Ahad, 3 Mei 2015

#PRKPermatangpauh : Bantah GST dan PKR 17 tahun gagal membangunkan Permatang Pauh

Demo bantah GST pada 1 Mei 2015 di Kuala Lumpur ternyata gagal menarik penyokong Bershit 1.0 dan Bershit 2.0 untuk bantahan menolak cukai baru GST.

Kelmarin Sabtu,  bersembang dengan seorang Ustaz Pas


Ustaz     : "Ramai tak demo di KL semaian?"

Tm         :  " Adalah 15 ribu maksimum, tetapi ada  kata 500 ribu."

Dengar perkataan 15 ribu dan 500 ribu Ustaz Pas tersenyum senang hati sambil menyambung kenyataannya.

Ustaz      : " Eloklah kerajaan tarik balik GST dan balik macam asal, dulu mana ada cukai"

Tm          : " Betul kah dulu tak ada cukai?"

Ustaz       : " Betul lah dulu beli ikan, beli sayur, beli barang kat supermaket mana ada caj GST".

Tm           : " Ustaz, dalam setahun berapa ribu ustaz bayar cukai pendapatan?"

Ustaz       : " Tak pernah kena pun"

Tm           : " Ustaz tak bayar cukai pendapatan itu kira untung lah, saya ini tiap-tiap tahun kena bayar"

Ustaz        : " Banyak ka?"

Tm            : " Beribu juga lah tiap-tiap tahun"

Tm            : "Gst ini bagus ustaz, dulu cukai jualan sampai 5% hingga10% saja

Tm            : " Cukai perkhidmatan pula 6%,

Tm             : "Sekarang cukai 10% dan 6%  dibundarkan menjadi satu angka sahaja iaitu 6%."



Itu lah mukadimahnya dan selepas itu Tm pun mulakan sekolah kan ustaz tu sikit.

" GST ini bagusllah ustaz, sebab dengan adanya GST, peniaga-peniaga tak boleh lagi nak menipu LHDN dan Kastam. Dulu sebelum GST, tiap-tiap tahun depa kat perniagaan mereka tak untung banyak, jadi depa declare pendapatan mereka sikit, sebab itu lah cukai pendapatan hasil perniagaan mereka kecil, kami yang makan gaji ini tak boleh tipu, tiap-tiap bulan salinan gaji dah dihantar kepada LHDN oleh majikan. "

"Peniaga pula tak ada hantar  penyata hasil pendapatan atau jualan mereka setiap bulan, depa tipu pun  kuat, siap saja berang, nak keluar pintu kilang pun depa dah tipu kastam dengan merendahkan nilai produk depa, bila dah keluar masuk stor yang dikuasai oleh kroni depa. lepas tu barang yang cukai 10% tadi dijual berkali ganda harganya. "

" Ustaz dulu cukai kereta mewah Anwar penaik jadi 300% sebab nak ambil balik duit tauke-tauke atau ahli perniagaan yang dok menipu kastam dan LHDN. Walaupun setiap tahun declare cukai ciput tetapi depa mampu beli kereta mercedes, bmw dan lain-lain, jadi Anwar Ibrahim ketika itu menaikkan cukai import menjadi 300%. Sama lah juga caj pasport antara bangsa. dulu harga RM60.00 untuk 5 tahun dinaikkan menjadi RM300 untuk 5 tahun.  Sebab peniaga ini suka melancong, bayar cukai tak mahu lebih-lebih."


" Yang dok pi buat demo itu buat apa, bukan ada faedah pun, peniaga senyum lah bila tengok kita buat demo, kalau sistem cukai GST dihapuskan yang untuk ialah peniaga sebab mereka boleh manipute cukai ikut suka hati depa macam sebelum ini.  "

" Cuba ustaz pergi kedai tayar, sekarang harga tayar campur cukai 6% lebih murah daripada harga sebelum ini. sebab dulu cukainya 10%. Kilang tayar tak macam kilang tempatan yang kuat tipu, "

"Anwar Ibrahim pun setuju dengan GST, dia pernah kata, kalau menang kita laksanakan GST sebab sistem GST dapat menghapus kan ketirisan.

"Rafizi Ramli pun dalam ceramah dulu menghuraikan panjang lebar tentang kebaikan GST tetapi bila kerajaan nak buat maka parti pembangkang akan buat U-Turn dan kondem balik sistem cukai GST."

TM bertanya lagi soalan tambahan kepada ustaz tersebut , " Ustaz! Siapa yang dok penaik harga yang sebenarnya? "  Jawab ustaz mudah sahaja " Kerajaan lah"

TM pun menjawab dengan panjang lebar ;

" Yang penaik harga ialah kepala samseng jaga kawasan, bila cukup masa dan tempoh edah depa akan arahkan peniaga menaikkan harga barangan dan perkhidmatan, sesiapa yang engkar akan terima akibat dan kesan keingkaran, kerajaan boleh mengawal sahaja dan bertindak jika ada laporan.

" Ustaz tahu tak fasal harga satay naik? Bila dia geleng kepala TM pun tambah sikit lagi isu satay naik harga di pekan T*******.

" Dulu ada seorang peniaga yang otai dah, jual satay pada harga lama tetapi seorang lagi ambil keputusan menaikkan harga dengan alasan harga petrol dan diesel meningkat. Bila peniaga otai ini enggan menaikkan harga, peniaga yang seorang lagi hantar samseng ugut otai itu supaya menaikkan harga, tetapi kerana otai itu pun orang hebat dia pun enggan tunjuk kepala kepada samseng tadi sampai ke sudah. Itu baru melayu yang berniaga kecil-kecil, bayangkan jika perniagaan besar-besar yang melibatkan jutaan ringgit.

Ustaz itu pun angguk-angguk kepala tanda faham dan kemudian aku pun beredar dan bersalam dengan beliau, moga-moga ustaz itu faham akan faedah GST.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan