Jumaat, 23 Ogos 2013

TINDAKAN BACUL D.A.P MEMALUKAN, SEPATUTNYA LAWAN DAN SAMAN R.O.S



DAP telah menetapkan 29 September untuk mengadakan banyak yang bercakap-tentang pilihan raya semula bagi jawatan kuasa eksekutif di tengah-tengah (CEC), Setiausaha Agung, Lim Guan Eng mengumumkan hari ini .

Walaupun tunduk kepada perintah itu daripada Pendaftar Pertubuhan (ROS), Lim berkata parti itu akan menampilkan barisan yang sama calon yang bertanding untuk jawatan pada 15 Disember tahun lepas di pemilihan baru, kecuali satu - bekas Seremban MP, John Fernandez, yang berhenti DAP sebelum 5 Mei pilihan raya umum.

Lim juga berkata bahawa perwakilan yang telah dipecat keluar dari parti itu juga akan dibenarkan untuk mengundi dalam pertandingan baru, jika mereka memilih untuk kembali.

"Mesyuarat hari ini memutuskan bahawa perwakilan yang telah dipecat daripada parti akan dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya semula mereka harus memilih untuk mengambil bahagian sudah tentu," kata Lim pada sidang akhbar.

Beliau berkata parti itu juga telah memutuskan untuk menangguhkan mesyuarat agung tahunan bagi Jawatan kuasa Perhubungan Kawasan Parlimen dan konvensyen negeri lain sehingga selepas ia menyimpulkan pertandingan CEC kontroversi.

MP Seremban Anthony Loke Siew Fook akan Kongres Pengerusi Jawatan kuasa Pemandu Khas dan Serdang MP Dr Ong Kian Ming sebagai Pegawai kembali untuk pilihan raya semula.

The RoS telah mengarahkan DAP untuk menjalankan pilihan raya yang lain untuk pemimpin tertinggi pada awal bulan ini selepas beberapa ahli tidak puas hati mendakwa pemilihan Disember telah rigged untuk membolehkan individu-individu tertentu untuk menjadi kapal CEC.

Pengawal selia masyarakat berpindah ke bertindak selepas Lim mendedahkan pada 4 Januari bahawa audit dalaman menunjukkan kesilapan dalam penjadualan undi daripada pemilihan parti Disember yang katanya adalah disebabkan oleh masalah teknikal apabila keputusan telah dipindahkan ke komputer menggunakan Microsoft Excel program.

The RoS kemudiannya mengarahkan pusingan baru pilihan raya, berkata ia adalah "tidak berpuas hati" dengan penjelasan DAP.

Tidak berpuas hati, parti pembangkang persekutuan enggan mematuhi arahan RoS, berkata ia telah gagal untuk membenarkan perintah melampaui berkata ia adalah "tidak berpuas hati".

Tetapi takut pembatalan pendaftaran, DAP mengalah di bawah