Isnin, 30 September 2013

Jamawi Jaafar calon NKPUM tumbang dalam kempen di Pantai Timur

Terkejut apabila mendapat berita dan gambar Saudara Jamawi tumbang dalam kempen mengejar kerusi NKPUM dalam facebook tadi. Kejadian berlaku di Terengganu petang semalam.

Awal-awal lagi TM sudah nyatakan jika terlalu kuat berkempen dan berkejar ke sana ke mari akan menjejaskan kesihatan. Ia di tulis dalam entry terdahulu.

Ternyata ianya benar-benar berlaku kepada Jamawi. Selepas itu timbul pula arahan daripada Dato Hafarizan dan Jawatan Kuasa Pemilih yang melarang calon berkempen, melarang membuat sidang media khas untuk berkempen, larangan menggunakan facebook dan sebagainya.

Namun segala larangan yang disuarakan rasanya tidak disampaikan kepada semua calon yang bertanding. Kata AJK lagi semua larangan berkuat kuasa sejak 15 Julai 2013 lagi.
Akan tetapi dilihat sudah ramai yang membuat sidang media di tv, atau ditemu bual oleh pemberita.

Semua larangan Jawatan kuasa dipandang sepi samada tidak sampai atau tidak jelas atau tiada hitam putih.

Jika diikutkan Jamawi telah melanggar arahan jawatan kuasa disiplin kerana telah melanggar arahan larangan berkempen.

Jawatan kuasa pemilihan diberitakan akan membuat road show bagi memperkenalkan calon ke setiap negeri jadi tak perlulah bersusah payah nak berkempen. Cuma tak jelas ialah larangan dan road show ini untuk 4 sayap atau untuk MT sahaja, jika untuk MT maka Jamawi akan terlepas dari larangan berkempen. Cuma kasihan lah kepada Cikgu Suhasni, Cikgu Rahimi dan beberapa penjawat awam yang lain kerana tidak berpeluang untuk berkempen road tour sebab sibuk dengan peperiksaan PMR, SPM, STPM dll.

Semalam Taiping Review menulis bahawa NGO telah diperkudakan untuk kempen UMNO kali ini. Ia berlaku kerana ramai calon yang bertanding adalah pemimpin NGO dan kerana tiada larangan maka NGO adalah landasan terbaik untuk berkempen. Kena bijak cari loophole yang tidak menyalahi peraturan yang dibuat oleh jawatan kuasa.

Larangan berkempen dalam sosial media di fahamkan  tidak boleh tetapi jika larangan tersebut dikuat kuasakan ia sama sekali menyekat peluang muka baru yang tidak dikenali ramai untuk berkempen.

Apapun pemilihan kali ini lebih terbuka dan lebih baik dari sebelum sebelum nya. Cuma segala peraturan dan cara cara berkempen harus di perjelaskan 3 atau 4 bulan lebih awal.
Sekian.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.