Sabtu, 17 November 2012

Sabit Pun.

Dah jadi sekutu, buat apa pun betul , Pas pun setuju untuk memutar belitkan  ayat suci al-Quran 


Di sini, Malaysia kini menghasil kan transkrip acara itu, sepanjang tempoh Nurul Izzah menjawab soalan dari hadirin.

Soalan 1: Ia adalah menggembirakan untuk mengetahui bahawa anda hanya tidak boleh memaksa seseorang untuk mempercayai kepercayaan anda, betul-betul? Pada apa-apa perkara.

Sekarang, saya ingin bertanya satu soalan yang sangat kontroversi, jadi apa maka LGBT (lesbian, komuniti gay, biseksual dan transgender) di sini atau minoriti seksual di sini?

Saya ingin pandangan anda bahawa kerana terdapat orang-orang yang merasakan bahawa hanya dengan dapat cinta sama jantina bertentangan dengan agama atau kepercayaan mereka, tetapi kita tidak percaya bahawa.

Kepercayaan kita sendiri adalah seperti bahawa kita bertanggung jawab kepada Tuhan, ya, tetapi biarlah kita menjadi bertanggung jawab kepada Tuhan. Terima kasih.

Moderator: YB Nurul anda boleh ... semua hak, kami akan mempunyai satu lagi, hanya satu soalan lagi, maka dia akan menjawab kedua-duanya kemudian mengambil cuti. Ya.

Soalan 2: Saya sangat gembira untuk mendengar YB Nurul bercakap tentang kebebasan beragama. Adakah dia sebenarnya memohon supaya kepada orang Melayu serta dalam segi kebebasan beragama? Itu adalah nombor satu.

Nombor dua, saya fikir ia adalah satu kesilapan untuk mempercayai bahawa Mesir sekarang ialah (dalam) keadaan yang lebih baik berbanding sebelum ia. Semua orang tahu bahawa ia semakin teruk.

Saya mempunyai seorang sahabat di Mesir dan dia adalah benar-benar tidak berpuas hati tentang apa yang sedang berlaku di sana, jadi saya percaya YB cuba untuk mempromosi kan idea negara Islam, seperti yang anda tahu ini yang benar-benar tidak benar.

Tetapi terutamanya soalan saya, apabila anda bercakap tentang kebebasan beragama, anda sebenarnya memohon kepada orang Melayu juga? Terima kasih.

Moderator: Well YB Nurul, itu adalah satu cara yang baik untuk memulakan pagi.

Para penonton ketawa.

Moderator: Anda mempunyai dua soalan import yang besar pada kedua-dua hujung spektrum. Anda boleh cuba untuk menjawab bahawa, sila.

Nurul Izzah: Terima kasih, Cyrus, saya suka juga.

Para penonton ketawa.

Nurul Izzah: Okay, jadi soalan yang pertama. Dari segi hak seksual LGBT, Tariq Ramadan ditangani soalan ini apabila IRF telah menganjurkan program, saya fikir kira-kira tiga bulan kembali dan saya fikir, sudah tentu, anda tidak hanya bercakap tentang Islam.

Terdapat batasan dan anda tahu, yang dilaksanakan di dalam agama Kristian dengan hal orang - anda tahu - LGBT, tetapi satu perkara yang penting adalah anda tidak perlu mengorbankan sesiapa.

Anda tidak perlu juga melaksanakan dan anda tahu, memastikan undang-undang yang menceroboh tanah ke swasta ... uh .. ke dalam ruang awam.

Saya berfikir bahawa adalah prinsip asas utama. Tetapi jika anda bertanya kepada saya sama ada, sebagai seorang Muslim, saya boleh menerima, saya fikir ya, anda atau sesiapa yang, selain orientasi tertentu seksual mereka.

Ya, secara peribadi anda tidak boleh menguat kuasakan mereka peraturan tertentu, dan sebagainya. Tetapi sebagai seorang Muslim, saya juga tidak boleh menerima dan itulah peraturan iman saya dan serta rakan-rakan saya yang Katolik, dan sebagainya.

Saya fikir di sini anda mahu memastikan bahawa mereka tidak menjadi mangsa, amalan semasa, sama ada bagaimana, melalui Borders (kedai buku) ... jenis, sesat, bagaimana Jawi atau Jakim pada masa itu pergi ke Sempadan, beberapa buah buku dan sebagainya, jadi cara ia diamalkan tidak menghormati dan tidak memberi apa-apa makna bagi kesucian Islam, atau mana-mana agama untuk perkara itu.

Anda mesti sentiasa menggunakan hikmah, jadi ya, saya akan katakan di sini, kita mempunyai had, tetapi pastinya ia tidak harus menceroboh ke dalam ruang awam.

Soalan kedua berhubung dengan (kepada) apa yang anda fikir saya cuba untuk menggalak kan, saya ingin membetulkan andaian itu. Ya, Mesir sedang menjalani satu proses yang huru-hara. Ia masih belum diselesai kan, terdapat banyak cabaran yang mereka hadapi.

