Khamis, 27 April 2017

Pendakwah Mengajak Kepada Perbuatan Khawarij



Mula berminat dan mengenal agama itu bagus dan terpuji. Namun haruslah berhati-hati agar tidak terjebak mengikuiti pendakwah-pendakwah yang mengajak melakukan sesuatu amalan yang bukan dari agama.

Hadis Hudzaifah, Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam bersabda;

دُعَاةٌ عَلَى أَبْوَابِ جَهَنَّمَ مَنْ أَجَابَهُمْ إِلَيْهَا قَذَفُوْهُ فِيْهَا فَقُلْتُ يَا رَسُوْلُ اللهِ صِفْهُمْ لَنَا قَالَ نَعَمْ قَوْمٌ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَمُوْنَ بِأَلْسِنَتِنَا

"Akan muncul dai-dai yang menyeru ke Neraka Jahannam, barangsiapa yang menerima seruan mereka maka mereka akan menjerumuskannya ke dalam Jahannam.

Hudzaifah bertanya: "Wahai Rasululah sebutkan ciri-ciri mereka?"

Rasulullah menjawab: "Mereka dari golongan kita dan berbicara dengan lisan-lisan kita..."" [HR Bukhari 6/615-616 & 13/35, Muslim 12/235-236, Baghowi 14/14, Ibnu Majah 2979, Ahmad 5/399 & 5/391]

Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah berkata dalam Fathul Baari 13/36: "Iaitu dari kaum kita dan yang berbicara dengan bahasa kita serta dari agama kita. Di dalamnya ada isyarat bahawa mereka itu dari Arab".

Ad-Dawudi berkata: "Mereka itu dari keturunan Adam".

Al-Qoobisy berkata: Maknanya, secara zahir mereka itu dari agama kita tapi secara batin mereka menyelisihi (agama kita)".

Mereka menampakkan kesungguhan dalam memberi solusi, dan maslahat bagi umat. Tapi mereka menipu manusia dengan gaya bahasa mereka, dan hati-hati mereka menginginkan untuk menjalankan misi-misi tuan-tuan mereka dari kalangan Yahudi dan Nasrani. 

Allah berfirman;

وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ

"Tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani hingga kalian mengikuti agama mereka." [Al-Baqarah/2:120]

Contohnya pendakwah yang mengajak kepada menghasut, membenci, berdemonstrasi, memprovokasi, mengaibkan dan menjatuhkan pemerintah Islam dan perbuatan-perbuatan lain yang bukan dari agama kita.

Mereka mengemukakan dalil dan hujah namun segalanya adalah dusta dan penyelewengan ke atas agama. Hati-hatilah.

#Khawarij
#KhawarijQadiyah
#JanganJadiKhawarij
#KhawarijAnjingNeraka