar Khalid Gereja hari ini dihentam teruk dari pellbagai pihak oleh pengundi-pengundi Shah Alam kerana tindakan beliau yang tidak islamik itu.

Hari ini dia kepanasan macam cacing yang dicampakkan ke atas simen. Untuk itu dia mengharapkan talian hayat. Untuk mendapat talian hayat dari Pas? Soorry lah. Pas tak akan tolong Khalid, sebab Khalid bukan dari sekolah pondok atau 4 Senawi. Maka tempatnya akan menjadi milik Pas Iseelee dari pengaruh Tok guru palsu Nik Aziz.

Siapa talian hayat Khalid? Tak lain tak bukan abangnya sendiri yang sudah tidak memegang apa-apa jawatan dalam Umno. Dato Shahrir Samad yang kalah dalam proses pemilihan MT Mac lalu dengan rasa gentleman melepaskan jawatan dalam kabinetnya.

Shahrir Samad juga pernah menjadi peniaga kedai dobi sewaktu berehat satu ketika dulu. Shahrir seorang ahli politik yang hebat. Pernah naik dan pernah turun. Pernah menjadi ahli parti Semangat 46 bersama Rais Yatim , di bawah Ku Li. Hari ini dia tak ada apa-apa dalam MT dan kabinet. tetapi pengaruhnya kuat di Johor Bahru.

Hasrat Khalid Samad untuk menjadikan abangnya talian hayat untuk menyelamatkan kerusinya dalam Parlimen Shah Alam mungkin tidak kesampaian. Abang tetap abang. adik tetap adik. Shahrir sudah merasa pahit maun nya dalam politik. Shahrir lebih dahulu makan garam dari Khalid.

Bye Bye..biar Khalid pilih sendiri haluannya. Terlajak perahu boleh diundur. terlajak politik juga boleh diundur, so apa tunggu lagi Khalid Samad...Cabut lah...tinggalkan Pas yang totok tu..

14 ulasan:

  1. ucapan anda seolah-olah khalid samad ini tidak mengenang budi kerajaan bn. beratus ribu duit kerajaan bn dia makan dan menjadi darah dagingnya. belajar ke ireland juga dgn biasiswa jpa.

    cik taiping, kerajaan bn ini dapat duit dari mana. bukan ke dari rakyat malaysia. khalid samad rakyat malaysia apakah dia tidak layak mendapat biasiswa itu. sebagai rakyat malaysia khalid samad terpaksa membayar cukai pendapatan dan bermacam cukai lagi. sapa yg dapat duit ini, kerajaan bn.

    jadi dia telah pun menunaikan tanggungjawapnya sebagai rakyat malaysia. kerajaan bn pun telah menunaikan tanggungjawapnya sebagai kerajaan. jadi kenapa nak diungkit pasal biasiswa ni.

    kalau boleh cik taiping jangan taksub sangat dgn jasa-jasa kerajaan bn kerana kita sebagai rakyat malaysia dan kerajaan yg memerintah sama-sama ada tanggung-jawab. serupalah tangggungjawap cik taiping kepada anak-anak.

    BalasPadam
  2. tulis banyak2 lagi cerita2 karut marut ni... biar berdegar2... karang jangan tak karang, reka, buat cerita, tulih, apa2 jelah asal ko boleh dapat bonus dari penulisan ko nih... tentu Mak Ayah ko bangga ada anak yang kojo dio macam ni, Mak Ayah ko tentu suka anak dio pandai buat cerita2 macam ni... bangga Mak Ayah ko dapat besarkan anak macam ko... susah payah dio orang menoreh, banting tulang buat sawah, ke laut sebab nak besarkan anak cam ko... bangga Mak Ayah ko... ko tulis banyak2 lagi cerita rekaan ko ni, fitnah besar2 sikit... lagi banyak fitnah ko ni lagi besar saham Mak Ayah ko dapat kat dalam kubor tu... tentu mak ayah ko bangga dapat sumbangan talian hayat anak macam ko nih... tulis lagi, karang lagi, fitnah lagi...

