Ramai pemilik kenderaan kurang faham tentang ilmu tayar kereta. Ramai yang beli tayar hanya pentingkan harga. Harga mesti murah, dan tayar mesti cantik.
Tayar yang di pasang pada kenderaan baru adalah tayar kelas A dan tidak perlu di timbang atau di lekat dengan timah atau pemberat. Tayar itu semasa digred di kilang dia sudah 100% memuaskan. Tayar tersebut akan ditempah oleh kilang-kilang pemasangan kensderaan di dalam atau di luar negara.
Tayar yang terdapat di kedai-kedai tayar adalah dari kelas yang kurang sikit lah. bahasa mudah kelas B dan C. Setiap tayar yang dibuat mempunyai tanda tarikh pengeluarannya. Ini ramai orang tak tahu. Sebab itu ramai yang telah diperdaya oleh peniaga dengan menjual tayar yang sudah lama berada di stok kedai. Pakai setahun dua tayar akan bengkak atau meletup.
Nak tengok tarikh pembuatan tak lah susah sangat. Sebelum membeli minta untuk melihat tarikh pembuatannya , sudah tentu peniaga tahu anda perihatin dan berilmu sikitlah bab tayar ini. Ada 4 digit saja angkanya. dengan palang di tengah. seperti (34/06) Digit 34 menunjukkan minggu ke 34 dan digit 06 ialah tahun 2006, tahun pembuatannya.
Jangka hayat tayar ialah 5 tahun, lebih dari ini anda berada dalam bahaya. satu tips lagi ialah angin atau tekanan udara dalam tayar. Jangan terlalu tinggi dan jangan terlalu rendah. pasti angka ini bila mengisi angin. 30 atau 200.
Ada seorang rakan ,kisah lama dulu lah. semasa tayar tubeless di perkenalkan di pasaran kita. kereta itu ialah Ford Laser brand new. Selepas beberapa minggu dengan tayar tersebut dia pergi tukar kepada tayar yang pakai tiub, bila di tanya , kenapa dia tukar tayar tu.? Orang cakap tayar tak ada tiub tak bagus kena pakai yang guna tiub. Aku senyum saja lah, no komen kat dia.
Satu lagi ialah pusingan tayar. kalau anda baca manual kereta baru, ada araha supaya buat rotation .Boleh ikut kalau tayar jenis boleh pusing dua hala. tetapi tayar yang jenis pusing satu arah atau satu arah boleh abaikan arahan tersebut.
Tayar yang di pasang pada kenderaan baru adalah tayar kelas A dan tidak perlu di timbang atau di lekat dengan timah atau pemberat. Tayar itu semasa digred di kilang dia sudah 100% memuaskan. Tayar tersebut akan ditempah oleh kilang-kilang pemasangan kensderaan di dalam atau di luar negara.
Tayar yang terdapat di kedai-kedai tayar adalah dari kelas yang kurang sikit lah. bahasa mudah kelas B dan C. Setiap tayar yang dibuat mempunyai tanda tarikh pengeluarannya. Ini ramai orang tak tahu. Sebab itu ramai yang telah diperdaya oleh peniaga dengan menjual tayar yang sudah lama berada di stok kedai. Pakai setahun dua tayar akan bengkak atau meletup.
Nak tengok tarikh pembuatan tak lah susah sangat. Sebelum membeli minta untuk melihat tarikh pembuatannya , sudah tentu peniaga tahu anda perihatin dan berilmu sikitlah bab tayar ini. Ada 4 digit saja angkanya. dengan palang di tengah. seperti (34/06) Digit 34 menunjukkan minggu ke 34 dan digit 06 ialah tahun 2006, tahun pembuatannya.
Jangka hayat tayar ialah 5 tahun, lebih dari ini anda berada dalam bahaya. satu tips lagi ialah angin atau tekanan udara dalam tayar. Jangan terlalu tinggi dan jangan terlalu rendah. pasti angka ini bila mengisi angin. 30 atau 200.
Ada seorang rakan ,kisah lama dulu lah. semasa tayar tubeless di perkenalkan di pasaran kita. kereta itu ialah Ford Laser brand new. Selepas beberapa minggu dengan tayar tersebut dia pergi tukar kepada tayar yang pakai tiub, bila di tanya , kenapa dia tukar tayar tu.? Orang cakap tayar tak ada tiub tak bagus kena pakai yang guna tiub. Aku senyum saja lah, no komen kat dia.
Satu lagi ialah pusingan tayar. kalau anda baca manual kereta baru, ada araha supaya buat rotation .Boleh ikut kalau tayar jenis boleh pusing dua hala. tetapi tayar yang jenis pusing satu arah atau satu arah boleh abaikan arahan tersebut.
==================================================================
Tayar luput tarikh berbahaya
MUTU RENDAH: Mohamed Idris (kiri) menunjukkan kesan bunga tayar tertanggal di Pejabat CAP, Jalan Masjid Negeri, Georgetown, semalam.
GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa sebilangan pemilik kenderaan di negara ini berdepan risiko kemalangan kerana menggunakan tayar melebihi tempoh jangka hayat lima tahun. Kajian itu mendapati ada syarikat penjual tayar menjual tayar tamat tempoh, selain tayar terpakai. Presiden CAP, S M Mohamed Idris, berkata tinjauan ke atas sembilan kedai tayar mendapati pemiliknya mempamerkan tayar yang baru setahun dikeluarkan, manakala tayar lama tidak dipamerkan tetapi dijual pada harga lebih murah.
“Berdasarkan penyelidikan di negara maju, penggunaan tayar melebihi enam tahun boleh membahayakan pengguna,” katanya pada sidang media di di sini, semalam.
MUTU RENDAH: Mohamed Idris (kiri) menunjukkan kesan bunga tayar tertanggal di Pejabat CAP, Jalan Masjid Negeri, Georgetown, semalam.
GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendakwa sebilangan pemilik kenderaan di negara ini berdepan risiko kemalangan kerana menggunakan tayar melebihi tempoh jangka hayat lima tahun. Kajian itu mendapati ada syarikat penjual tayar menjual tayar tamat tempoh, selain tayar terpakai. Presiden CAP, S M Mohamed Idris, berkata tinjauan ke atas sembilan kedai tayar mendapati pemiliknya mempamerkan tayar yang baru setahun dikeluarkan, manakala tayar lama tidak dipamerkan tetapi dijual pada harga lebih murah.
“Berdasarkan penyelidikan di negara maju, penggunaan tayar melebihi enam tahun boleh membahayakan pengguna,” katanya pada sidang media di di sini, semalam.