Ahad, 21 Mei 2017

PERDANA MENTERI SINGAPURA BAKAL BERUNDUR 3 TAHUN LAGI

50 bilion SGD lesap, di boikot oleh China, Kos kehidupan yang paling tinggi dan termahal di dunia, Ia membimbangkan bagi sebuah negara yang mempunyai prinsip meritokrasi dan demokrasi.  Lee dilihat terlalu banyak melakukan kesilapan yang mahal untuk ditanggung oleh sebuah negara kecil yang dianggap sebagai sebuah negara kaya.

Lee Hsien Loong adalah ketua negara yang menerima gaji tertinggi di dunia dan meletakan gaji presiden Amerika di tempat kedua.  

Sejak menjadi Perdana Menteri pada tahun 2004, segala aspek masyarakat dan ekonomi telah terjejas. Kadar upah kerja tidak meningkat, jurang pendapatan memuncak, kehilangan pekerjaan semakin meningkat, kadar kemiskinan mencapai paling teruk sejak kemerdekaan, 

Kini negara maju tersebut diserang dengan kembalinya wabak penyakit seperti  tuberculosis, hepatitis dan sebagainya. Rakyat Singapura kini dibebani dengan dasar kerajaan yang tidak menjadi dalam isu imigresen, penjagaan kesihatan, masalah pengangkutan awam, skim persaraan, pendidikan sedangkan  kos pentadbiran Lee meningkat kepada 53 juta setahun, ia tidak termasuk gaji dan bonus ahli-ahli parlimen.

Selain mengabaikan masalah dan isu rakyat Singapura, Lee juga meruntuhkan hubungan diplomasi dengan dunia luar yang dianggap tidak moden seperti China. Lee juga secara sedar atau tidak pernah menghina kerajaan China dengan sindiran-sindiran bodoh seperti yang di lakukannya dalam satu majlis makan malam rasmi di Amerika Syarikat pada 2013,  

Lee mengatakan bandaraya Shanghai,  perlu membekalkan sup daging babi secara percuma hanya dengan membuka paip dari rumah, atau membuka tingkap semua premis untuk tujuan merokok.

Ia bermakna rakyat China suka makan sup babi dan kuat merokok dan mempunyai kualiti kehidupan yang buruk berbanding negara Singapura yang dianggap maju dan modern berbanding negara China.

Mentaliti penjajah British dan terlebih kebaratan yang masih menebal pada Lee Hsien Loong menyebabkan beliau lupa asal usul sehingga sanggup menghina orang lain.

Apabila Amerika mahukan China berundur dari tuntutan pulau-pulau yang menjadi pertikaian wilayah di Laut China Selatan, Lee Hsien Loong, sekali lagi muncul dengan rentak jenaka bodohnya menyindir China dengan berkata mereka tidak lagi "The Middle Kingdom". 


Perdana Menteri republik  719km² itu juga memberitahu China untuk melepaskan tuntutan mereka di Laut China Selatan dan akur dengan "code of conduct".  Lebih buruk lagi, Lee Hsien Loong hijaked agenda ASEAN untuk mendesak pemimpin ASEAN rakan-rakan untuk bertindak dan menentang China.

Ketegangan China Singapura terus memuncak apabila Kerajaan China menahan kenderaan milik Tentera Singapura di Hong Kong kerana tidak menghormati kedaulatan tanah besar itu dengan mengadakan aktiviti ketenteraan di Taiwan. Sekali lagi Lee dengan angkuh meminta China Buzz off. Ia menyebabkan hubungan China dan Singapura tidak lagi menjadi tegang.  Singapura angkuh kerana pulau itu merupakan pangkalan strategik tentera laut Amerika Syarikat, 

Kini dengan apabila TPP dibatalkan oleh Trump ia sedikit sebanyak menjejaskan ekonomi Singapura dan baru-baru ini Singapura dipulaukan oleh Rancangan Ekonomi One Belt dan One Road di China menambah lagi duka lagi dan kesan jangka panjang terhadap ekonomi negara kecil di Selatan Semenanjung Malaysia. Hubungan Singapura Amerika juga dijangka suram kerana Lee sering bercakap perkara yang tidak baik terhadap Trump.  

Kesannya Singapura bukan lagi negara penghubung antara Timur dan Barat dalam segala aspek terutama perdagangan laut yang melalui pelabuhan entrepot nya. 

Lee bakal mengundurkan diri 3 tahun lagi, bersara dengan penuh sedih dan pilu dengan kegagalan yang maha besar. 

Pun begitu, ramai rakyat Malaysia yang buta perut dengan mudah memuji Singapura dengan menyatakan Singapura maju kerana tiada UMNO di sana. 

Alangkah bodohnya mereka totok pembangkang yang memuji Singapura hanya kerana nilai mata wangnya lebih tinggi daripada Malaysia. 

Singapura bukan boleh sembarangan mengkritik pemimpin, Sejak dahulu lagi sesiapa yang menentang kerajaan akan di sumbat dalam ISA tanya bicara untuk beberapa tahun tanpa had masa di penjara Sentosa dan ramai penentang sudah hilang taring dan diisytiharkan muflis dan dipenjarakan.

“Singapore’s dynastic Lee family has again put an opposition party out of business,” after the Singapore High Court instructed leaders of the Singapore Democratic Party to pay defamation damages to Prime Minister Lee Hsien Loong and his father, former premier Lee Kuan Yew.
The court ordered SDP general secretary Chee Soon Juan and his sister Chee Siok Chin to pay damages resulting from criticism published in the party’s newspaper.
Chee Soon Juan, a leading World Movement for Democracy activist, was forced into bankruptcy in 2006 following a similar ruling which found him guilty of defaming Lee Kuan Yew and former premier Goh Chok Tong.
Defamation laws are applied selectively to stifle criticism and dissent, opposition figures complain. Lawsuits persistently bankrupted Joshua B. Jeyaretnam, the city-state’s most iconic opposition figure, who died earlier this month, “dealing another body blow to a feeble movement debilitated by government lawsuits and voter apathy.”
For his part, Chee Soon Juan remains committed to a strategy of defiance outlined in an interview with the Far Eastern Economic Review (which led to the FEER also being successfully sued for defamation by the Lees):
Mr. Chee does not seem too perturbed about this, but it drives Singaporean Prime Minister Lee Hsien Loong up the wall. Asked about his government’s persecution of the opposition during a trip to New Zealand last month, Mr. Lee launched into a tirade of abuse against Mr. Chee. “He’s a liar, he’s a cheat, he’s deceitful, he’s confrontational, it’s a destructive form of politics designed not to win elections in Singapore but to impress foreign supporters and make himself out to be a martyr,” Mr. Lee ranted. “He’s deliberately going against the rules because he says, ‘I’m like Nelson Mandela and Mahatma Gandhi. I want to be a martyr.'”

http://statestimesreview.com/2017/05/18/china-confirms-lee-hsien-loong-deliberately-not-invited/