Khamis, 30 September 2010

AL-JUB MENERUSKAN USAHA KE BARAT UNTUK MENDESAK MAHKAMAH GUGUR KES LIWAT


AIDCNews

AIDCNews semalam [klik di sini] melaporkan Datuk Seri Anwar Ibrahim kini berada di European Parliament, Brussel untuk menghadiri persidangan bersama-sama pemimpin Liberal Eropah dan menyampaikan ucapan bertajuk "Liberal Value In The Muslim World : Why Islam And Democracy Are Destined to Coincide",
Dalam ucapannya, Anwar memuji negara Turki dan Indonesia yang menurutnya semakin terbuka daripada aspek demokrasi walaupun mempunyai penduduk majoriti Islam.

Salah satu keterbukaan negara-negara itu adalah memberi kebebasan kepada kegiatan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender).

Difahamkan, Presiden European Parliament, Jerzy Buzek telah mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Agung, Amnesty International, Salil Shetty kelmarin untuk mengetahui status kes liwat Anwar di Malaysia.

Pertemuan Presiden European Parliament dengan Amnesty International mengesahkan kunjungan Anwar Ibrahim ke European Parliament bertujuan untuk melobi pemimpin Eropah untuk membantunya dengan mengadakan tekanan antarabangsa supaya kesnya itu digugurkan.

Malam ini, Anwar sekali lagi melobi tokoh-tokoh dalam CFR (Council on Foreign Relations), Jerman iaitu satu organisasi yang didalangi tokoh-tokoh Yahudi berpengaruh di Jerman. Klik sini.

Anwar juga telah melakukan pertemuan-pertemuan dengan beberapa NGO di Brussel dan Berlin untuk meminta simpati mereka memberi tekanan supaya mengugurkan kes kepada Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak yang bakal menghadiri Persidangan Kemuncak ASEAN-EROPAH, di Brussel pada 4-5 Oktober ini. Klik sini.





Anwar juga telah menemui paderi-paderi berpengaruh semasa di Gereja Katolik, Cologne Cathedral di Cologne dalam perjalanan ke Berlin semalam.

Anwar dijangka akan berada di Belgium dan Jerman sehingga esok (1 Oktober 2010).

Selepas itu, Anwar dijangka akan meneruskan proses lobinya di London dengan menemui tokoh-tokoh tertentu di sana.