Selasa, 2 Disember 2008

Komen saya di Blog Perak Bangkit untuk respon kepada Mat Kilau

Cadangan Mat Kilau untuk sembelih cina dan keling tak boleh diterima pakai.Mereka tak bersalah.

Yang bersalah adalah orang yang mengusulkan supaya masyarakat kita bergaduh dan membenci antara satu sama lain.

Tugas kita ialah membetulkan minda mereka yang terpesong.

Tetapi menjadi tanggungjawab Islam untuk berjuang dan berjihat seandainya kita diserang secara aggresif seperti zaman nabi dahuli.

setakat ini masih boleh bertahan. Melayu tidak pernah menjemput cina dan keling datang ke Malaysia.

Mereka datang kerana kerelaan hati mereka untuk mencari kekayaan di bumi melayu. dan sebahagian mereka datang kerana terikat dibawah perjanjian coolie.

Mereka ini ramai yang bujang tidak berkahwain dan akhirnya bila tua dan tidak mampu bekerja, mereka akan tinggal di rumah kebajikan British yang diuruskan oleh hospital penjajah. itu coolie cina majoritynya.

keling datang sebagai coolie juga untuk kerja di ladang getah, tukang buat jalan, buruh angkut sampah dan najis.tukang sapu di jabatan kerajaan dan sebagainya.

Satu puak lagi orang cina datang kerana megikut ketua mereka seperti kapitan cina. Mereka kaya dan datang ke sini dan membuka lombong bijih, buka ladang getah, buka premis perniagaan dan sebagainya. Mereka dari golongan bangsawan cina yang kayaraya.

Bangsa melayu juga adalah pelayar dan pedagang dari alam melayu nusantara.

Keturuanan penulis sendiri adalah berasal dari sumatra, makasar, cina dan pattani. Itu dunia kita, alam melayu besar dan luas. Malaysia atau tanah melayu atau malaya adalah sebahagian gugusan kepualauan melayu.

Melayu bercakap melayu berkopiah, beragama islam dan bersultan.

Kaum pendatang hanya ada kapitan dan ketua kongsi atau klan. keling ada suku kasta mereka dan mereka sendiri tidak sependapat dalam soal kasta.

Oleh itu melayu adalah tuan dan tuan yang tidak memiliki hamba. cina dan keling bukan hamba kita.

ketuanan melayu bererti kita mesti dihormati , bukan di herdik dan di hina seperti sekarang.

Cina singapura tidak menggelar mereka ketuanan cina tapi lihatlah ketuanan melayu di rampas dan hari ini melayu hanya temukut ditepi gantang.

Hayatilah lagu Tan Sri SM Salim dan M.Nasir.

December 2, 2008 7:48 PM

Delete