Rabu, 4 Mac 2009

Sidang haram setan gondol di bawah pokok jerai


Pokok jerai ini merupakan pokok yang menggerunkan. Tinggi besar dan akar angin yang berjuntai-juntai dan menjadi buaian kepada langsuir untuk berhibur. Orang cina pula kalau dia berjaya melihat langsuir maka akan dibina sebuah tokong di bawah perdu pokok tersebut.

Masa kecil-kecil dahulu kalau lalu bawah pokok jerai ni tak berani nak pandang ke atas, takut terpandang hantu langsuir tu. Tapi sampai pokok tersebut tumbang, saya tak pernah melihat bagaimana rupa langsuir melainkan dalam filem.

Orang tua-tua pun berpesan jangan melepak bawah pokok, tak elok katanya. Tanya kenapa tak elok, depa tak jawab pun. Hari ini baru terjawab, kalau melepak bawah pokok setan akan mengganggu kita, patutnya pasangan remaja yang suka lepak bawah pokok di Taman Tasek Taiping selalu buat kerja tak senonok.

Semalam di Ipoh juga terjadi perkara yang sama. Setan-setan bukan main seronok lagi....sehinggakan ada yang hilang ingatan dan hilang akal. Tak percaya tengok gambar orang ini ketawa besar, ternganga mulut besar dan berapa ekor pula setan yang terlepas masuk dalam perut dia.