Ahad, 26 April 2009

Saravanan 'tangkap' doktor HKL tak rawat pesakit

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M Saravanan, hari ini "menangkap" dua doktor di jabatan kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana membaca akhbar dan melakukan kerja peribadi, bukannya merawat lebih 20 pesakit yang menunggu dalam kesakitan untuk mendapat rawatan.

Penemuan yang memeranjatkan Saravanan itu berlaku kira-kira 10.30 pagi ini apabila beliau pergi ke hospital berkenaan untuk melawat seorang pelajar universiti yang cedera selepas dilanggar kereta yang dipandu oleh pemandu beliau.

"Saya juga menunggu seketika untuk pelajar perempuan itu mendapat rawatan dan setelah menyedari tidak seorang pun pesakit dipanggil masuk oleh doktor, saya terus membuka pintu bilik rawatan. Saya terkejut apabila mendapati seorang doktor sedang membaca surat khabar dan seorang lagi buat hal sendiri dan melakukan kerja peribadi.

"Ada lebih 20 pesakit yang menunggu di luar untuk mendapat rawatan. Ini bukanlah cara seseorang doktor bekerja. Pesakit sepatutnya diutamakan. Lagi pun, ini adalah unit kecemasan, yang sepatutnya pantas dalam memberikan rawatan," kata Saravanan yang jelas kelihatan kesal.

Saravanan berkata, beliau menegur doktor terbabit kerana kelakuan mereka dan mendesak untuk berjumpa pegawai atasan mereka yang muncul 30 minit kemudian. - Bernama

ulasan:

PERKARA INI SUDAH LAMA BERLAKU, DI MANA-MANA SAJA HOSPITAL ATAU KLINIK KERAJAAN. PELANGGAN TETAP BERSABAR DENGAN KARENAH MEREKA WALAUPUN HATI KADANGKALA MEMBERONTAK.

BAYANGKAN SEORANG PESAKIT DATANG SEAWAL JAM 7.46 PAGI DAN SELESAI SEMUA RAWATAN PESAKIT LUAR PADA JAM 11.30 PAGI.

HARAP KETUA-KETUA JABATAN DAN MENTERI RAJIN-RAJINLAH MEMBUAT PENYAMARAN ATAU MEMANTAU.