Khamis, 31 Ogos 2017

ARKIB: APA ITU DEKLARASI SETAPAK 1967




“Apa yang engkau tahu tentang DAP?”


“DAP adalah sebuah parti serpihan PAP (Singapura). Apabila Singapura berpisah dari Malaysia pada 1965, DAP ditubuhkan di Malaysia. Parti ini ada kaitan dengan idealisme komunis yang dibawa dari tanah besar China. Buktinya majoriti ahli DAP adalah kaum Cina.”

Ini adalah antara dialog tipikal yang biasa kedengaran apabila orang-orang Melayu bercakap tentang DAP atau Parti Tindakan Demokratik yang ditubuhkan secara rasmi pada tahun 1966.

Dalam dialog ringkas tersebut, terdapat dua perkara penting:
Fakta asas atau maklumat yang paling umum tentang parti DAP sudah salah, yang masih menunjukkan bahawa wujud satu persepsi negatif terhadap DAP telah ditanam dan dibentuk ke dalam pemikiran masyarakat Melayu khususnya oleh UMNO dan Barisan Nasional.
Pengetahuan umum masyarakat Malaysia, termasuk orang Melayu, yang masih banyak menerima maklumat daripada propaganda yang menyamar sebagi berita dalam media massa kawalan UMNO-BN serta menerima hujah kedai kopi untuk memahami politik.

Memetik ungkapan terkenal perintis laman jaringan sosial Facebook, Mark Zuckerberg “By giving people the power to share, we’re making the world more transparent.” (Terjemahan: Dengan memberi kuasa kepada rakyat untuk berkongsi, kita menjadikan dunia lebih telus)

DAP sebagai sebuah parti politik yang sah mahu terlibat dalam dunia serba telus ini. Kewujudannya adalah berprinsipkan demokrasi sosial yang mementingkan keadilan dan hak serta peluang saksama untuk semua tanpa mengira kaum dan agama.

Setahun selepas penubuhannya, DAP mengumumkan Deklarasi Setapak 1967 yang menggariskan prinsip perjuangannya yang mengimpikan Malaysia milik kita bersama yang berteraskan keadilan sosial dalam masyarakat majmuk.

Mengapa perlu wujud Deklarasi Setapak


Deklarasi Setapak dibuat sewaktu Perang Vietnam berada di kemuncaknya. Parti Komunis Malaya yang telah diusir ke dalam hutan sejak 1960 mendapat semangat baru dengan bantuan Parti Komunis China yang sedang kegilaan Revolusi Kebudayaan di bumi China.

Penyokong-penyokong komunis pada masa itu mengkritik DAP kerana DAP menolak komunisme, dengan menerima Perlembagaan Persekutuan 1957 yang menetapkan sistem negara yang berasaskan Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan.

Suasana politik Malaysia pada 1967 begitu panas dengan isu-isu politik termasuk soal perkauman yang ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu. Pada tahun 1967 juga, sasterawan Abdullah Hussain menulis sebuah novel bertajuk Interlok.

Ini merupakan satu sejarah penting yang dirakam dalam waktu yang begitu meruncing pada ketika itu. DAP mengambil langkah cepat dan tepat untuk menjelaskan pendirian mereka dalam arus politik perdana di Malaysia.

DAP bukanlah sebuah parti yang bersimpati kepada komunisme, tidak berkongsi idea atau ideologi dengan mana-mana parti komunis dan menolak sebarang usaha yang memperjuangkan kewujudan sebuah negara komunis atau republik.

Dengan Deklarasi Setapak 1967, DAP dengan jelas menjarak dan memisahkan perjuangan politik mereka dengan apa jua elemen komunis yang pro kepada kegiatan subversif atau yang menggunakan kekerasan.

Antara yang disebut dengan cukup jelas:

“Kami menyarankan semula bahawa DAP sanggup dipimpin oleh perspektif dan hasrat Malaysia yang tulen. Kami tidak boleh membiarkan diri kami dibias dari haluan asal sama ada oleh reaksioner dan kumpulan haluan kiri, atau pun oleh sayap kiri yang anti-Malaysia dan yang didorong oleh orang asing. Kami juga tidak boleh membiarkan diri kami dimanipulasikan oleh kedua-dua kumpulan yang tersebut.”

Latar belakang kelahiran deklarasi


Selepas pemecatan Singapura dari Malaysia (setelah Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman ditekan oleh kumpulan ultra Melayu dalam UMNO), parti PAP secara automatik menjadi sebuah parti negara asing. Pada ketika itu, ahli-ahli dan aktivis parti harus memilih sama ada mahu menjadi warga Singapura atau Malaysia.

