Rabu, 2 Mac 2011

Rali Malaysia 2011

JOHOR BAHARU, 1 Mac (Bernama) -- Beberapa nama besar dalam sukan rali antarabangsa akan menyertai Rali Malaysia 2011, yang bermula di Ladang Tai Tak, Kota Tinggi pada 1 April.

Mendahului senarai ialah juara bertahan dari Jepun Katsu Taguchi, yang akan berlumba untuk pasukan MRF, dan naib juara bertahan, rakan sepasukannya Guarav Gill dari India, yang mencatat kejayaan 1-2 dalam perlumbaan enam pusingan pada musim lepas, meliputi perlumbaan di Malaysia, New Zealand, Australia, New Caledonia, Jepun dan China.

Malaysia, atau lebih tepat lagi, Kota Tinggi, merupakan gelanggang pertama daripada enam gelanggang bagi Kejohanan Rali Asia Pasifik (APRC), yang menjadi sebahagian daripada Kejohanan Rali Malaysia 2011.

Alister McRae
Cabaran Malaysia pada APRC 2011 akan diterajui juara keseluruhan Kejohanan Rali Malaysia Muhammad Rafiq Udhaya dan pasangannya Sean Gregory, yang memandu Subaru Impreza dan pasukan Pennzoil GSR, dengan pasangan pemandunya Gunaseelan Rajoo dan Jagdev Singh, yang menggunakan Mitsubishi Lancer.

Pemandu Jepun Yuya Sumiyama, yang menjuarai APRC peringkat negeri China tahun lepas, juga telah mengesahkan penyertaannya dalam perlumbaan peringkat Malaysia, dengan memandu bagi pasukan Cusco.

Pengeluar kereta nasional Malaysia Proton, juga akan menurunkan pasukannya, Proton R3, dengan pasangan pemandu Scotland Alister McRae dan Chris Atkinson dari Scotland, yang menggunakan Proton Satria Neo 2000.

"Persaingan tentu hebat dan dengan sejumlah 33 kereta memulakan perlumbaan, Rali Malaysia 2011, pasti amat menarik. Ini terutama berikutan penyertaan semula pasukan dari China, yang telah berehat selama tiga tahun," kata pengawas perlumbaan Tengku Shaharin Abu Bakar.

Di samping perburuan gelaran juara APRC yang dijangka sengit, pertarungan untuk merebut gelaran juara keseluruhan Rali Malaysia juga tidak kurang hebatnya dan menurut ramalan, Muhammad Rafiq dan Karamjit Singh dari pasukan GSR Pennzoil, akan terlibat dalam persaingan yang cukup sengit.

Karamjit Singh
Musim lepas, Karamjit, yang memandu Mitsubish Lancer, dan Muhammad Rafiq, bertarung hebat dalam empat pusingan Rali Malaysia. Bagaimanapun, Rafiq akhirnya dinobatkan sebagai pemenang setelah Karamjit tidak dapat mempamerkan prestasi cemerlang akibat dilanda beberapa nasib malang.

Pada tahun ini, dua pelumba handalan ini akan bertarung sekali lagi dalam empat pusingan, bermula di Kota Tinggi dan kemudian di Kangar pada Jun; Melaka pada Oktober dan Negeri Sembilan pada November bagi pusingan akhir.

"Saya akan mempertahankan mahkota yang dimenangi sebelum ini dan saya yakin Karamjit tidak akan memberi laluan mudah kepada saya. Pertarungan ini nanti dijangka sengit dan saya tidak sabar untuk mendepaninya," kata Muhammad Rafiq.

Penganjur Rali Malaysia 2011, WheelSport Management Sdn Bhd, juga akan memperkenalkan peringkat khas dengan menggunakan trek sepanjang 2.5km yang dibina khusus di Plaza Angsana Johor Baru untuk membolehkan peserta mencari mata tambahan kejohanan.

"Ia (peringkat khas) akan membawa sukan rali lebih hampir kepada penonton memandangkan sesetengah mereka menghadapi masalah untuk melihat aksinya dari dekat apabila perlumbaan berlangsung di ladang sawit," kata Tengku Shaharin.

-- BERNAMA