Khamis, 31 Ogos 2017

SAWAN KUT PEGUAM MAHATHIR DAN ANWAR TIBAI RCI?



SEPATUTNYA PEGUAM BERCAKAP KEPADA WARTAWAN MENGENAI KEPUTUSAN HAKIM MENOLAK SAMAN MAHATHIR BUKAN BERCAKAP MENGENAI RCI  MENGENAI KEHILANGAN RM 30 BILION DAHULU

BAB RCI BUKAN LAH KEHENDAK UMNO TETAPI IA ADALAH TUNTUTAN ANWAR IBRAHIM DAN LIM KIT SIANG PADA 2012.  MEREKA LAH YANG MAHU KERAJAAN MENUBUHKAN RCI MENYIASAT KEHILANGAN WANG NEGARA BERPULUH BILION RINGGIT.

INI LAWYER APA? LOYAR BURUK KUT.


Mahathir Gagal Saman Najib, Mahkamah Perintah Bayar Kos RM30,000



  1. Datuk Seri Najib Razak berjaya membatalkan saman dikemukakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan dua yang lain berhubung dakwaan Perdana Menteri melakukan perbuatan salah laku dalam jawatan awam dan pentadbiran membabitkan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
  2. Saman dikemukakan Mahathir, Khairuddin Abu Hassan dan Anina Saadudin dibatalkan pihak mahkamah selepas mendapati tuntutan saman berkenaan tidak boleh dipertahankan.
  3. Peguam mewakili Najib, Datuk Mohd Hafarizam Harun berkata hakim turut memutuskan bahawa saman berkenaan tidak mempunyai sebarang kuasa tindakan, remeh dan menyusahkan.
  4. Mahkamah bersetuju dengan alasan yang diberikan oleh pihak mewakili Najib bahawa adalah salah bagi plaintif dalam pernyataan tuntutan mereka untuk mendakwa Najib selaku penjawat awam, dan melakukan perbuatan salah laku itu.
  5. Hal ini kerana mahkamah mendapati Perdana Menteri bukan penjawat awam mengikut takrifan Perlembagaan Persekutuan, sebaliknya ahli pentadbiran.
  6. Mahkamah kemudian memerintahkan ketiga-tiga plaintif membayar kos kepada defendan sebanyak RM30,000.


SKANDAL FOREX BNM: PIHAK ATASAN ARAH UBAH PENYATA KEWANGAN


Pihak atasan Bank Negara Malaysia (BNM) mengeluarkan arahan, supaya kerugian urus niaga mata wang asing yang dialami pada tahun 1993, tidak dinyatakan dalam penyata kewangan tahunannya.

Bekas pengurus Jabatan Akaun BNM, Saleha Lajim, 69, dalam keterangan di hadapan Suruhanjaya Siasatan, berkata pada tahun 1993, BNM mengalami kerugian lebih RM5.7 bilion dalam urus niaga mata wang asing.

Bagaimanapun, Saleha berkata, pihak atasan (yang memegang jawatan penasihat dan ke atas) ketika itu, mengetahui mengenai status untung rugi aktiviti urus niaga mata wang asing berdasarkan laporan mingguan yang diberikan dalam mesyuarat.

"Kebanyakan status urus niaga mata wang asing yang dijalankan mengalami kerugian dan ia diketahui Timbalan Gabenor ketika itu, Tan Sri Dr Lin See Yan.

"Bagaimanapun kerugian itu tidak dinyatakan dalam penyata kewangan tahunan 1993, tetapi dikategorikan sebagai perbelanjaan tertunda.

"Dalam mesyuarat itu juga, Timbalan Gabenor memberi arahan lisan kepada saya, untuk membuat pengubahsuaian pada penyata kewangan yang akan dikeluarkan nanti," katanya ketika menjawab soalan anggota Suruhanjaya Siasatan Bagi Menyiasat Kerugian Urus Niaga Mata Wang Asing BNM Sekitar 1990-an di sini, hari ini.

Saleha berkata, atas arahan lisan Timbalan Gabenor, beliau memberi arahan kepada kakitangan Jabatan Akaun untuk membuat pengubahsuaian berkenaan.

"Kakitangan Jabatan Akaun akan menyediakan draf kertas lembaga pengarah untuk dikemukakan kepada Gabenor melalui penasihat bagi kelulusan.

"Kerugian akibat urus niaga mata wang asing itu dicajkan ke akaun rezab turun naik nilai pelaburan dan rezab turun naik kadar pertukaran," katanya,

Menjawab soalan Pegawai Pengendali, Julia Ibrahim, Saleha berkata, kerugian yang dialami pada tahun 1993 membabitkan jumlah yang besar.

Julia: "Kerugian sebenar pada 1993 adalah lebih RM5.7 bilion?

Saleha: "Lebih kurang 17 - 18 bilion, tak ingat jumlah keseluruhan tetapi lebih RM5 bilion.

Julia: "Akaun akhir dikemukakan kepada siapa?

Saleha: "Penasihat dan kemudian berbincang dengan Gabenor dan Timbalan Gabenor.

Julia: "Penyata kewangan kemudian dihantar kepada siapa?

Saleha: "Ia dihantar ke Jabatan akaun kerana perlu dicetak dan dikembalikan kepada pada saya untuk uruskan tanda tangan.

Saleha berkata, ketika beliau bertugas di Jabatan Akaun BNM pada tahun 1993, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop adalah Penasihat BNM.

PROCEEDING RCI HARI INI..