Langkau ke kandungan utama

PROTON SENDS FIRST BATCH OF CARS TO CHILE


 PROTON Holdings Berhad ("PROTON" or "the Company") re-enters the Chile market after its last export of the Proton Wira in 1998. 50 units of Proton Prevé left hand drive (“LHD”) will be on its way to San Antonio, Chile, to mark the first batch of cars from the total of 1,000 units of cars PROTON anticipates to sell in Chile this year.


Proton cars will be sold by Andes Motor, a subsidiary of the Kaufmann Group, a distributor for Chile who signed the Distributor Agreement with PROTON on 1 July 2015.



"Our plan to export to Chile started back when the Malaysia-Chile Free Trade Agreement (“FTA”) was signed on 25 February 2012. PROTON enjoys a 6% exemption of import duty and we are thankful to the Malaysian government for this trade initiative. This gave us the opportunity to identify a viable marketplace for the entry of a left-hand drive market for our cars," said Dato' Abdul Harith Abdullah, Chief Executive Officer of PROTON.



Besides the Prevé, LHD Exora and Saga are the other two models that will also be marketed in main cities of Santiago, Concepcion Vina La Serena, Antofagasta and Valdivia Temuco Osorno.



"We are excited to re-enter the Chilean market after we sold almost 3,000 units of cars back then, from 1994 to 1998. Now, we have a new partner, who is a leading distributor of buses, trucks and luxury cars with a vast network to provide proven sales and after sales services. PROTON will be their first and only passenger car brand to be marketed for the mass market, with Chile's population of 17.6 million and a total industry volume of around 330,000 passenger cars. This huge market potential is a golden opportunity for PROTON in our efforts to increase our production volume and expand our sales and market presence," Dato' Harith added.



"As this year is an interesting year for PROTON, we are positive that this is the beginning of many more opportunities to go global, especially after we complete our current new engine programme for us to meet the more stringent regulations of European countries. We shall continue to build good cars and carry out product improvements so that we not only do better in our home turf, but improve our global presence as well," Dato' Harith added further.



The launch sales for the Prevé and Exora in Chile are targeted to be in May 2016 followed with the Saga in November 2016. The models that will be available for the Chilean market are Prevé 1.6 Standard MT, Prevé 1.6 Executive MT and Prevé 1.6 Premium CVT. Meanwhile for the Exora, it will be the 1.6 Standard CVT and Exora 1.6 Premium CVT. In November 2016, the Saga FLX 1.6 Standard MT and Saga FLX 1.6 Premium MT will make its debut entry.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Perihal Elaun Keraian Kakitangan Kerajaan

ELAUN KERAIAN
BAGI pegawai-pegawai kerajaan gred 43 ke atas, mereka di peruntukkan dengan elaun keraian yang merupakan sebahagian daripada pendapatan mereka. Elaun minima RM400 sebulan di kecualikan daripada cukai pendapatan.

Imbuhan Tetap Keraian yang diberikan kepada pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan pegawai tertentu dalam Kumpulan Pengurusan dan Profesional merupakan elaun yang dibayar atas kadar tetap secara bulanan.

Tujuan pemberian Imbuhan Tetap Keraian adalah sebab jawatan dan tanggung jawab pegawai memerlukan mereka meraikan tetamu bagi mewujudkan suasana ramah mesra. -- FAQ SSM oleh JPA

Namun pada kebiasaannya, Imbuhan Tetap Keraian ini hanya digunakan untuk meraikan diri sendiri ataupun keluarga sendiri sahaja ataupun untuk membayar hutang-hutang peribadi sahaja.

Andai kata ada tetamu yang datang ke pejabat dan mereka di jamu, itu adalah dari perbelanjaan pejabat. Malahan ada pejabat yang membayar makan minum tetamu yang diraikan di hotel/restoran menggunak…

#SIAPA_ARAH_BUNUH_ALTANTUYA?

(By: Ariff Ahmad)
Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1).  
Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut.
Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di Parlimen seawal tahun 1993 lagi (sila rujuk pada beberapa SCREENSHOT HANSARD dibawah). Persoalannya ialah, jika Mahathir sebagai Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkata dia tidak tahu tentang rancangan hendak membeli KAPAL SELAM, jadi apa yang Mahathir buat semasa isu tersebut dibahas di Parlimen. DIA TIDUR AGAKNYA  
Ini adalah fakta-fakta tentang siapa yang terlibat didalam pembelian kapal selam Scorpene
👉1) Yang mencadangkan pembelian kapal selam ialah
a) Mokhzani Mahathir dan 
b) Ibrahim M…

APA SEBENARNYA TUN MAHATHIR MAHU?

TS Zeti dan Tun Daim telah mengakui ekonomi negara kekal kukuh dan rezab simpanan negara mempunyai rm436 billion, tertinggi dalam sejarah negara!
Terbaru Tun Mahathir telah membuat kenyataan yang mana 1MDB ...penubuhan siasatan diRaja ( RCI ) tidak perlu kerana tiada bukti kukuh untuk disabitkan kesalahan pada Najib.
Kini semuanya sudah nyata dan jelas..100% sebelum ini isu2 tersebut telah di politikkan kerana ada sesuatu yang tersembunyi hanya Najib dan Mahathir sahaja yang mengetahui.
Dulu Mahathir kata Najib dan kerajaan BN perlu ditumbangkan untuk menyelamatkan negara dari MUFLIS  dan juga tak mahu aset2 negara dijual ke negara luar. 
Malah dengan konsisten mengatakan Najib penyamun dan pencuri harta rakyat serta mengayakan keluarga mereka.
Hanya 5 hari sahaja Mahathir dapat kuasa..segalanya sudah terjawab hanya dengan kenyataan Zeti dan Daim sahaja.
Adakah Mahathir jujur dengan perjuangan agama bangsa dan negara?
Dalam sejarah satu permainan politik yang amat kotor...fitnah, pembohongan…