Sebilangan tokoh-tokoh politik muda pada masa itu yang bergiat di Semenanjung seperti C.V. Devan Nair, Dr. Chen Man Hin, Lim Kit Siang, Goh Hock Guan, John Fernandez, Mohd Nor Jetty dan Daeng Ibrahim telah memilih untuk berjuang di Malaysia pasca 1965.

Hanya Devan Nair yang dilantik sebagai Setiausaha Agung DAP yang pertama pada 1966 kemudian memilih untuk kembali aktif di Singapura. Bagi tokoh-tokoh lain, mereka memilih dan mengutamakan negara berbanding parti. Ini menjadi simbol sebagai demokrat tulen dengan semangat patriotisme.

Mereka menubuhkan DAP bukan untuk menyambung perjuangan PAP. Yang diambil sebagai prinsip adalah dasar-dasar demokrasi yang menolak perkauman serta mengajak perpaduan tanpa memisah-misahkan rakyat mengikut warna kulit.

Mengapa tokoh-tokoh DAP tidak memilih UMNO, MCA atau MIC, atau di barisan kiri seperti Parti Rakyat atau Parti Buruh?

Jawapannya cukup mudah iaitu, parti-parti yang membentuk gabungan pemerintah Perikatan itu adalah parti yang berasaskan kaum. Maka, itu tidak selari dengan agenda integrasi nasional. Begitu juga parti-parti kiri yang terlalu mirip kepada agenda komunisme, terutamanya Parti Buruh yang ditubuhkan pada awal 1950-an sudah diresapi elemen komunis sejak pertengahan 1960-an.

Maka munculah DAP yang mana dimensinya adalah parti berbilang kaum yang berteraskan ideologi demokrasi sosial, atau pada masa itu menggunakan istilah sosialisme demokratik, iaitu agenda sosialis yang bersifat sederhana yang memilih jalan Parlimen sebagai penentu kuasa rakyat, dan bukan melalui revolusi atau keganasan.

Apa beza DAP dan PAP


Jelasnya, memang wujud rentetan peristiwa sejarah DAP yang mempunyai kaitan dengan PAP di Singapura tetapi ia tidak mempunyai kesinambungan dari aspek perjuangannya.

Dasar PAP Singapura tidak diterima di Malaysia tetapi dasar DAP bersesuaian dengan politik dan Perlembagaan Persekutuan. Jika tidak, sudah tentu Pendaftar Pertubuhan tidak akan meluluskan penubuhan DAP di Malaysia.

Inilah titik pemisah di antara PAP dan DAP. Malah, orientasi politik PAP untuk mengekalkan kuasa lebih menyamai orientasi politik UMNO di mana kedua-dua parti ini mewujud dan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk tujuan politik.

Kalau dibandingkan hari ini, dari segi kawalan politik dan kongkongan kebebasan bersuara, UMNO-BN adalah lebih rapat dengan PAP berbanding DAP yang memperjuangkan kebebasan dan hak-hak demokrasi dalam erti kata yang sebenar.

Nuansa di antara PAP dan DAP ini harus dapat dibezakan oleh mereka yang matang dalam melihat makna di sebalik peristiwa yang telah berlaku. Menelan bulat-bulat “berita” yang sebenarnya propaganda pemerintah hanya akan melumpuhkan minda rakyat.

Amanah dalam Deklarasi Setapak


Dasar-dasar asas DAP telah ditekan dalam Deklarasi Setapak 1967, antaranya:

“Jika kami hendak memperbetulkan prinsip pembangunan negara di sebuah masyarakat berbilang kaum, maka perkara utama yang perlu dilakukan adalah untuk mengelakkan daripada berlakunya hegemoni perkauman oleh mana-mana komuniti. Usaha yang sedemikian mesti ditumpaskan dan disingkirkan sama sekali, atas dasar keinginan dan boleh dilakukan.”

Paling utama dalam pembinaan semua negara ialah merapatkan jurang perbezaan di antara yang kaya dan miskin. Ketidakadilan sosial akan menjadi senjata pemusnah umat, iaitu kemiskinan yang berlaku kerana tempias korupsi, salah guna kuasa, penyelewengan, kronisme, menjual agama dan maruah bangsa serta merosakkan keamanan melalui perkauman dan politik ekstrem.

“DAP akan terus memperjuangkan penerimaan, penyebaran, dan pembangunan bahasa kebangsaan, kami tidak akan menerima polisi bahasa dan pendidikan yang beranggapan bahawa kedudukan dan penyebaran bahasa kebangsaan hanya akan terjamin selepas budaya dua kaum utama di negara ini – iaitu kaum Cina dan India — dimusnahkan sama sekali.”



