Rabu, 3 Februari 2010

YBK DAN TALAM


Kerajaan berkebajikan Selangor telah begitu baik menyelamatkan syarikat Talam Corporation Bhd dengan menanggung hutang yang besar.  Sedih teramat sedih kerana Khalid Gagap menganiya YBK. sudahlah menggugut untuk merampas tanah yang dimiliki oleh YBK.  Alasan cukai tertunggak bukan lagi agenda kepada Dap Selangor sebaliknya target utama ialah untuk merampas tanah yang melebihi 500 hektar atau seribu ekar lebih.

Khalid mempunyai agenda tersembunyi terhadap tanah YBK di Serendah, mungkin dia akan menjualkan kepada pemaju agar boleh membina projek perumahan atau untuk menjadikan LADANG BABI yang terbesar di Selangor.

Sebelum ini Khalid menuduh bahawa YBK akan menjualkan tanah tersebut dengan harga 20 sen sekaki persegi.

TM berharap rakyat Selangor dan seluruh rakyat Malaysia dalam menghulurkan seringgit seorang kepada YBK untuk menyelamatkan tanah tersebut dari dirampas oleh kerajaan yang dikatakan kerajaan adil dan berkebajikan.

Anda mungkin masih ingat bagaimana rakyat Malaysia pernah mengumpul derma untuk membolehkan RTM menyiarkan secara langsung Bola Sepak Piala Dunia. 

Pada 9 November tahun lalu, Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor meluluskan peruntukan tambahan kepada Perbadanan Menteri Besar (MBI) untuk membeli hutang Talam sebanyak RM391 juta daripada empat anak syarikat kerajaan negeri. Syarikat-syarikat tersebut adalah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB), Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) dan Universiti Industri Selangor (Unisel).

Antara yang paling lantang mengkritik tindakan itu ialah bekas Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim yang meletak jawatannya pada 7 Januari lalu. Beliau dilaporkan sebagai berkata, tindakan itu merupakan taktik yang selalu digunakan oleh ‘penyangak’ dalam sektor korporat untuk mencapai motif tertentu.

Officers and directors Talam

Soon Kiong Wong
Company Secretary
Kim Lan Chua
Non-Independent Executive Director
Boon Chen Loy CPA
Non-Independent Executive Director
Keng Yam Tsen
Independent Non-Executive Chairman of the Board
Ah Chye Chan
Non Independent Non-Executive Director
Swee Seng Lee
Non-Independent Non-Executive Director
Kamaruddin Bin Mat Desa
Non-Executive Independent Director
Yat Kong Mah
Independent Non-Executive Director

Address

Suite 2.05, Level 2 Menara Maxisegar, Pandan Indah Jalan Pandan Indah 4/2
Kuala Lumpur, 55100
Malaysia
+60-3-42962000 (Phone)
+60-3-42977220 (Fax)

Website links