Rabu, 6 Mac 2013

Nur Misuri mula tunjuk taring selepas mendapat izin Anwar


MANILA – Pengerusi Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) Nur Misuari memberi amaran kepada Malaysia agar tidak membunuh adik Sultan Sulu , Sultan Jamalul Kiram III, Raja Muda Agmibuddin Kiram dan pengikutnya di Sabah kerana ia dianggap mengisytiharkan perang ke atas kaum Tausug dan bekas kumpulan pemisah itu.

Portal berita Filipina, abs-cbnnews.com. melaporkan beliau sebagai memberi nasihat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak :”Apabila anda membuat demikian, ia akan diibarat pengisytiharan perang ke atas orang kita dan MLNF. Ia adalah kewajipan suci kita melindungi orang kita.

“Setiap titik darah mereka suci kepada kita,” Misuari, dilaporkan berkata.

Pengasas MNLF itu yang menandatangani perjanjian perdamaian dengan kerajaan Ramos pada 1997, menganggap sebagai “spekulasi liar” sebarang insinuasi bahawa beliau sebagai dalang bagi tindakan diambil oleh pengikut Sulu Sultan Jamalul Kiram III di Sabah.

Katanya tindakan mengaitkannya kepada dakwaan konspirasi untuk membiayai tindakan Raja Muda Agbimuddin Kiram dan pengikutnya untuk mendesak tuntutan Kesultanan Sulu ke atas Sabah adalah tidak bertanggungjawab.

“Ia semua spekulasi liar. Pertama sekali saya tidak meminta sesiapa melakukannya. Saya tidak boleh melangkaui perana Sultan,” katanya.

“Untuk membiayainya adalah bukan persoalan. Sekiranya saya kayapun mengapa saya patut membiayai petualang pengikut Sultan? Hanya kira-kira 200 orang. Ia bukan cara saya melakukan sesuatu,” tambah beliau.

Misuari berkata sebagai ketua MNLF, beliau boleh menggerakkan 4,000 pepejuang untuk memburu penjahat Abu Sayyaf yang menjadikan beberapa warga asing sebagai tebusan di Mindanao.

Katanya beliau menghantar lebih ramai pasukan semasa insiden tebusan Sipadan pada April 2000 selepas diarah oleh Presiden Joseph Estrada dahulu.

“Adalalah tidak bertanggungjawab untuk sesiapa yang membuat spekulasi saya terlibat dalam kegilaan ini.”

Pemimpin MNLF itu menyatakan kebimbangan tentang nasib Raja Muda Kiram dan pengikutnya selepas mereka dilaporkan dibom oleh jet pejuang Malaysia pada pagi tadi.

16 ulasan:

  1. dia yg mulakan dulu.....adaka patut....bunuh semua...penyagak...

    BalasPadam
  2. “Adalalah tidak bertanggungjawab untuk sesiapa yang membuat spekulasi saya terlibat dalam kegilaan ini.” - Misuari

    Pukimak punya orang, kawan dia datang serang rumah orang, lepas tu nak ugut2 Malaysia pulak... Dlm masa sama nak nafikan penglibatan...

    Aku sokong ATM ajar mangkuk hayun semua ni (all-out) sbb dah dijangka MNLF akan cuba melancarkan perang yg berpanjangan dgn Malaysia setelah kalah teruk di Filipina.

    Lets those bastard knew who they're fucking with.

    BalasPadam
  3. nur misuari lu sudah kena tangkap di m'sia dulu,klau lu berani lu dtg bersama askar kau serang di lahad datu tgk

    BalasPadam
  4. eh..nampaknya bimbang sangat ngan nyawa keturunan kiram ni ...apa nyawa rakyat malaysia ni tak de nilai ke ....berani buat kenalah berani tanggung ....barulah dikatakan pendekar.....toleransi macamana lagi yang engkau orang nak eh....menghasut rakyat membuat kerja siasia....kan lebih baik membangunkan ekonomi pengikut memertabatkan maruah bangsa kamu spt yg dilakukan oleh KUMPULAN MILF,sampai bila nak berperg lebihlebih sesama Islam.....
    ALLAH tidak mengubah nasib sesuatu bangsa selagi mereka tidak sedar...dan berubah......