    BalasPadam
  3. Kat atas dunia Allah bg cash dh...kat akhirat agak2 cam mana ye!

    BalasPadam
  4. oo..kalo gitu..anak2 pun leh kata kat mak bapak..jgn ungkit ttg susu hang yang besar kan aku,jgn ungkit ttg peluh hang cari makan utk aku,memang kerja hang la tu.aku tak minta lahir.hang pa yg buat aku tgk dunia...

    BalasPadam
  5. Dasar kkalau macam anjing tetap jadi anjing ,betul duit kerajaan itu duit rakyat tapi kalau tak diurus dengan betul boleh kah si Khalid tu pergi belajar ke luar negeri dah la papa kedana bodoh pula macam LEMBU dan pada penduduk sek 23 baru tau guruh berdemtum belum tentu hujan turun jadi belajar lah dari kesilapan semoga tuhan memberi petunjuk kepada anda, Selamat Hari Raya maaf zahir batin.

    BalasPadam
  6. Salam Bro TM...

    Setelah Khalid Gereja ni ditolak menjawat mana2 jawatan tertingi PAS Selangor, beliau terasa diri beliau terpisah dengan ahli jemaah PAS Selangor. Mahu tak mahu terpaksa lah Khalid Gereja berkawan dan bersekongkol dengan geng2 Erdogan di bawah naugan Al-Juburi ( Mat Sabu yang gelar )..jadi talian hayat yang terakhir hanyalah Al-Juburi sekarang. Dan kalau kita lihat Al-Juburi sejak duamenjak ini makin rajin berbuka puasa dengan rakyat Selangor kononnya termasuklah saudara Darulehsan. Yalah Darulehsan saja yang bayar cukai untuk menghantar Khalid Gereja keluar negara..Tapi kalau dah tahu dari awal Khalid Gereja nak sokong PAS lebih baik lah hantar orang lain yang lebih memerlukan..lagi pun Khalid Gereja adalah dari keluarga yang berkemampuan tanpa bantuan kerajaan..kira-kira kerajaan silap tapislah ni..inilah orang dok kata harapkan pagar,pagar makan padi..sama jugaklah macam Darulehsan dok kata tanggungjawab ayah kepada anak-anak...dah tahu pada anak-anak sendiri, buat apa nak pi tolong anak orang lain kalau dah tahu anak-anak sendiri yang lebih memerlukan. Nanti orang dok kata lagi kera di hutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan..harap2 Darulehsan faham lah maksudnya..

    BalasPadam
  7. NUAR BERAHI BEKAS BANDUAN13 September 2009 9:15 PTG

    Heeee satu ungkitan yang baik.Darulehsan tu memang baik macam nangoi,kalau kena juak2 dia jangan di ungkit tapi kalau puak pas dan pkr ungkit takpa.Memang amat memalukan puak yang menerima bantuan kerajaan menentang kerajaan setelah berjaya.Anjing pun pandai mengenang budi.muahahaha

    BalasPadam
  8. Ini artikel hasil pemikiran orang dewasa atau minda budak tadika KEMAS?

    Jika inilah standard pemikiran bloggers upahan UMNO, memang eloklah UMNO masuk kubur.

    BalasPadam
  9. Saudara penulis,

    Khalid Samad tidak belajar di Ireland. Dia tak pernah pergi pun ke Ireland. Kami sama2 belajar di Leeds University, England.

    YB Khalid tidak macam cacing kepanasan. Dia 'cool' ajer. Sokongan kepadanya sudah bertambah kuat. Dia sudah semakin popular. Siapa yang kutuk dia macam YB Dogol tu, Utusam Malaysia akan letak front page.

    Yang tak sokong dia tu cuma sekelumit orang UMNO di Seksyen 23. Esok isu Kuil akan selesai - selepas meeting dgn pihak Kuil. Tapak alternatif terbaru jauh dari rumah melayu seksen 23. Everyone is happy. so problem solve. UMNO perintah 50 tahun tak leh nak solve. Khalid Samad Jadi MP baru 1.5 tahun sudah boleh solve. Yahoo.... Siapa yang kepanasan sekarang?