Saya tidak mengatakan mereka telah mencapai pandangan Utopia ideal negeri dan bagaimana ia harus dikawal tetapi saya sentiasa mengambil pembangunan Ikhwanul Muslimin, khususnya, dari dilihat sebagai pergerakan yang agak dogmatik Islam tampil dengan sebuah entiti politik untuk memenuhi keperluan masa dan hubungan dan kerjasama mereka dengan Kristian Koptik adalah sesuatu yang tertentu yang kita perlu untuk melihat dan menghargai.

Jadi, jika anda mengatakan perkara-perkara yang buruk bagi Mesir, tidak. Anda, dan kami, tidak perlu begitu pertimbangan dan yang sebahagiannya masyarakat atau negara yang kita telah diwarisi yang membolehkan kita untuk melihat perkara-perkara dalam hitam dan putih, manakala kadang-kadang ia tidak semudah itu.

Kadang-kadang dalam tempoh ribut, ia adalah penting bagi mereka untuk menjalani dan diharapkan, kerana kita mahu yang terbaik. Kami ingin bahawa mereka akan mempunyai kebijaksanaan dan akhirnya menguruskan tadbir urus negara sendiri.

Tetapi ...

Cincin loceng.

Moderator: Okay, satu minit lebih.

Para penonton ketawa.

Nurul Izzah: Ya, umm, tetapi idea itu sendiri, saya fikir kembali. Dan apabila anda bertanya kepada saya, tidak ada paksaan dalam agama, walaupun Dr (Ahmad) Farouk (Musa) dipetik bahawa ayat di dalam al-Quran.

Bagaimana anda boleh meminta saya atau sesiapa sahaja, bagaimana boleh sesiapa benar-benar mengatakan, 'Maaf, ini hanya terpakai kepada orang bukan Melayu.' Ia mempunyai memohon sama ... dipakai sama.

Penonton memuji.

Nurul Izzah: Dalam al-Quran, tiada terma khusus untuk orang Melayu. Ini adalah bagaimana ia perlu dilakukan. Jadi saya diikat, sudah tentu, pandangan lazim tetapi saya akan mengatakan bahawa.

Jadi apa yang anda mahu sudah tentu dari segi kualiti. Anda percaya begitu kuat dalam iman anda, bahawa walaupun saya, yang dididik dalam Assunta dengan salib besar di dalam dewan dan menyanyi aktif masyarakat Katholik tidak akan menghalang anda.

Cincin loceng dan moderator terima kasih penceramah.

Penonton memuji, Nurul Izzah meninggal kan dewan.

1 ulasan:

  1. memang puk pas ni teruk dah lama :-
    (1) bersahabat dengan iblis ...
    (2) berjuang mahu menlantik peliwat menjadi pemimpin negara ...
    (3) membela penzina ... dengan berkata penzina itu tidak bersalah berzina dengan bini orang kerana penzina itu adalah ahli sekutunya ... mana ada kata nak bela islam ... bela pelaku dosa besar ada la ...
    (4) membela orang yang mahu membenarkan bangsa melayu yang merupakan umat islam murtad kerana orang tersebut adalah sekutunya
    (5) mengamalkan dasar asobiyah yang amat kuat di mana orang sendiri akan dipertahankan walaupun melakukan kemungkaran (rujuk contoh no 3 dan 4) mana ada berjuang untuk islam ... islam tu sekadar topeng je ...
    (6) membenarkan fitnah dan dusta kerana fitnah dan dusta itu disebarkan oleh orangnya - contoh membenarkan fitnah haji hadi yang berkata umno melepaskan air semasa prk di Tenang. mana ada ciri-ciri islam ... isle ada la ...
    (7) mengamalkan fitnah sebagai amalan harian, contoh menuduh tun m menonton vidio lucah dengan anaknya, menuduh nwar berahi meliwat tanpa 4 saksi (rujuk kes mat sabu tuduh nwar berahi dalam kes liwat 1) dan mencabar supaya nwar berahi menyaman orang yang menuduhnya, malangnya nwar berahi tidak menyaman orang itu sampai sekarang. dan menganggap nwar berahi bersalah cukup dengan cabaran itu tidak dijawap. sedangkan islam melarang fitnah ...
    (8) mempertahankan peliwat tegar kerana peliwat tersebut kini menjadi sahabatnya, contoh kes liwat 2 di mana kutbah jumaat dan ceramah menjadi medan mempertahankan peliwat, walaupun peliwat tersebut tidak mampu menjejakan kaki di hadapan kabah dan enggan bersumpah ... satu perlakuan yang mempamirkan kedayusan yang amat ... hem inilah akibat Allah menutup pintu hati mereka ...
    (9) ... sebenarnya banyak lagi tak larat aku nak tulis ... kamu fikirkanlah sendiri ... dan boleh tulis dalam reply ... amacam din ... ada betoika ...

    BalasPadam