Secara jelas, DAP bukan sekadar mempertahankan status Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan, malah DAP turut tidak mahu bahasa-bahasa lain diketepikan, sama ada sebagai bahasa pengucapan atau pembelajaran.

Sejak dahulu hingga sekarang, DAP terus berjuang untuk mengekalkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, walau pun pertistiwa-peristiwa tertentu dan tekanan-tekanan politik telah menyebabkan kelembapan dalam menterjemahkan dasar itu sebagai amalan.

Dengan maksud, walau pun masih ramai kalangan pemimpin dan ahli DAP dilihat kurang mahir berbahasa Malaysia, usaha gigih untuk mengamalkannya tidak pernah diabaikan. Dan usaha ini tentunya akan berjaya dengan sokongan rakyat Malaysia pelbagai kaum.

Secara ringkasnya, kesemua dasar-dasar DAP ini merupakan aspirasi rakyat yang diamanahkan kepada DAP. Sebagai sebuah parti politik yang universal dasarnya, inilah amanah yang wajib dipegang dan dilaksanakan.

Malah, sejak kebelakangan ini, sudah muncul dialog yang lain pula di kalangan orang Melayu.

“DAP bukan parti perkauman. Walau pun majoriti ahlinya masih dari satu kaum, mereka tidak memperjuangkan untuk satu kaum. Ia adalah parti demokratik bukan perkauman yang berjuang untuk semua kaum.

“Lihat sahaja pentadbiran Pakatan Rakyat di Pulau Pinang yang diterajui oleh DAP. Tidak ada Melayu yang dipinggirkan. Semua kaum dibela. Sedangkan UMNO jelas parti untuk satu kaum sahaja. Dan orang Melayu rakyat biasa hanya melopong melihat keluarga dan kroni pemimpin besar meraih kekayaan negara dan wang rakyat.” – Roketkini.com


Bahagian Kedua: Ekonomi dan pendidikan





“Bro, deklarasi tu apa?”

“Erm, lebih kurang perisytiharan la, tau?”

“Oh, kalau aku kata aku isytiharkan…maknanya aku mendeklarasikan sesuatu la?”

“Ya, tapi…tak juga, kurang tepat dan kurang sesuai. Deklarasi ni lebih kurang satu pernyataan yang jelas, tepat, padu tapi secara ringkas…dalam bentuk kesimpulan la, faham?”

“Habis tu, isytihar tu apa pulak?”

“Isytihar tu lebih membawa makna pegumuman atau pemakluman, biasanya dibuat secara formal dan protokol, ia lebih ringkas dari deklarasi. Kalau nak umum hari perayaan, kita dengar mereka kata perisytiharan atau deklarasi?”

“Oh…macam tu”

Hanya mimpi DAP?

Selepas manuskrip Deklarasi Setapak ini dilawat kembali untuk melihat isi dan harapannya, maka munculah soalan seperti di atas. Adalah penting soalan yang dirasakan ‘bodoh’ oleh yang bertanya tentang perkataan, istilah dan konsep itu ditanyakan kembali. Bagi yang ditanya, ia baik untuk mengingatkan kembali tentang apa mereka perkatakan.

Rupa-rupanya masih wujud lagi rasa malu untuk bertanya di kalangan masyarakat kita, bimbang soalannya dianggap sebagai soalan bodoh. Ya, memang sifat kebodohan itu lebih baik disimpan daripada dipertontonkan di khalayak, namun jika ingin tahu, maka perlu ketepikan sifat ‘bodoh’ untuk mengelak dari mendapat kebodohan percuma.

Kerana sifat ingin tahulah maka generasi baru pasca Merdeka perlu melawat kembali isi kandungan Deklarasi Setapak yang berlaku pada 1967.

Kita ingin tahu sejauh mana DAP sebagai parti demokrasi sosial bermimpi dan mahu mengejar mimpi-mimpinya melalui asas perjuangan yang digariskan oleh deklarasi tersebut. Adakah mimpi itu menyimpang dari aspirasi rakyat Malaysia atau Perlembagaan Persekutuan? Atau adakah mimpi itu hanya racau DAP untuk semata-mata memeluk kuasa?

Dalam Deklarasi Setapak ini ditekankan tentang apa yang kurang, apa yang silap dan bagaimana seharusnya kelemahan dan kesilapan ini diperbetulkan agar dasar kita berada dalam landasan yang tepat demi mengejar mimpi yang sempurna. Oleh kerana ingin tahu, maka kita selak kembali tinta sejarah.

