Selasa, 5 Ogos 2014

Tidak Hormat Berkabung 100 hari di Perak

Al Kisahnya ada satu majlis yang berlangsung baru baru ini di kawasan Larut Matang dan Selama yang di anjurkan Pembesar Negeri dikatakan tidak menghormati berkabungnya 100 Negeri Perak sebagai penghormatan pemergian DYMM Almarhum Sultan Azlan.

Walaupun dinasihatkan supaya majlis tersebut tiada upacara hiburan.. malangnya tetap diadakan dengan pelbagai tarian dan hiburan mencolok mata..

Lupakah warga Larut Matang dan Selama yang kita sedang berkabung dan dalam kesedihan?

Wallahualam..

M.B.I.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum saudara. Walaupun posting ni dah lama, saya baru dapat tahu mengenainya dan sedikit pencerahan perlu diberikan agar perkara sebenarnya disampaikan dengan lengkap.

    Untuk pengetahuan saudara, saya tahu majlis mana yang saudara maksudkan. Malah, saya adalah salah seorang penggerak Majlis Makan Malam Amal Jalinan Kasih yang diadakan bertujuan untuk mengumpul dana bagi meringankan beban pesakit-pesakit kanser, leukimia dan lain-lain penyakit kritikal.

    Memang tak dinafikan ada diselitkan acara tarian tapi nak kata pelbagai tu macam banyak sangat. Seingat saya cuma ada 3 kumpulan tarian sahaja. Dan nak kata menjolokkan mata pakaian penari-penari tersebut, masalahnya mereka yang menari ini budak-budak. Sebagai manusia biasa ianya bagi saya hanyalah kelihatan sebagai persembahan yang comel, melainkan saudara mempunyai masalah penyakit Pedophilia.

    Saya tak ada masalah kalau tujuan saudara untuk menegur secara positif, ianya boleh diterima dan diperbaiki pada masa akan datang. Walau bagaimanapun sekiranya dah dipost secara awam macam ni kenalah dengan maklumat yang lengkap dan mendalam tentang Majlis tersebut berkenaan apa, untuk apa, untuk siapa dan mengapa ia diadakan. Kalau terlalu ringkas macam ni, apa niat sebenarnya saudara?

    Mungkin majlis tersebut ada cacat-celanya tetapi sebelum nak membuat apa-apa andaian kenalah lengkapkan maklumatnya dahulu dan disampaikan secara lengkap apa sebenarnya yang telah berlaku. Saya rasa saudara tahu siapa penganjurnya, boleh pergi jumpa untuk mendapatkan maklumat yang terperinci daripada membuat andaian sebegini.

    Mohon kemaafan sekiranya penjelasan saya ini mengguris hati sesiapa.

    BalasPadam