Khamis, 26 Mei 2016

Juruterbang terlena,





HANYA beberapa jam selepas pesawat EgyptAir MS804 hilang dari radar dan disahkan terhempas di Laut Mediterranean hingga mengorbankan 66 nyawa, sebuah pesawat Delta Airlines dengan nombor penerbangan DL 8957 dari Jerman ke Kuwait dilaporkan tersesat di wilayah udara Greece.


Susulan itu, pegawai trafik udara di Greece terus menghubungi juruterbang bagi mengetahui masalah sebenar yang sedang dihadapi oleh pesawat komersial Perancis tersebut termasuk kemungkinan dirampas pengganas.


Namun, keadaan panik mula tercetus selepas juruterbang pesawat itu pula langsung tidak bertindak balas sehingga memaksa pegawai trafik udara segera melaporkan perkara itu kepada Kementerian Pertahanan Greece.


Dua buat jet tempur tentera udara Greece jenis F-16 kemudiannya dikerahkan untuk memintas dan mengepung pesawat model Airbus A320 yang mungkin sesat di laluan tersebut.


Hasilnya pilot jet tempur mendapati juruterbang pesawat Delta Airlines berkenaan, dipercayai dalam situasi terlelap selepas meletakkan jentera kendaliannya dalam mod auto pilot.


Juruterbang berkenaan yang nyenyak tidur dikatakan tidak nampak cahaya laser yang disuluh oleh jet tempur sehingga memaksa sinaran laser itu disuluhkan pula kepada penumpang.


Beberapa penumpang yang kebetulan perasan kemudian memaklumkan kepada pramugari bahawa penerbangan mereka telah dikepung oleh pesawat pejuang tentera Greece.


Bimbang insiden buruk, pramugari yang panik segera mengetuk pintu kokpit pesawat bagi memaklumkan hal kecemasan itu kepada juruterbang.


Biro Keselamatan Pengangkutan Australia sebelum ini, telah mengenal pasti 12 kemalangan udara berlaku akibat terlelap dan 64 kes pesawat nyaris hilang disebabkan faktor juruterbang yang keletihan. – MYNEWSHUB.CC


- See more at: http://www.tv14.my/2016/05/26/pilot-terlelap-pesawat-tersesat-arah/#sthash.iIwDvh6j.dpuf