Langkau ke kandungan utama

Pengalaman TM ke Belaga



Pada 1983 TM bersama seorang rakan dari Jerantut, En Haniffah pernah merasai pengalaman manis ke Belaga Sarawak.

Perjalanan dengan bot ekspres bermula di Sibu ke Kapit mengambil masa 7 jam dan malam itu kami tidur di sebuah quaters guru SMK Kapit di rumah  Cikgu Shukri dan Ustaz Kasim yang sering muncul dalam program Motivasi pagi satu ketika dahulu.

Keesokan harinya seawal jam 4 pagi kami terpaksa menaiki sebuah bot yang tidak berbumbung untuk ke Belaga, bot tersebut lebih kepada membawa muatan kargo untuk kegunaan penduduk Belaga. Kami sampai di Belaga lebih kurang jam 10.00 malam dan kerana tiada hotel, kami mencari balai polis dan alhamdullah kami berjumpa dengan sebuah premis kayu yang langsung tidak menyerupai balai. Tujuan kami hanya satu untuk menumpang tidur. 

Nasib kami baik kerana bertemu dengan seorang koperal polis bernama Hafiz yang berasal dari Pahang lalu kami di bawa ke rumah bapa angkat tempat beliau menyewa bilik.  Pada malam itu kami dikejutkan dengan rupa bentuk rumah yang sama seperti rumah-rumah di semenanjung. 

Keesokan harinya baru lah jelas bahawa hampir ke semua rumah-rumah di kampung tersebut sama reka bentuknya. Menurut tuan rumah yang kami menumpang menceritakan kebanyakan penduduk melayu di Belaga adalah berasal dari Terengganu dan mereka datang untuk berdagang tetapi akhirnya menetap dan berkahwin dengan penduduk tempatan.

Sebelum ke Belaga, beberapa orang pegawai polis dan guru-guru di Kapit telah mengusik kami dengan cerita-cerita yang menggerunkan. 

Ada yang berseloroh berkata " selamat jalan, nanti kalau kami dengar cerita bot terbalik kami buat lah kenduri arwah untuk kami berdua dan mereka kan pasang pukat untuk mendapatkan jasad kami" 

Begitu lah dahsyatnya gurauan mereka, namun kami faham sangat budaya pegawai-pegawai semenanjung yang berkhidmat di sana, suka bergurau kaw-kaw. kutuk rapat-rapat tanpa kesian belas, sebab itulah ramai orang tempatan tidak dapat bergaul rapat dengan orang semenanjung di sana.

Sepanjang perjalanan ke Belaga terdapat beberapa buah bangkai bot ekspres dan bot kargo yang terbalik dan di tinggalkan di sungai  tersebut dengan mengikat tong-tong drum minyak untuk tujuan pengapungan.

Pemandangan di kiri dan kanan cukup cantik sukar digambarkan betapa indahnya pemandangan di pedalaman Sarawak. Cuma hari ini mungkin berbeza kerana sudah ada empangan Bakun. 

Sepanjang perjalanan terdapat dua jeram yang sangat bahaya dan penumpang diminta turun dan berjalan kaki sehingga melepasi ketinggian jeram. Melihat keupayaan bot menongkah jeram sangat mengujakan. bot terpaksa menggunakan enjin tambahan untuk membolehkan bot memanjat jeram tersebut. Selepas itu pengemudi akan berhentikan di tebing untuk mengambil semula penumpang. begitulah prosesnya untuk jeram kedua.  Pemandu terpaksa memeriksa propelar setiap kali berjaya melepasi jeram tersebut.

Setelah beberapa malam berada di Belaga tiba lah masa untuk balik, kali ini menaiki bot laju yang mempunyai 4 enjin setiap enjin kekuatan 200 hp. Perjalanan kali ini lebih hebat dan lebih menyeramkan. Pemandu bot adalah keturunan Kayan yang mahir dengan selok belok Sungai Rajang. 

Sepanjang perjalanan kami tidak perlu turun ke tebing sungai kerana bot laju itu mampu terjun jeram dengan cukup bergaya namun simbahan air sungai akan masuk ke dalam bot setiap kali penerjunan dibuat.  Setiap kali berjaya terjun, pengemudi dan pembantu beliau akan menghentikan bot di kawasan air tenang dan memeriksa setiap bilah propellar enjin tersebut. 

Syukur kerana sepanjang perjalanan pergi dan balik tidak ada apa-apa yang berlaku, satu pengalaman yang sukar dilupakan.

Kini menaiki bot ekpress dikawal oleh pihak berkuasa, setiap penumpang yang akan menaiki bot diwajibkan mencatat nama dalam borang yang disediakan dan had muatan juga dikawal oleh pihak berkuasa (LSS). Namun peristiwa bot karam dua hari lepas mungkin disebabkan bot tersebut mengambil penumpang di pangkalan balak sepanjang sungai. mereka balik untuk sambutan Gawai Dayak hujung minggu ini.

Takziah kepada keluarga yang kehilangan ahli keluarga yang hilang dalam kejadian tersebut.

Tambahan, semasa menaiki bot dari Sibu ke Kapit, bot kami di arah berhenti oleh polis marin sebelum tiba di Konawit untuk diperiksa kerana beberapa hari sebelum itu berlaku serangan pengganas komunis terhadap tentera  di kawasan Rascom.

Ulasan

  1. kerajaan negeri buatlah jalan raya ke Kapit. 20 km je.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…