    Relek lah bro....

    Marilah kita hidup rukun dan damai. Tak payah nak bermusuh2 an.

    Selamat berpuasa.

    BalasPadam
  10. at least tunjukkan la ucapan terima kasih... mcm anak2 dapat duit raya dari mak bapak kan en darulehsan...

    kan selalu anak en darulehsan diajar untuk memberi ucapan terima kasih...

    BalasPadam
  11. a concerned malay14 September 2009 2:05 PG

    Darulehsan,

    Mungkin apa yang diperkatakan oleh Taiping ni awak tak suka.. Mungkin awak pun macam terasa pedasnya..

    Pada hakikatnya, memang wang kerajaan ada sebahagiannya adalah wang kita2 bayar cukai.. TAPI.. yang menjadi persoalan ialah bukan dari mana asal wang tersebut.. Tetapi bagaimana wang itu disalurkan..

    Tetapi perlu kita2 melayu terpelajar ni ingat.. kita ni majoriti besarnya melanjutkan pengajian tinggi dengan biasiswa atau study loan yang telah diperjuangkan oleh UMNO sejak dulu lagi..

    UMNO telah dengan selambanya membelanja berbillion2 duit kerajaan untuk menaja kita2 anak melayu termasuklah khalid samad, saya sendiri, darulehsan dan berjuta2 lagi anak melayu.. sedangkan kita tahu anak2 melayu kita punya result periksa tak seberapa pun.. anak cina yang result lagi hebat pun terpaksa belajar guna biaya sendiri kerana mereka mampu..

    BN selama ini dapat menyediakan semua ini untuk orang melayu kerana kuasa politik melayu yang telah berjaya disulam kedalam pemerintahan negara melalui sejarah perjuangan pembentukkan negara kita yang berakar umbi di dalam kerajaan Malaysia melalui Perikatan/BN.. trust me.. if PR takes over.. we malays can forget all this scholarships and malay educational quotas.. all will be history..

    Sebab itulah, apa yang dikarang oleh penulis ada benarnya.. bila anak melayu yang nasibnya sewaktu remaja telah diperjuangkan oleh pejuang bangsa melalui umno dan setelah berjaya kembali untuk melawan umno.. ianya menjadi satu ironi yang amat menyedihkan hati.. sungguh sayu..

    Mungkin pemimpin umno sekarang ada kekurangan dan fakta ini tidak dipersoalkan.. please remember.. good leaders come and go (like Tun Razak and Tun Dr. Mahathir) and bad leaders also come and go (like pak lah and anwar ibrahim).. at the end, what remains is the malay political power which is deeply rooted and embedded in our government via Perikatan/BN which was gained through the history of our nation building..

    adakah penyinkiran umno sebagai parti melayu jalan terbaik untuk kita.. mungkin lebih baik kalau kita bersama2 membetulkan unmo dan dalam masa mengekalkan kuasa politik melayu.. kuasa ditangan kita.. we decide siapa yang layak untuk jadi pemimpin parti melayu ini.. if we all run away from umno.. will do us more bad than good..

    sila fikirkan..

    BalasPadam
  12. Yes betul. Leed Univ. bidang minyak dan tenaga.

    BalasPadam
  13. "duit kerajaan tu duit rakyat" itu ayat biasa bagi orang Pas bila mereka mengambil wang kerajaan. Tetapi itu lah usaha Umno dan sumbangan besar Umno membangunkan bangsa. Pas dgn mudah menyatakan 52 tahun apa yg Umno buat, 52 tahun kita ditipu oleh Umno..Tu nak kata apa? Haram jadah, dajal lah namanya lidah bercabang.

    BalasPadam
  14. Pas = parti ajaran sesat. Hipokrit, munafiq = pemecah belah bangsa dan umat. Jaga2 bawah serban ada tanduk ! Kesian ramai yg terpedaya dgn serban dan luahan ayat2 quran serta hadith mereka, tetapi mereka buta, parti sial ini sebenarnya mendatangkan kerosakan kpd bangsa dan agama!

    BalasPadam