Selasa, 10 Mei 2011

sambungan dolu dolu: Anwar CIA

Anwar Ibrahim yang mengetuai tunjuk perasaan dan demontrasi di Baling Kedah telah ditangkap dan sumbat di kem tahanan selama  2 tahun dari tahun 1974.

Dua tahun kemudian Anwar kembali mengetuai tunjuk perajaan dan demontrasi pelajar di UM, UKM dan ITM Shah Alam.

Perjuangan Anwar dalam menganjurkan demontrasi jalanan menentang segala bentuk permasalahan dalam negara dan antarabangsa telah membuatkan beliau menjadi fokus oleh dunia barat.


Anwar lebih cenderung menentang Rusia dan mendiamkan diri apabila rakan-rakannya lefttist menentang Amerika.

Pada ketika itu pelajar yang rajin merusuh terpecah kepada dua kumpulan iaitu rightist dan leftist. Anwar berada di pihak rightist yang pro Amerika.

Pada tahun 1970 Anwar telah dilantik menjadi Ahli jawatankuasa WAY (World Assembly of Youth.) dan kemudiannya Anwar menubuhkan WAMY (World Association of Muslim Youth)

Robert Baer, bekas Pengarah Operasi CIA mendedahkan penubuhan WAMY adalah operasi covert CIA yang bekerjasama dengan Arab Saudi
Anwar menubuhkan Abim dan kekal ke hari ini. Menurut laporan tahunan ABIM 1976/1977  ABIM dapat bantuan kewangan daripada WAMY untuk bayar elaun Pembantu Pejabat ABIM di Sekretariat ABIM Pusat.

Anwar zaman UM
Anwar juga telah menggunakan kedudukannya yang kuat dalam Abim untuk menubuhkan Yayasan Anda. Malah pejabat sekretariah Abim juga berpindah ke Yayasan Anda.  Abim dan Yayasan Anda mendapat ditanggung sepenuhnya oleh WAMY.

Itu dolu-dolu, kini Anwar lebih hebat daripada tahun 70an, Hari terlalu banyak tangan-tangan tersembunyi yang membantu beliau bergerak.

PKR parti politik mewah, banyak duit, berbelanja besar. Pada awal pemecatan beliau, wang ringgit melimpah ruah untuk menanggung orang awam yang menyertai demontrasi jalanan.

Kemasukkan Anwar ke dalam Umno pada tahun 1982 pun boleh dikatakan sebagai satu strategi sulit CIA. Walaupun ramai orang menyatakan Anwar dijemput masuk oleh Tun Mahathir sehinga Anwar menjadi anak emas beliau.

Bagaimanapun Tun telah menafikan tuduhan tersebut dan menyatakan bahawa Anwar yang memohon untuk menyertai Umno.


bersambung/..