Jumaat, 7 September 2012

Pijak potret Najib dan Rosmah bukan kesalahan?


Wah hebat sungguh pemikiran pemimpin Pkr , Amin Iskandar, Kalau macam tu lain kali boleh kita print besar-besar gambar pemimpin Pas, Pkr dan Dap kemudian kita lumur najis babi dan pamerkan di lebuh raya....no problem, kita cari penaja untuk sewa billboard selama sebulan.....haha apa kata SI KETOT selepas tuuu?
Oleh Amin Iskandar Penolong Pengarang BeritaKUALA LUMPUR, 7Sept — Aktivis pelajar rata-ratanya merasakan tindakan memijak potret perdana menteri (PM), Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor (gambar) bukanlah satu kesalahan dan merupakan tindak balas normal bagi seseorang mahasiswa yang mempunyai kesedaran politik.“Kami pasti, semua pelajar yang mempunyai kesedaran pasti akan melakukan tindak balas. “Kita masih menilai apa aksi yang terbaik sebagai respons kepada tindakan ini,” kata koordinator Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Adam Adli merujuk kepada tindakan Kolej Teknologi Antara bangsa Cybernetics (Cybernetics) membuang pelajarnya yang terlibat dalam perbuatan menghina PM dan isterinya pada malam ambang Kemerdekaan minggu lalu.Menurut Adam lagi, beliau dan kumpulannya akan bertemu dengan Muhammad Ammar A Rahman, pelajar kolej Cyberetics yang dibuang kolej semalam dalam jangka masa terdekat.“Kita tidak akan membiarkan Ammar keseorangan. “Kita akan bertemu dengan beliau dalam masa terdekat ini, dan dalam perkembangan yang sama, mengambil semangat solidariti, pihak-pihak yang bertanggung jawab terhadap ketidakadilan ini akan menerima kesan dan akibat atas isu ini,” kata Adam ketika dihubungi oleh The Malaysian Insider malam tadi.Adam sekarang ini sedang menjalani hukuman gantung tiga semester dari Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) kerana menurunkan bendera wajah Najib dalam satu demonstrasi mahasiswa di hadapan Ibu Pejabat Umno awal tahun ini.Semalam lembaga disiplin dan lembaga akademik kolej Cybernetics memutuskan untuk memberhentikan seorang pelajarnya yang didapati terbabit dalam perbuatan menghina pemimpin Negara baru-baru ini, kata kolej itu dalam satu kenyataan.Menurut kenyataan itu, perbuatan pelajar semester ketiga jurusan Diploma Kreatif Multimedia terbabit adalah atas kapasitinya sebagai individu. “Ia sama sekali tidak mewakili budaya ilmu yang dipraktikkan di Cybernetics,” kata kenyataan itu.Cybernetics juga mengambil langkah proaktif bagi membantu pihak polis sepanjang proses siasatan kes.Gerakan Demokratik Belia dan Mahasiswa (DEMA) tidak merasakan memijak potret Najib dan Rosmah sebagai satu kesalahan dan menentang tindakan kolej Cybernetics membuang pelajarnya itu.“DEMA merasakan tindakan memijak foto PM dan isterinya bukan satu kesalahan, tetapi tindakan tersebut adalah hanya cara meluahkan ketidakpuasan hati. “Yang penting sekali perbuatan tersebut tidak membahayakan nyawa atau keselamatan orang lain dan PM bukan seseorang yang tidak boleh dipertikai kan,” kata Wong Swee Nee, setiausaha pentadbir DEMA dalam kenyataan yang dikirimkan kepada The Malaysian Insider pagi tadi.Menurut DEMA lagi, tindakan yang diambil oleh kolej Cybernetics adalah kejam dan tidak munasabah.“Ternyata sekali kebebasan mahasiswa dalam negara ini semakin terkongkong dengan peraturan yang tidak munasabah.“Selain itu, tindakan pihak kolej membuang pelajar tersebut sekali menunjukkan pemikiran institusi pengajian tinggi kita adalah luput dan memihak kepada pihak berkuasa.“Kami percaya tindakan tersebut adalah untuk memberi amaran kepada mahasiswa dan anak muda untuk terus bergiat dalam himpunan aman dan gerakan sosial memandang kan kian makin banyak anak muda tampil ke depan untuk meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap regim Barisan Nasional dan kami menggesa agar pihak kolej menarik balik keputusan tersebut,” katanya.Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI) menganggap tindakan kolej Cybernetics membuang pelajar sebelum memberi peluang untuk membela diri adalah tindakan yang kurang waras.“Tindakan pihak kolej Cybernetics membuang pengajian seorang mahasiswanya kerana didakwa terlibat dengan perlakuan menghina pemimpin negara tempoh hari adalah satu tindakan yang kurang waras dan tidak mengikut prosedur. “Dalam mana-mana sistem pentadbiran sekalipun, buat kesalahan kali pertama, pihak universiti harus memberi amaran terlebih dahulu sebelum terus bertindak mengambil tindakan yang berat,” kata Khalid Ismath, timbalan presiden KAMI ketika dihubungi oleh The Malaysian Insider.Menurut KAMI lagi, tindakan kolej Cybernetics membuang pelajar tersebut adalah tindakan untuk membodek selepas mendapat keuntungan melalui dasar pinjaman pendidikan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang dapat memberi keuntungan kepada para pengusaha kolej swasta seperti mereka. “Mengikut sistem perundangan negara juga, seseorang itu tidak didapati bersalah selagi belum dijatuhkan mahkamah sebagai bersalah. “Sepatutnya, pihak pentadbiran kolej harus lebih menjaga kebajikan pelajarnya berbanding tuduhan-tuduhan yang masih belum dibuktikan secara undang-undang kerana pelajar adalah pelanggan mesti dijaga dan aset yang berharga. “KAMI akan membuat tuntutan supaya nasib pelajar yang dibuang sewenang-wenangnya itu mendapat pembelaan sewajarnya,” katanya.

Bila orang buat kat depa mesti depa marah dan akan saman...dahulu ada seorang blogger telah disaman kerana membuat imej Nik Aziz diliwat oleh Anwar Ibrahim. Di faham kan Pas Kota Bahru marah dan membuat laporan polis.

Kalau tak salah kenapa buat repot polis? Apa ka bengang punya otak Pkr....

5 ulasan:

  1. Buat gambar Anwar, Nik Aziz, Karpal, Lim (anak & bapak) besar2 lepas letak kat tengah tandas awam, kita pakat2 kencing atas gambar tu...blh ka?

    BalasPadam
  2. Masuk ke UNISEL , apa susah. Oops, UNISEL pun nak tutup...

    BalasPadam
  3. Apa punya bangang...

    BalasPadam
  4. Kencing atas gambar PM dapat jumpa PM sendiri. Bukan senang nak jumpa PM ni.

    Kencing atas gambar pemimpin PR dapat ler jumpa mereka jugak ke?

    BalasPadam
  5. Kalau dah penyangak tu, mencuri pun dia akan kata tak salah...

    BalasPadam