Selasa, 27 Februari 2018

Tun M Negarawan Yang Dimurkai Raja-raja Melayu


Sikap lantang Tun M dalam mengkritik pentadbiran negara bukan perkara baharu, daripada zaman Pak Lah sampai ke Najib Razak, Tun M tak pernah berubah, yang lagi teruk sekarang sanggup untuk serta blok pembangkang.

Tindakan Tun M yang dianggap keterlaluan mendapat murka daripada tiga istana termasuk Yang di-Pertuan Agong XV, Sultan Muhammad V. Perkara sebegini tidak pernah berlaku kepada mana-mana neragarawan apatah lagi terjadi kepada bekas PM.

Keturunan diraja pertama yang murka kepada Tun M adalah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Sultan Iskandar. Disebabkan kritikan Tun yang mendakwa pelaburan China di Forest City adalah menjual negara.

Tindakan Tun yang menghina keturunan Bugis, turut mendapat murka daripada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah disebabkan Sultan juga berketurunan Bugis.

Yang terbaharu, Yang di-Pertuan Agung, Sultan Muhammad V murka dengan Tun M sehinggakan menarik balik darjah kebesaran yang dikurniakan oleh Istana Kelatan pada 2002.

Nampak gayanya, cita-cita Tun M nak jadi PM buat kali ke-2 mungkin boleh jadi dalam mimpi Tun je kot, yelah sampaikan Yang di-Pertuan Agung pun dah murka.

#TolakTunM
#PakatanProDAP
#TolakPakatanPRU14