Teringat pula dengan lirik lagu kumpulan karya Peter Pan dari Indonesia, nyanyian Ariel (yang malangnya kini digelar Ariel Peterporn):

…Biarlah kubertanya pada bintang-bintang

Tentang arti kita….Dalam mimpi yang sempurna

Petikan lirik lagu Mimpi yang Sempurna



Reformasi ekonomi untuk meruntuh tembok perkauman


Ciri-ciri utama sebuah negara yang makmur adalah dengan wujudnya agihan ekonomi yang adil dan ditunjangi dengan matlamat pendidikan yang bagus, jelas dan praktis. Dalam mengagih sumber kekayaan negara kepada rakyatnya, negara memerlukan satu dasar dan mekanisme yang baik untuk menyalurkan kembali sumber dan hasil perusahaan negara.

Dengan kewujudan Dasar Ekonomi Baru 1971 ciptaan kerajaan Barisan Nasional (yang diperkenalkan selepas Deklarasi Setapak 1967), seolah-olah sengaja memperolokkan pandangan yang telah dibuat dalam Deklarasi Setapak, contohnya:

Seperti Malaysia, lain-lain negara sedang membangun juga menghadapi masalah jurang sosial, ekonomi dan budaya di antara kawasan bandar dan luar bandar mereka. Bagaimana pun, masalah di Malaysia menjadi lebih serius kerana pembahagian kelas di negara kita sering wujud bersama-sama dengan pembahagian perkauman.

Ini menunjukkan bahawa pada sekitar tahun 1960-an lagi, sudah ada bijak pandai kita yang telah menjangkakan akan berlakunya penyimpangan dasar kerajaan dalam melaksanakan agenda nasional khususnya dalam aspek ekonomi dan sosial.

Sejak berakhirnya zaman pemerintahan Tunku Abdul Rahman, jurang ekonomi dan amalan dasar yang salah telah mula berlaku dan ia semakin menyimpang dari landasan sebenar seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan janji yang terisi di dalam Pengisytiharan Kemerdekaan yang dibuat oleh Tunku pada 1957.

Di mulut ahli-ahli Barisan Nasional (dan sebelum itu Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA dan MIC) berbuih bercakap soal integrasi nasional, malah pada 1970 diadakan Kongres Kebudayaan Kebangsaan yang bercita-cita mahu membentuk satu identiti bangsa yang baru dan satu, kononnya. Namun semua ini hanyalah retorik, malah ia adalah satu proses menerapkan hegemoni perkauman dan ketidakadilan sosial dan ekonomi.

Usaha itu sudah dihidu lebih awal lagi dalam Deklarasi Setapak:

(1) Kaum petani di kawasan luar bandar kebanyakannya terdiri daripada kaum Melayu, manakala golongan pertengahan di bandar dan kelas-kelas profesional kebanyakannya terdiri daripada kaum bukan Melayu.



(2) Fakta ini telah secara berkesannya dipergunakan pada masa-masa lalu dan masih lagi dipergunakan pada masa kini oleh ahli-ahli politik yang berfikiran perkauman dengan memainkan sentimen Melayu yang dikongkong oleh perasaan tidak selamat dan mundur demi meneruskan dominasi politik mereka yang telah dilakukan atas nama Melayu.



Tapi sebenarnya dilakukan untuk kelas sosial minoriti yang mereka wakili — satu kelas sosial yang keji, memikirkan kepentingan diri sendiri — iaitu kelas “kamrad-feudal”, dan rakan-rakan mereka, termasuklah pucuk pimpinan Perikatan.

Perenggan (1) telah menjelaskan realiti demografi sosio-ekonomi masayarakat zaman itu. Dan seterusnya pada perenggan (2) menunjukkan bahawa ia cukup konsisten dengan idea Perikatan yang memanipulasi senario ini dengan dasar pecah perintahnya mengikut kaum.

Jadi, apa yang DAP tawarkan sebagai langkah merawat kembali penyakit sistem yang korup ini? Ubatnya telah dijelaskan dengan bahasa paling mudah yang boleh difahami oleh semua rakyat walau pun berlainan latar belakang budaya dan pendidikan, iaitu;

Sekali lagi, berkaitan dengan pembangunan ekonomi kawasan luar bandar, tugas utama seharusnya untuk mempertingkatkan pendapatan per kapita para petani Melayu, cara yang dipilih hendaklah merupakan reformasi tanah yang radikal demi menghapuskan penindasan kejam oleh pemilik tanah dan orang tengah.

Kata kunci di sini ialah ‘reformasi tanah’. Ia idea yang telah difikirkan pada sekitar tahun 1960-an lagi. DAP telah sedikit-sebanyak mendahului zaman dengan idea reformasi.

