Rabu, 21 Mac 2012

Gempa bumi itu mempunyai magnitud 7.4 menggegarkan Acapulco



Bandar Mexico (CNN) - Beratus-ratus rumah runtuh selepas gempa bumi kuat yang menggegarkan penduduk di bandar-bandar peranginan selatan Mexico dan Selasa, gempa bumi berukuran 7.4 magnitud menurut rekod yang dikeluarkan oleh US Geological Survey.

Pusat gempa adalah kira-kira 15 batu (25 kilometer) timur Ometepec, Guerrero, USGS berkata, dan kedalaman adalah kira-kira 12,4 km (20 km).

Dalam bandar berdekatan Igualapa, pegawai melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 800 buah rumah telah runtuh, kerajaan negeri Guerrero berkata dalam satu kenyataan. Tiada laporan segera kecederaan serius atau kematian.Gempa bumi Mexico merasakan seolah-jauh sebagai modal

Lebih daripada satu jam selepas gempa bumi itu, penduduk di Ometepec berasa gempa susulan, kata Francisca Villalva Davila, pengawas di bandar ini.'Jangkakan gempa susulan daripada gempa bumi Mexico'

"Terdapat banyak retak siling, rumah banyak yang runtuh," katanya kepada CNN en Español.Gempa mogok berhampiran Guerro-Oaxaca, Mexico

Kira-kira lima daripada setiap 10 rumah di perbandaran, di mana kira-kira 50,000 orang hidup, melihat kerosakan ketara, pengawas tersebut.Batu gempa bumi selatan Mexico Gempa Bumi batu selatan Mexico
"Jubin jatuh. Kami merasakan gempa susulan berterusan. Ia berjabat sekarang," katanya.

USGS mulanya melaporkan magnitud gempa bumi itu pada 7.9, tetapi kemudian disemak semula angka ke bawah. Presiden Mexico, Felipe Calderon, berkata dalam jawatan Twitter itu ialah 7.8.

Penduduk bergegas ke jalan-jalan selepas merasakan gempa bumi di Mexico City, kira-kira 200 batu (320 km) jauhnya dari pusat gempa. Pelancong dan penduduk juga merasakan gempa bumi di bandar raya peranginan Acapulco.

Calderon berkata bahawa terdapat sebarang laporan segera kerosakan yang serius, dan bahawa sistem kesihatan negara beroperasi biasanya.

"Terdapat beberapa tingkap pecah, takut banyak, panik banyak," katanya.

Rumah pelbagai runtuh dalam kawasan Ometepec, tetapi pegawai tidak mempunyai laporan kematian atau kecederaan, Gabenor negeri Guerrero Angel Aguirre kepada CNN affiliate Televisa.

Helikopter kerajaan ukur kawasan itu, katanya, dan pegawai telah menyediakan tempat pelindungan bagi penduduk pelarian, katanya.

Pihak berkuasa di Mexico City mengukur dan menilai kerosakan bangunan, sekolah dan hospital dan lain-lain, Datuk Bandar, Marcelo Ebrard berkata.

Jambatan pejalan kaki yang jatuh pada bas mini semasa gempa bumi itu, kata beliau, tetapi terdapat sebarang kecederaan.

Beberapa bangunan mempunyai retak dan tingkap pecah, katanya dalam jawatan Twitter. Gempa bumi adalah satu pengalaman yang menakutkan untuk lebih daripada 20 juta penduduk Mexico City, di mana kira-kira 10,000 orang terkorban di kawasan itu selepas gempa bumi besar-besaran pada tahun 1985.

Bandar dibina pada abu gunung berapi dan tanah liat, terdedah kepada temblors.

Jurucakap Amerika memberitahu pemberita bahawa anak perempuan sulung Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, yang sedang dalam perjalanan musim bunga dengan rakan sekelas di Mexico kira-kira 100 kilometer dari pusat gempa gempa, tidak cedera.

"Memandang kan gempa bumi hari ini, kita dapat mengesahkan bahawa Malia Obama adalah selamat dan tidak pernah berada dalam bahaya," kata Kristina Schake, jurucakap wanita pertama Michelle Obama.




google tranlator