Rabu, 29 Oktober 2008

MCA, DAP dan Gerakan bergabung menjadi satu parti?

Orang Cina berpolitik agak berbeza dari orang Melayu. Orang Melayu lebih kepada kebajikan dan kemajuan bangsa dan agama Islam. Membebaskan diri dari belengu kemiskinan dan ingin memajukan ekonomi bangsa itu sendiri.

Setelah 50 tahun merdeka usaha kerajaan mensasarkan unjuran 30 peratus pencapaian ekonomi masih belum berhasil, dan kita hanya mampu menguasai 19 peratus sahaja. Di manakah silapnya.

Orang melayu sudah melabur kepada sesuatu yang kurang cair. Contohnya orang Melayu amat gemar melabur dalam skim cepat kaya. berbilion wang orang melayu lingkup kerana terpengaruh dengan skim-skim tipu.

Orang Cina berpolitik secara saingan. Menang atau kalah bangsa tidak rugi. Walaupun mereka berbeza dari fahaman politik. Mereka boleh bersama dalam persatuan suku kaum atau persatuan peniaga.

Orang Cina boleh mencaturkan siapa pilihan mereka untuk kerusi Parlimen dan siapa pilihan mereka untuk kerusi DUN. Lihat sahaja Karpal Sigh, beliau pernah kalah di kerusi Dun dan menang di kerusi Parlimen.

Selepas PRU12 kita lihat Dap membuka taringnya. Tak lama lepas itu Gerakan pula membuka langkah Kungfu dan akhir-akhir ini Mca pula cuba bermain Yong tau fuu pula dengan UMNO.

Apakah ini semua agenda terancang dalam persatuan Cina? Atau mereka ingin bersatu dalam satu parti baru. Mungkin akan terhapus parti Mca, Dap dan Gerakan. Adakah PPP akan mengikut jejak mereka.