Kita dapat melihat dengan jelas pada hari ini bagaimana pimpinan UMNO dan BN mengambil kesempatan itu dengan dan bersengkongkol bersama taikun-taikun Cina, Melayu dan India dengan ‘merompak’ tanah-tanah rakyat dengan cara yang sah di sisi undang-undang (yang mereka gubal di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di mana mereka juga menguasai majoriti).

Contoh paling ketara ialah di Tasik Utara, Johor dan Baling, Kedah sekitar tahun 1970-an di mana rakyat bangkit bersama para mahasiswa prihatin. Kita dapat lihat bagaimana sistem dimanipulasi oleh elit politik BN untuk merampas tanah dan menindas hak rakyat.

Mereformasikan sistem hak milik, kaedah dan dasar pembangunan tanah, sama ada untuk perumahan, pertanian, bandar baru atau perindustrian pasti akan dapat membantu masalah perampasan dan pemerasan terhadap pemilik tanah dan sebagainya.

Jika reformasi ini berjaya dilaksanakan, sudah pasti pendapatan, kualiti hidup, kesihatan dan pendidikan masyarakat luar bandar akan lebih baik dan meningkat. Semua ini boleh dicapai kerana mereka berupaya untuk memajukan tanahnya tanpa ada gangguan politik dalam kegiatan ekonomi mereka.

Mengajar manusia menjadi bijak dan tahu berdikari bukanlah menjadi agenda BN. Pimpinan mereka mahu rakyat sentiasa bergantung kepada kuasa politik yang sedia ada.

Reformasi pendidikan untuk menghapuskan kejahilan


Dengan adanya dasar yang baik dalam aspek ekonomi, aspek pendidikan yang baik merupakan pra-syarat bagi melahirkan manusia yang waras dan bermoral. Masalah moral bukan sekadar isu agama, budaya atau status kaya-miskin, sebaliknya ia adalah masalah pengetahuan, iaitu pendidikan yang baik dan lengkap.

Kurang berpelajaran adalah punca kejahilan, dan kejahilan akan membawa segala macam penyakit moral. Oleh itu, satu dasar pendidikan yang jelas dan praktis harus menjadi agenda rakyat.

Ini turut dititipkan dalam Deklarasi Setapak:

Kami mengesahkan pendapat bahawa polisi pendidikan Kerajaan Perikatan mempunyai kesan negatif yang membatalkan jaminan perlembagaan ke atas kebebasan penggunaan lain-lain bahasa di negara ini, dan kami menganggapnya sebagai salah satu dari objektif kami untuk menyelaraskan kembali jaminan perlembagaan dengan polisi pendidikan.

Isu asas dalam konteks pendidikan ini ialah bagaimana menerusi citra dan semangat yang wujud dalam Perlembagaan Persekutuan, daulah seharusnya boleh membuka ruang yang luas untuk anak watan mempelajari dan memahami sesuatu, sesuai dengan ruang sosial mereka, iaitu bahasa pertuturan seharian.

Secara konsepnya, Bahasa Melayu telah diterima sebagai Bahasa Kebangsaan tanpa wujud apa-apa pertikaian lagi. Tetapi dilema masyarakat kita ialah kerajaan telah menggunakan hal ini sebagai satu perisai untuk menghalalkan kecuaian mereka dalam membangunkan sistem pendidikan yang adil dan saksama kepada semua bahasa-bahasa lain seperti Inggeris, Cina, Tamil dan bahasa-bahasa pribumi Sarawak dan Sabah.

Dalam konteks politik Perikatan dan BN, bahasa telah digunakan sebagai alat untuk memisahkan semangat perpaduan antara kaum. Mereka menggunakan perbezaan bahasa dan budaya ini sebagai alasan untuk menghalalkan tidak-tanduk politik mereka.

Sungguh pun pelajar-pelajar kita bijak dan mampu lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan, belum mereka tidak bersifat rasis. Buktinya cukup banyak untuk disenaraikan, termasuk suara-suara perkauman yang dituturkan oleh orang-orang profesional sewaktu perhimpunan agung UMNO.

Justeru, adakah kita harus menyalahkan bulat-bulat para pelajar ini? Sudah jelas, ada kepincangan dalam pelaksanaan dasar pendidikan kita. Hal ini harus diperhalusi dan diubati jika kita mahu masyarakat keluar dari kejahilan dan berpindah masuk ke alam celik dan waras.

Pilihan buat kita

Kerja membangunkan tamadun dan kemanusiaan bukanlah suatu usaha yang mudah apatah lagi untuk direbuti. Peranannya hanya mampu dipikul oleh mereka yang benar-benar ikhlas dan yakin dengan idea dan harapan.

