Sabtu, 9 April 2011

Sarawak Perlu Tolak Parti Luar (DAP,PAS DAP)



DAP Sarawak menganggap tindakan Presiden PAS menggelar orang Sarawak yang berpakaian Cawat sabagai golongan Otak Suku memperlihatkan tabiat PAS yang tidak dapat menerima salah satu budaya masyarakat Bumi Kenyalang.

Semalam, PRESIDEN PAS HADI AWANG telah menghina beberapa suku kaum di Sarawak yang berpakaian cawat ketika menjalankan Kempen PRU NEGERI itu dan seteusnya juga berpakaian sedemikian semasa mereka pergi Mengundi.

Menurut beliau,orang2 sebegina dikira sebagai OTAK SUKU dan tidak layak mengundi PAS dan parti2 yang bernaung dibawah Pakatan. Malah, pakaian Iban ini tidak sewajarnya lagi dipakai di saat Negara kini semakin maju.

Pakaian Cawat seperti orang2 Iban adalah pakaian orang ketinggalan zaman dan tidak sewajarnya dijadikan pakaian utama masyarakat Suku2 Kaum tersebut.

"Semua pilihanraya kecil sebelum ini keputusannya memihak kepada kita. Cuma di Batang Ai sahaja kita kalah sebab mereka ini tidak reti undi, pakai cawat lagi. Saya bukan nak hina tetapi tempat yang pakai molek,undi PAS," katanya.



HADI AWANG turut menfatwakan bahawa mana2 pemimpin yang mengundi PAS dengan berpakaian CAWAT sebagai HARAM.

PENGHINAAN Hadi Awang terhadap suku kaum ini telah menimbulkan kemarahan kemuncak terhadap Ahli Parlimen Marang tersebut. Mereka juga mendesak agar Hadi Awang diharamkan menjelaki bumi Sarawak seta merta.