    BalasPadam
  5. haha ye la tu.. semua masalah di malaysia ni salah anwar ibrahim..

    BalasPadam
  6. Kalau buat kenyataan biar cerdik..
    Kalau dah masuk ke negara org dan membuat onar, membunuh anggota keselamatan, adakah lawan hanya membiarkan sahaja????

    Bila diberi ruang dan peluang utk menyerah diri, tetapi tidak langsung boleh berkompromi, so..apa yg patut dilakukan?.

    Tengok dan biarkan sahaja puak2 ni berdendang sayang...biarkan mereka membunuh sahaja tanpa melakukan apa2?...undang2 mana diguna pakai?.

    Nah, terimalah akibatnya kalau degil...suka atau tidak itu pilihanya...

    BalasPadam
  7. TUTUR KATA ORANG YANG HILANG TARING , CAKAP BESAR, PULUH TAHUN JADI GABENOR APA YANG DIA BUAT HINGGAKAN MNLF TAK RELEVAN LAGI. DUIT TAK ADA MEROYANLAH- DULU GHADAFI PUMP BANYAK DUIT......
    SULTAN SULU INI IBARATKAN PEMINTA SEDEKAH KOT....

    BalasPadam
  8. bila dah buat salah kasi pusing kat org line mcm kes kalimah allah saint najieb dah benar gunakan al-kitab melayu bila terbongkar tuduh pas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah jelas kerja tokey pas, nak pusing jugak.................klu dah malaun, malaun jugaklah......bodoh tak abis2

      Padam
    2. kpd tanpa nama 9.50 pm. ko ni budu bah. tuduh najib plak. hj hadi lg tt ngan nuar tu benarkan kalimah Allah tu apa hal.nak kona pun patut patut ba. bodoh x abis2

      Padam
  9. oii setan misuari. ape kau igt darah tentera msia x bernilai ke.. thu darah korang je suci? suci x suci dah berpuluh askar ko khilangan darah. ko dtg sini misuari, kerajaan kami x sabar nk dera ko smpai mti. sama mcm tentera sulu ko perlakukan wira2 msia.

    BalasPadam
  10. hoi setan misuari, hape ko igt darah wira msia x de nilai ke?!!setitik darah mereka yg tumpah dh mmpu mnyebabkn puluhan tentera sulu tumpah darah.. kalo ko brani, datang sini. kerajaan kami x sabar nk tgkap n dera ko mcm yg askar zalim ko tu buat pd wira2 kami,

    BalasPadam
  11. mahsuri dengan anuar adalah kawan ..dan sebelum ini pernah beberapakali berjumpa...mungkin berbincang tentang serangan d sabah..hehehe...logik juga tu....pihak risikan filipina mengatakan anuar adalah salah seorang dalang serangan d sabah......fikir2..kan lah..

    BalasPadam
  12. salam...
    anuar dan mahsuri d katakan pernah berjumpa beberapakali sebelum serangan ini....pihak risikan filipina juga mengatan anuar adalah salah seorang dalang yg menjemput penceroboh....
    memasuki sabah ..kalau anuar betul2 berslah..dia patut d hukum...kerana menyebabkan punca nya pencerobohan ini...dan pertumpahan darah d bumi sabah..

    BalasPadam
  13. aduh.. ramai makhluk kurang cerdik daripada yang cerdik rupanya.. tu lah.. lain kali jangan baca utusan je.. ish ish ish.. kesian..

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang kalau kena batang hidung boss korang kaki panjat jantan tu, semua tak betul bah...kau bodoh lebih teruk dari anjing bah kau...

      Padam