Memilih antara mana-mana parti untuk dijadikan kerajaan bukan lagi soal kepartian semata-mata, sebaliknya ia menjadi kewajipan bagi setiap insan yang tidak mahu dirinya dianiaya baik secara sedar mahu pun secara tersembunyi.

Kita tidak akan pernah merasa cukup selagi kita jahil. Semua parti terutamanya UMNO boleh saja beretorika dengan ungkapan seperti ini tetapi apa yang telah UMNO-BN buat setelah diberi peluang oleh rakyat untuk memerintah selama 54 tahun ini?

Mengapa masih ramai pemimpin politik menjadi semakin rasis dan semakin ekstrem pandangan agama? Apakah abad ke-21 ini tidak mampu untuk menarik keluar masyarakat daripada perangkap perkauman?

Ya, memang banyak bangunan dan jalan raya dibina oleh UMNO-BN, namun itu memang tanggungjawab mana-mana kerajaan di dunia ini.

Yang perlu ditanya dan dijawab adalah sampai bila air mata rakyat mengalir melimpah melihat hak dan kebebasan diri, keluarga dan masyarakat terus dirompak oleh pimpinan UMNO-BN.

“Aku tak pernah dengar pemimpin DAP, baik Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Dr. Chen Man Hin atau siapa-siapa yang ada bercakap tentang idealisme bangsa kita,” keluh seorang kawan.

“Maksud kau apa? Aku tak faham, idealisme yang macam mana tu?” aku bertanya kembali.

“Macam Mahathir, dia ada bercakap tentang negara maju, wawasan 2020. Anwar ada bercakap tentang masyarakat madani, masyarakat sivil dan sekarang Najib bercakap pasal konsep 1Malaysia. Dari DAP aku cuma dengar Malaysian Malaysia aje, isi dan matlamatnya apa?” yang bertanya tadi, menyoal semula.

Amat jelas ungkapan saudara kita ini, persepsi ramai tentang DAP terbina dari ‘mimpi-mimpi’ ciptaan UMNO. Aku diam sejenak, memandang kembali ke bola matanya yang memang ingin tahu.

“Berfikir secara idealisme atau berfikir tentang sesuatu yang ideal, belum tentu dapat dilakukan secara betul,” spontan jawapan aku, bagai tersedar dari bermenung.

“Maksud kau?” soalnya kembali kepada aku.

“Tiada mimpi yang tak sempurna. Semua orang nak atau bercita-cita untuk sesuatu yang ideal. Ada yang sengaja mahu jadi dan dilihat idealis, cakap pun mahu retorik yang ideal, biasalah tu, tak ada salah pun.

“Tapi politik bukan semata-mata soal idea, cita-cita yang sempurna atau gaya kerja, pelaksanaannya pun bukan soal ideal atau tak, tapi soal perlu atau tidak pelaksanaan itu dilihat atau digambarkan secara ideal atau sebaliknya ”.

Aku cuba menerangkan sambil menguji kefahaman aku sendiri. Inilah ruang perbincangan yang boleh menjadi baju uji untuk mengenal isi dalam bahasa yang aku sendiri fahami.

“Oh, maksud kau, perjuangan adalah pelaksanaan kata-kata, macam tu ?” cepat-cepat dia cuba menangkap maksud kata-kata aku.

“Itu anggapan kau, aku tak kisah. Tapi politik ni juga soal proses, soal pembinaan watak, soal pembudayaan, soal membentuk persepsi, kita ni suka sangat dengan slogan, tak salah, tapi lama-kelamaan, politik kita jadi politik slogan aje,” aku memendekkan perbualan.

Mahu dilihat ideal yang sudah pun ideal

Dalam konteks kenegaraan, kewarganegaraan dan politik sekali pun, bukan sahaja kita mahu sedar bahawa entiti kita ini adalah unik dan indah, sebaliknya kita juga mahu ia dilihat sedemikian juga. Maksudnya kita mahu imej dan identiti keunikan atau keindahan itu dapat dilihat dan dipamerkan kepada warga dunia.

Keinginan ini adalah lumrah, malah tiada dosa jika mempunyai perasaan sedemikian. Dalam ungkapan Deklarasi Setapak 1967 turut dinyatakan dengan jelas keinginan itu, bunyinya:

Sementara kita melihat di sekeliling dunia, terutama sekali di sekitar rantau Asia, kita akan memahami dan berterima kasih kerana negara kita merupakan negara yang kecil secara bandingan, dengan populasi lebih kurang 9 juta orang sahaja.

Menyedari entiti kita secara objektif sudah tentu akan mengundang perasaan ingin bersaing antara jiran-jiran kita.

