Rabu, 29 Ogos 2012

Mahathir tolak hudud Pas kerana ia hudud politik


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menolak hudud Pas adalah kerana ia tidak berlaku adil kepada masyarakat Islam, Hudud Pas lebih kepada politik semata-mata, Allah menguji Pas dengan kes Khalwat Mat Sabu dan Normah dan ternyata Pas Kelantan telah mempermainkan hukum hudud dengan membebaskan Mat Sabu.

Tun Mahathir  menegaskan beliau selama ini hanya menolak hukum hudud yang diperjuangkan Pas dan tidak pernah sesekali menolak hukum syariah itu seperti terkandung dalam ajaran Islam.Ini kerana hukum hudud yang diperjuangkan parti Pas itu cenderung untuk berlaku tidak adil kepada masyarakat Islam di negara ini.Sebagai contoh katanya, di bawah 'hudud Pas', seseorang beragama Islam yang didapati bersalah mencuri akan dipotong tangan sementara bagi bukan Islam akan hanya dihukum penjara sekiranya didapati bersalah."Saya tak boleh sokong itu kerana tak kena dengan Islam. Kalau sesuatu itu tidak adil, ia tidak Islam. Islam tuntut supaya apabila kamu hukum, hukumlah dengan adil."Ini tidak adil, adakah orang Islam potong tangan, orang bukan Islam tak potong, masuk dua bulan penjara, itu tidak adil,"

  1. Isu hudud kembali hangat diperkatakan kebelakangan ini apabila Pas mendakwa akan terus memperjuangkan hukum syariah itu jika pembangkang berjaya membentuk kerajaan kelak sementara rakan sekutunya, DAP dengan keras berulang kali menolak idea tersebut.
  2. Pas juga mendakwa hudud tidak boleh dilaksana sekalipun Kelantan dan Terengganu telah mempunyai Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 dan Enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003 kerana tidak dipersetujui Dr. Mahathir sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri.
  3. Presiden Pas, Hadi Awang seperti dipetik daripada lidah rasmi parti itu, HarakahDaily pada 1 Oktober 2011 berkata, Pas tidak memaksa orang bukan Islam untuk menerima hudud sama seperti mereka tidak dipaksa memeluk Islam.
  4. Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat pada tahun lalu juga dipetik memberi jaminan bahawa hudud jika dilaksanakan tidak akan dikuatkuasakan ke atas bukan Islam.
  5. Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Nooh Gadot ketika dihubungi menjelaskan, hukum syariah termasuk hudud menekankan keadilan ke atas semua pihak dan ia seharusnya terpakai ke atas umat Islam dan bukan Islam dalam sesebuah negara. Kafir pun termasuk, kalau hanya untuk Islam, ia sudah lari daripada kehendak hukum ajaran Islam. 
  6. Maka hudud Islam kalau hendak dilaksanakan perlu ke atas semua pihak," katanya.

5 ulasan:

  1. lebai lebai islam makin keliru, ugama islam dipermainkan oleh to tok guru,..politik punya islam...islam tak adil di perjuang kan oleh dua haprak ni.

    BalasPadam
  2. yang aku tau pentadbiran ugama islam bawah kerajaan negeri, apa kena dgn Pak Mahathir, buat lah di negeri kamu memerintah,..baghal punya pemimpin pas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa kenyataan tuan itu sungguh hina, hudud bukan urusan kerajaan negeri tp hudud tu perintah allah. takkan tuan nak mati tanpa iman dan kerahmatan dari allah

      Padam
    2. hudud Pas tu,,,,menyimpang daripada hudud yang dianjurkan oleh Islam, Islam menganjurkan 3 pilihan dalam kanum jenayah
      1. hudud
      2. qisas
      3. takzir...

      Pas hanya politikkan hudud sahaja

      Padam
  3. buat tak nak lps tu calkap mcm2 mmg btul dah jadi mahaSEyTAN

    BalasPadam