Selasa, 9 Jun 2009

Mari Bahagi Harta


SHAH ALAM: Pemuda Umno Selangor hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan pengagihan kontrak pengurusan sisa pepejal di Petaling Jaya, dekat sini dibuat mengikut kuota parti politik.

Ketuanya, Suhaimi Mohd Ghazali, membuat laporan itu di Pejabat SPRM Selangor dekat sini pada jam 2 petang.

Suhaimi berkata, laporan itu dibuat berikutan kenyataan Ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), A Thiruvenggadam, yang disiarkan dalam sebuah portal berita tempatan semalam bahawa wujud amalan sedemikian dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

Beliau berkata, berdasarkan kenyataan Thiruvenggadam, kerajaan negeri telah membahagi-bahagikan kontrak itu mengikut kuota iaitu 40 peratus kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan 30 peratus masing-masing kepada DAP dan Pas.

"Kita (Pemuda) mahu supaya SPRM menyiasat perkara ini. Pada pandangan kami, amalan seperti ini tidak telus dan mempunyai kepentingan tertentu," katanya ketika dihubungi Bernama.

Sementara itu di GEORGETOWN, Pertubuhan Penduduk Kampung Lorong Buah Paladi membuat laporan kepada SPRM cawangan Pulau Pinang kononnya berlaku penyelewengan berhubung pengambilan tanah kampung berkenaan bagi tujuan pembangunan.

Setiausaha pertubuhan itu, C Tharmaraj, berkata laporan itu dibuat supaya penyelewengan berkaitan pengambilan tanah berkenaan didedah demi memastikan nasib penduduk kampung berkenaan terbela.

"Semua maklumat berkaitan penyelewengan itu kami serahkan kepada pegawai SPRM," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan itu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang, P Ramasamy, berkata mesyuarat Exco esok akan memutuskan sama ada menubuhkan atau tidak sebuah jawatankuasa khas bagi menyiasat dakwaan penyelewengan dalam urusan pengambilan tanah itu. - Bernama