Rabu, 19 Disember 2012

Tahniah kepada calon PMR

Calon PMR yang dapat Gred A bagi semua mata pelajaran pada tahun ini seramai 30,474 orang,menurun 0.85% berbanding 34,271 orang pada tahun 2011

Sekarang ini sistem penilaian PMR tidaklah teruk macam dulu kala.

Zaman dulu walaupun lulus semua subjek tetapi gagal Bahasa Malaysia dapat X dan tak boleh ulang apa lagi untuk naik ke tingkatan 4.

Gagal Matematik anda terpaksa masuk balik tingkatan 3 ulang setahun.

Gagal peperiksaan SRP atau LCE ketika itu alamatnya tak boleh naik tingkatan 4 dan anda terpaksa jadi penoreh getah atau kerja buruh binaan atau buruh kilang.

Sekarang zaman berubah, lulus atau tidak semua naik kelas, ada baik dan ada buruknya.

Baik ialah pelajar masih berpeluang untuk memperbaiki kedudukan mereka dalam SPM dan jika layak boleh masuk ke IPTA dengan bantuan biasiswa JPA, kalau tak dapat biasiswa boleh masuk IPTS atau IPTA dengan pinjaman PTPTN jika mereka tidak berkemampuan.

Kalau ibubapa kaya tak perlu itu semua, mereka hantar anak ke luar negara dengan senang hati.

Buruknya pula ialah banyaklah sampah sarap terutama anak-anak Pas, Pkr dan Dap yang berperangai buruk akan buat hal seperti melanggar peraturan sekolah, terlibat dengan samseng, dadah dan lain-lain masalah disiplin.

Zaman dahulu cikgu sekolah boleh goyang kaki kerana jumlah pelajar Tingkatan 4 tidak ramai dan tiada masalah disiplin.

Hari ini, silap hari bulan cikgu pun kena belasah oleh pelajarnya. Ini belum kes bocorkan tayar kenderaan guru atau mencalarkan badan kereta.

Apa pun tindakan kerajaan memberi peluang semua pelajar naik kelas adalah satu usaha memberi pelajaran yang berterusan oleh kerajaan yang memerintah iaitu BN.

Itupun ada ibubapa Pas dan Pkr (Melayu) masih mempertikaikan keupayaan kerajaan BN. Mereka masih buta dan menuduh kerajaan BN tidak ada satu pun kebaikan yang dibuat kepada rakyat.

Patutlah ramai anak Pas terlibat dengan dadah dan buang anak kerana mereka buta perut, buta hati dan babi buta.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.