Jumaat, 13 Oktober 2017

Anina menyaman enam pemimpin PPBM kerana fitnah


BANGI: Bekas anggota pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Anina Saadudin telah memfailkan saman fitnah terhadap enam anggota parti berhubung tuduhan bahawa beliau menerima RM7 juta daripada Umno.

Keenam itu termasuk empat kepimpinan tertinggi dari Langkawi yang dilantik sendiri oleh pengerusi parti, Tun Dr Mahathir Mohamed.

"Saya sangat tidak berpuas hati dengan kenyataan berbahaya oleh mereka melalui Facebook, yang telah membuktikan kredibiliti saya sebagai seorang ahli politik muda dan kehidupan saya. Oleh itu, saya memutuskan bahawa ini adalah satu-satunya cara bagi saya untuk membersihkan nama saya dan membuktikan bahawa saya tidak menerima apa-apa wang dari mana-mana pihak, "katanya.

Beliau berkata saman itu adalah tuduhan palsu yang dibuat oleh enam terhadapnya, mendakwa dia telah menerima RM7 juta dari Umno untuk menyertai parti pada bulan Jun.

"Tuduhan itu disiarkan di Facebook dan platform sosial lain pada bulan Ramadan, saya menunggu sehingga selepas Syawal mempertimbangkan tindakan undang-undang dan memberikan masa yang mencukupi untuk mereka memohon maaf dan menarik balik tuduhan mereka tetapi mereka tidak mengganggu, saya membawa perkara itu dengan kepimpinan parti tetapi tiada apa yang berlaku.

"Ia hanya selepas itu saya mempertimbangkan untuk mengambil tindakan itu dengan lembaga disiplin, polis, multimedia dan komunikasi parti serta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia," katanya kepada pemberita di rumahnya di Bandar Baru Bangi hari ini.

Beliau berkata saman fitnah itu difailkan melalui peguamnya dari Tetuan Abdul Aziz & Yazmin semalam di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Anina berkata sebelum keputusan semalam, peguamnya telah mengeluarkan notis kepada kesemua enam mereka, antara lain, meminta maaf pada bulan Ogos, yang tidak dijawab.

Ketiga, katanya, tidak termasuk Dr Mahathir, yang juga ketua bahagian Langkawi.

"Kepimpinan parti dan kegagalan lembaga disiplin untuk datang ke pembelaan saya setelah tuduhan itu hanya membuat saya kehilangan keyakinan terhadap parti dan kepemimpinannya," kata Anina yang berhenti dari PPBM pada 16 September.

Anina berkata, dia tidak dapat mendedahkan identiti enam, atas nasihat peguamnya, kerana writ itu mungkin tidak sampai kepada mereka semua.

Beliau turut melahirkan rasa kecewa terhadap ketua PPBM Armada, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman kerana kenyataannya yang tidak bertanggung jawab pada 2 Okt yang membabitkan beliau sebagai salah seorang yang sepatutnya dibebaskan oleh Umno untuk meninggalkan parti itu.

"Ia sangat tidak bertanggung jawab terhadapnya untuk berbuat demikian. Dia mendakwa mempunyai bukti dan saya tidak tahu apa jenis bukti yang dia bicarakan tetapi jika dia benar-benar mempunyai bukti bahawa saya menerima RM7 juta, maka dia harus menggunakannya untuk membantu atau mempertahankan enam orang yang saya ambil ke mahkamah, "katanya.

Beliau berkata quantum beliau menuntut dalam samannya adalah berdasarkan kedudukan setiap individu dalam parti itu.

Beliau berkata ia sedih melihat bahawa kerana ahli-ahli tertentu yang tidak bertanggung jawab dan pentadbiran PPBM, nama baik mereka dalam parti itu terjejas dan dicemarkan.

Anina berkata, beliau berhasrat untuk menubuhkan NGO sendiri tidak lama lagi akan memperjuangkan kedudukan ekonomi masyarakat Melayu, termasuk isu-isu bank yang berkaitan dengan orang Melayu muda di negara ini. © New Straits Times Press (M) Bhd