Khamis, 27 April 2017

GST, Pendidikan dan Perubahan.



Hujah penyokong Mahathir tanpa GST pun PM Mahathir mampu bangunkan negara lebih baik dari Najib dilihat amat tidak rasional. Mereka membuat andaian yang bersifat subjektif semata-mata. Juga didorong untuk menipu dan memfitnah.

Dalam bidang pendidikan misalnya, jumlah guru pada zaman Mahathir (2000) hanyalah 267,010 orang untuk 4 juta lebih pelajar.

Hari ini, Perdana Menteri Najib Razak (2016) mempunyai 421, 828 orang guru untuk mendidik lebih 5 juta pelajar.

Pada tahun 2000 jumlah sekolah ialah 8,876 manakala pada 2016, di era Najib Razak kita mempunyai 10,180 sekolah untuk dibiayai.

Ini belum mengambil kira pengenalan pelbagai teknologi yang telah meningkatkan kos pengurusan berbanding di zaman Mahathir.

Selain itu, pada 2007, Tun Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan semua Yuran Sekolah dan Yuran Peperiksaan Sekolah dimansuhkan.

Pada 2007 juga kerajaan telah mengumumkan pemberian buku teks secara PERCUMA kepada semua pelajar tanpa mengira pendapatan ibu-bapa.

Bebanan kewangan ini semua perlu ditanggung oleh Kerajaan BN Najib Razak demi keselesaan dan kemajuan rakyat.

Pada 2012, PM Najib Razak mengumumkan kenaikan gaji guru di antara 37-39 peratus yang merupakan antara kenaikan gaji guru-guru yang terbesar dalam sejarah.

Kepada guru-guru yang memaki hamun Najib Razak, ingatlah sebahagian daripada anda kini berada di profession perguruan kerana kerajaan hari ini berhasil mencari pendapatan alternatif bagi menambah bilangan guru terlatih dan meningkatkan gaji anda semua..

Jika menggunakan pendekatan Era Mahathir, hampir separuh daripada anda kaum guru tiada kerja pada hari ini.

Semua ini dilakukan bagi meningkatkan kualiti dan prestasi pendidikan, asas dan teras bagi pembangunan negara.

Penyokong Mahathir perlu ingat, kaedah pentadbiran beliau mungkin baik pada zamannya tetapi sudah amat absolete atau lapuk pada hari ini.

Sumber  : fb Dr Ibrahim 

Sent from my Samsung Galaxy smartphone.