Ahad, 13 Januari 2013

Himpunan Kelentong Rakyat (HKR) Gagal

Media-media pembangkang pantas melaporkan 'kejayaan' Himpunan Kelentong Rakyat (HKR) sejurus himpunan tersebut berlangsung.

Nampaknya, tafsiran 'kejayaan' oleh pihak Pakatan Rakyat memang pelik kerana selalunya sesuatu itu ditafsirkan sebagai berjaya jika ia menepati sasaran. Sedangkan HKR yang dianjurkan mereka hanya mencapai 4.5% jumlah peserta yang berjaya dikelentongkan, berbanding 1 juta yang disasarkan.

Namun, himpunan ini tetap diwar-warkan mereka sebagai 'berjaya'. Mungkin mereka menggunakan program yang sama sepertimana yang digunakan oleh DAP dalam pemilihan CEC parti itu yang menggunakan matematik tidak logik sehingga mendapati bahawa angka 45,000 adalah bersamaan dengan 1 juta.

Perlu diingatkan, bahawa sebelum himpunan berlangsung, puak-puak PR telah terlebih dahulu mewar-warkan kononnya, terdapat 10,000 polis baru direkrut khas untuk membuat kacau dan menyamar menjadi peserta. Jika ini benar, maka angka sebenar jumlah peserta hanyalah 35,000.

Bagaimanapun, media pro-PR terus mengkelentong penyokong mereka dengan memaparkan gambar-gambar superimpose serta jarak dekat yang memperlihatkan seolah-olah jumlah peserta begitu ramai. Ada juga yang cuba bermain logik matematik dengan mengira ruang sekaki persegi berbanding kawasan perhimpunan dan memberikan jumlah menghampiri 700,000 orang. Kiraan ini, walaubagaimanapun tidak mengambil-kira keluasan dan kapasiti stadium.

Faktanya, kapasiti tempat duduk staduim hanyalah 25,000. Jika dicampur dengan yang berdiri termasuk di tengah padang yang seluas 50ribu kaki persegi, dibahagi dengan 2 kaki persegi keluasan yang diperlukan untuk seorang individu bersaiz sederhana berdiri tegak, maka paling ramai mungkin terdapat lebih kurang 10,000 – 15,000 lagi. Di luar stadium pula, hanya satu bahagian sahaja yang menyaksikan peserta yang ramai, dan dalam perimeter beberapa puluh meter sahaja dari stadium, yang mana dianggarkan hanya mampu mendapat kiraan dalam 5,000 – 10,000 orang sahaja.

Justeru, anggaran rasmi yang dikeluarkan oleh pihak polis adalah lebih munasabah iaitu 45,000 orang.

Daripada jumlah ini, hanya terdapat lebih kurang 8% kaum Cina dan 2% kaum India yang berjaya dikelentong. Selebihnya, semuanya adalah Melayu PAS dan PKR yang terpaksa membawa lambang DAP dan sepanduk berbahasa Cina bagi mengkelentongkan diri sendiri kononnya kaum Cina juga ramai yang 'terkelentong'.

Apa yang kurang jelas dari himpunan ini ialah tujuan ia diadakan. Kononnya, ia untuk menuntut PRU bersih, menuntut professionalisme kakitangan awam, menuntut Bahasa Kebangsaan dimartabatkan dan entah apa-apa lagi. Tetapi, entah kenapa pemilihan parti sendiri yang jelas kotor dan tidak professional tidak pula menjadi isu. Dan entah bila pula DAP bersetuju untuk mendaulatkan Bahasa Kebangsaan sedangkan kepala surat rasmi kerajaan Selangor juga menyaksikan bahasa Mandarin diangkat setaraf.

Sebenarnya, pemimpin-pemimpin PR telah menjangkakan jumlah ini, kerana itulah mereka memilih Stadium Merdeka yang jauh lebih kecil bagi mengelak ia kelihatan kosong. Jika dibanding dengan perhimpunan ulang tahun UMNO baru-baru ini yang menyaksikan 100,000 orang di Stadium Bukit Jalil, maka jumlah RAKYAT yang menyertai HKR adalah jauh lebih rendah dari jumlah ahli UMNO.

Walaubagaimanapun, melihat dari komen-komen penyokong PR di media sosial, nampaknya 100% daripada mereka telah benar-benar percaya dengan apa saja dikelentongkan oleh pemimpin dan media mereka mengenai HKR ini.

Oleh itu, jika tujuan HKR ini adalah untuk kelentong, maka ia wajar dikatakan sebagai berjaya dengan cemerlang sekali kerana walaupun hanya 4.5% dari penyokong PR yang turun berdemonstrasi, tetapi habis satu Malaysia dan seluruh dunia berjaya dikelentong oleh PR kononnya mereka ramai penyokong, sedangkan hakikatnya, untuk mendapat 10% dari sasaran 1 juta pun tidak terdaya.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

11 ulasan:

  1. Hanya yang bodoh saja dapat dikelentong. Silent Majority telah melihat tujuan sebenar puak yang ingin menghancurkan negara. Apa pun aku dalam perjalanan pulang dari bercuti dari Utara ke KL. Aku keluar membawa anak2 bercuti untuk mengelak dari puak bangsat yang ingin menghuru-harakan KL tempat aku mencari rezeki. Apa pun enjoy habis bersama anak isteri di bumi Malaysia yang aman...

    BalasPadam
    Balasan
    1. x pyh cakap bnyk. kita PRU 13 siapa mnang

      Padam
  2. berentila auta taipingmali. rakyat bukan bodoh mcm hang. benda yang dah terang lagi bersuluh pun nak spin. agak2la nak kelentong jgn sampai nampak sgt ketololan anda

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berapa ringgit awak upah 4 orang MElayu pakai bendera DAPig ???? Siap dengan tiup trumpet untuk menarik perhatian .... Kesian nyaaaaaaaaaa

      Padam
  3. berjayakah atau tidak, tidak ada kaitan dengan awak...orang ramai yang tentukannya.. yg awak sibuk kata tak berjaya kenapa..buat ada kaitan dgn awak pun...kalau awak sokong pakatan ada juga logiknya nak ambik tahu tentangnya...meroyan nampak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak nya awak yang meroyan .....wakakakaaaaaa

      Padam
  4. kalau xramai, xyah lah puak2 umno takut sgt..

    BalasPadam
  5. kalau x ramai. xyah lah risau sgt

    BalasPadam
  6. Hanya kepada Allah dipohon restu dan keampunannya, berilah kesedaran dan hidayah kepada mereka yang masih sesat ini, kepada mereka yang amat mudah diperkotak-katikkan, dan berilah mereka (pengkelentong) kesedaran untuk sedar dan berpatah balik dari apa yang cuba mereka laksanakan yang sudah terang lagi bersuluh sememangnya munkar.....

    BalasPadam
  7. Haha.. pkr x habis2 ngan cita2 dia untuk menang.. hujung2 rakyat juga yang derita.. dok rumah lagi bagus drpd join bende yg x berfaedah ni.. sape yg pegi dpt penat je.. huhu

    BalasPadam
  8. hahahha...xfaham rupanya kamu maksud himpunan sejuta rakyat..
    klu begini pemahaman kamu...dan ini cara kamu sebagai penyokong bn...hentikan lah...
    sokong kamu membawa rebah...bn xperlukan penyokong yg xcerdik mcm kamu ni...

    BalasPadam