Langkau ke kandungan utama

Abang Nod disahkan mahu jadikan negara ini sebuah republik

Menteri Luar Tabie

Abang Nod seorang ahli politik yang nampak cerdik tetapi sebenarnya tidak, malah lebih kurang sama seperti kecerdikan seekor burung unta.

Kebodohannya terserlah sejak beliau mula beriya-ria nak menjadi timbalan presiden Umno lagi, walaupun dia mampu memperdaya akan orang lain pada peringkat mula tetapi akhirnya membuatkan mangsa atau pengikutnya berfikir semula bahawa apa yang abang Nod lakukan adalah untuk mengangkat dirinya sahaja.

1993 abang Nod melantik semua CEO yang ada kepentingan dalam kerajaan dengan orangnya. malah universiti awam pun dikacau-bilau kan oleh abang Nod. Universiti yang ketara rosak di porak perandakan ialah  UIA, ( rujuk kenyataan bekas-bekas pensyarah yang lari dari beliau seperti Dr Sidek Baba dll). Malah dengan muka tak malu beliau mengaku kepada dunia bahawa UIA adalah ilham dari pemikiran beliau.

Kebodohannya terus didedahkan satu persatu, dari dalam penjara dan hinggalah kegiatan sumbang dalam dan luar negara. Setiap inci pergerakan abang Nod akan dicatatkan. Sekian masa, sekian tarikh, sekian tempat, jumpa siapa, bincang apa, buat apa, semuanya dicatat.

Abang Nod ni satu kelemahannya ialah dia suka canangkan apa yang akan beliau lakukan, contohnya isu Sabah, awal-awal lagi beliau dah dendangkan lagu ' tanya sama pokok'  ( rujuk you tube yang TM upload). Kisah beliau nak jadikan Malaysia sebagai republik pun sudah diketahui umum dengan cadangan beliau supaya dihapuskan sistem raja berparlimen atau raja berpelembagaan.

Kini setelah kalah PRU 13 , abang Nod terus bermain dengan isu Undi Popular. Menurut abang Nod, pembangkang sejak 2008 lagi sudah menang melalui undi popular. Memang betul lah berdasarkan jumlah undi keseluruhannya Dap, Pkr dan Pas mendapat lebih undi berbanding BN. tetapi dalam menentukan siapa perdana menteri ia tidak bersandarkan undi popular. Kita bersandarkan kepada kawasan dan pecahan parlimen dan dewan Dun.  Kita mengambil kira berapa kawasan parlimen dan Dun yang menang, bukan dijumlahkan kesemua jumlah pengundi satu negeri dan satu Malaysia.

Perak pada PRU 12 tahun 2008, BN mendapat 404,106 undi dan pembangkang mendapat 444,123 undi dan Perak jatuh ke tangan pembangkang walaupun BN menang 28 kerusi, tetapi terpaksa akur kepada Pas yang menang 6 kerusi, Dap 18 kerusi dan Pkr 7 kerusi.

Pada PRU 13 awal bulan ini, BN hanya mendapat 512,451 undi berbanding pembangkang yang mendapat 624,344 undi tetapi berdasarkan kawasan BN menang di 31 kawasan Dun berbanding Pas, Pkr dan Dap yang hanya menang 28 kawasan dan Perak kekal milik BN kali buat kali ini.

Menurut Datuk Ahmad Maslan dalam analisanya pakatan pembangkang hanya mendapat kelebihan undi popular di lima negeri iaitu di Selangor, Kelantan, Perak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan sahaja.

Undi popular mereka cuma 49.9 peratus, undi popular Barisan Nasional (BN) 47 peratus, tiga peratus lagi itu undi rosak dan undi calon Bebas. BN mendapat undi popular di sembilan negeri melebihi pembangkang yang mendapat undi popular di lima buah negeri sahaja.
Auta Abang Nod


Kesimpulannya ialah abang Nod jangan lah nak main isu undi popular, pengarang Harakah Subky Latif pun telah menulis dalam akhbar Pas berjudul 'Semua tahu undi popular tak ubah apa-apa'

Justeru, janganlah main isu ini wahai abang Nod kerana ia menunjukkan kebodohan sendiri yang mahu jadikan Malaysia sebagai sebuah negara republik seperti Singapore dan lain-lain.

Ulasan

  1. Mana ada PR yang rasmi. Bila nak perintah Malaysia, babi kata;"Kita olang menang manyak dali lu maaaa.. saya mawu jadi peldana menteli ooo". Unta kata,"Ana pun menang banyak la..itu jewatan mosti kasi sama ana fasal ana oran Malayula...". Monyet-monyet pun bertempik sambil garu-garu,"Tak boleh, tak boleh kamu jadi PM. Itu hari sudah janji bagi sama saya. Saya mau jugak! saya mau jugak! Kalau tak bagi saya repot kat Obama suruh dia roket kamu semua!"

    Tanya sama pengundi mana pergi undi, nak jadi PM pun dah tak jadi....tra..la...la

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…