Maka dalam konteks yang baru ini, DAP berharap kerajaan Singapura dan Malaysia akhirnya akan menyedari bahawa adalah lebih bijak supaya menghentikan perkelahiran sesama mereka, dan membina perhubungan baru yang berasaskan sikap saling mempercayai, berkeyakinan dan bekerjasama untuk memastikan bahawa pembangunan demokratik ekonomi, kemakmuran, pertahanan dan kewujudan mereka akan sama-sama terus terjamin.

Realiti sejarah yang dirakam pada 1967 ini tidak akan dapat memadam keinginan parti DAP bersama-sama dengan parti-parti yang lain. Barangkali, bunyi cita-cita ideal DAP ini tidaklah seindah slogan yang molek-molek berbanding parti-parti lain. Namun, jauh di kalbu ahli-ahli DAP, telah cuba memahami dan berterima kasih atas hasrat kecil yang murni ini.

Bagaimana idealisme melalui proses politik – pengalaman DAP


Ketika di zaman awal negara ini dibina atas dasar-dasar bersama demi mengisi harga sebuah kemerdekaan, bibit-bibit penyelewengan semakin lama semakin terjadi dengan ketara, ia dilakukan oleh Perikatan selaku gabungan parti yang paling berkuasa.

Jika kita memahami apakah sebab utama Dato Onn Jaafar begitu bimbang dengan slogan ‘Hidup Melayu’ yang dibawa oleh UMNO, barangkali hal ini dapat memberi sedikit gambaran tentang tahap kesediaan bangsa kita untuk berdiri di atas kaki sendiri ketika itu.

Idea Dato’ Onn Jaafar ini barangkali sudah cukup ideal baginya demi membekalkan warga kita dengan ilmu dan kemahiran yang mencukupi sebelum mampu mengurus negara sendiri. Namun, hal ini sudah menjadi sejarah dan majoriti rakyat pada masa itu mahukan tanahair kita segera mencapai kemerdekaan.

Dan secara kebetulan juga, dalam Deklarasi Setapak ini ada diungkapkan:

Fakta kedua yang kita mesti hadapi adalah bahawa payung pertahanan Britain yang telah kita nikmati secara penuh yakin selama ini, kini bearada dalam proses pengecutan, dan sedang menuju ke tahap pengunduran secara total. Satu fakta yang ngeri adalah pada pertengahan tahun 1970-an nanti, Britain akan mengundurkan tenteranya secara total dari Malaysia dan Singapura.

Ini mendedahkan bahawa, kerja-kerja untuk mengisi ruang kemerdekaan masih bergerak perlahan, zaman itu ancaman komunis masih tinggi, ketegangan antara Malaysia dan Indonesia termasuk Singapura masih longgar dan tidak stabil.

Ini ditambah pula dengan kadar celik huruf dikalangan masyarakat kita yang masih lagi rendah, taraf pendidikan juga belum menyeluruh kepada rakyat dan agihan ekonomi juga masih terpisah-pisah dari kelas ekonomi. Dan, ketika itu jugalah kita harus berdikari tanpa naungan empayar British lagi, yang mana ketika itu mereka boleh bertindak sebagai ‘guides’.

Namun, seperti juga dilema yang dialami oleh Dato Onn di zaman 1940-50an dahulu, ketika itu ombak penentangan terhadap Inggeris sudah menjadi politik kebencian, maka rasional pun luput dari waras akal kita. Dan majoriti kita mahukan British keluar, dan keluarlah mereka.

Kebimbangan ini dirasionalkan apabila, selepas British keluar, negara kita dipimpin oleh segelintir golongan manusia elit yang terdiri dari golongan atasan sahaja. Risiko penyelewengan menjadi bertambah tinggi.

Ahli Parlimen Perikatan yang tidak berjawatan telah melaung-laungkan kata-kata yang anti-Britain di Parlimen, manakala kerajaan Perikatan sendiri dengan jelasnya telah bertindak tanpa berfikir secara mendalam, dan menolak keutamaan yang dinikmati oleh negara-negara Komanwel.

Namun dalam realiti ini juga, mainan politik hipokrit sudah mula disemai ke dalam budaya politik kita.

Kebodohan kerajaan Perikatan ini telah membawa akibat yang buruk, yang dicerminkan di dalam Kertas Putih Pertahanan Britain baru-baru ini. Kita terpaksa menyaksikan satu adegan yang memalukan di mana dua orang pemimpin kerajaan Perikatan telah bertandang ke London untuk merayu kepada orang yang baru dihina dan disumpah oleh mereka supaya diteruskan kehadiran tentera Britain di negara ini.

Sungguh pun selepas itu kita berjaya mengharungi Konfrontasi dengan Indonesia, mengharungi ancaman subversif gerila komunis yang ketika itu juga kerajaan turut mengaitkan DAP dengan perjuangan komunis dan di samping itu juga negara kita meneruskan agenda pembangunan negara. Ya, dalam tempoh itu kita berjaya mengharungi.

Namun akibat buruknya tetap ada iaitu peninggalan akta drakonian penjajahan British yang diperkenalkan semasa zaman darurat dahulu terus dikekal dan digunakan oleh kerajaan Perikatan dan kini Barisan Nasional. Inilah sisa-sisa politik gelap yang telah menyelubungi kita hingga zaman pemerintahan Najib Razak.

Inilah antara babak-babak awal pengalaman DAP dalam menggapai cita-cita yang ideal untuk bangsa Malaysia. Idealisme dan demokrasi yang kita impikan ini, telah melalui liku-liku realistik dan yang sangat mencabar, bukan sahaja tahap kesabaran kita tetapi kematangan kita.

Idealisme mendewasa bersama rakyat


Jati diri, identiti, entiti atau apa jua perkataan buat bangsa kita, kini kita semua sudah sampai di satu titik persimpangan. Pilihan yang terbaik harus dibuat, bangsa kita telah dihantui dengan pelbagai stigma dan pemesongan mahupun penggelapan fakta, ada yang datang dari luar malah tidak kurang juga yang datang atau dicipta oleh segelintir elit-elit politik kita terhadap bangsanya sendiri.

Politik Perikatan selama ini adalah politik pembahagian dan perpecahan kaum. Kami menganggap ini sebagai tugas utama rakyat Malaysia yang mengharapkkan kewujudan Malaysia diteruskan untuk menentang politik pembahagian dan perpecahan dengan politik integrasi di semua peringkat yang kreatif dan dinamik – politik, ekonomi dan budaya.

Bangsa ini adalah bangsa yang berketurunan Melayu, bangsa berketurunan Cina, bangsa berketurunan India dan bangsa-bangsa peribumi Sabah dan Sarawak. Sungguh pun bangsa kita masih kecil berbanding bangsa dengan tamadun yang lebih besar, kita tidak akan berpaling dari menjadi dewasa dan matang dalam membangunkan negara, tamadun dan nusa.

Tidak semestinya selalu benar bahawa negara-negara kecil tidak dapat berdikari dalam perebutan kuasa antarabangsa, sama ada dalam bidang ketenteraan mahu pun politik. Ada beberapa buah negara kecil telah menjadi terkenal di dalam sejarah dunia dengan membuktikan bahawa walau pun saiz geografikal dan populasi mereka terhad, tetapi mereka masih berupaya untuk terus hidup dan maju.



Peluang yang telah diberikan oleh rakyat pada pilihanraya 2008 yang lalu, seperti di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Perak telah membuktikan bahawa kita mampu berubah, kita mampu maju tanpa hidup dengan budaya rasuah dan salahguna kuasa.

Kaum-kaum di negeri-negeri Pakatan Rakyat ini boleh hidup berdikari dan mampu bersaing di atas lantai yang sama rata tanpa mengorbankan prinsip-prinsip yang telah tertera di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kejayaan mereka itu adalah hasil daripada tiga syarat utama untuk kehidupan; pertama, perasaan perpaduan, identiti dan kerukunan nasional yang kuat; kedua, rakyat yang berkemahiran dan berdedikasi; dan ketiga, disiplin sosial dan ekonomi.



Ini telah dicatatkan pada tahun 1967 lagi, dan baru hari inilah ia berjaya ditunjuk dan diterjemahkan bentuk dan ideanya. Tanpa dukungan dan kepercayaan rakyat Malaysia, tidak mungkin tinta sejarah yang tercatat itu mampu dibuktikan.



Inilah tugas suci yang kreatif dan membina dalam pembinaan negara yang kami dalam DAP berdedikasi untuk memikulnya.

Oleh itu, pada pilihanraya yang akan datang ini, Pakatan Rakyat merayu kepada seluruh rakyat agar teguh, berani dan tampil melakukan perubahan, perubahan inilah yang akan melahirkan satu bangsa yang kita idamkan iaitu Bangsa Malaysia.

Jika Dato Onn masih hidup, pasti beliau akan terpegun melihat bagaimana idealisme ini telah melalui satu proses pengalaman yang cukup panjang dan memeritkan. Dan belum terlambat untuk rakyat Malaysia pelbagai kaum termasuk Melayu merealisasikan cita-cita murni ini. – 

Roketkini.com